NicoB Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 Hei, har for tiden en 11 fots båt med langstammet 30hk yamaha 2-takter. Båten er selvbygd og jeg leker nå med tanken på å få "innenbords" motor. Idèen er å fjerne stammen og bolte undervannshuset direkte til motoren. Akselen og girstaget skal være greit å korte inn. Vannpumpen ligger i undervannshuset og jeg regner å måtte modifisere kjølekanalen noe opp mot motoren for å få dette tett. Eksosen kjører jeg ut i hekken sammen med kjølevannet. Kavitasjonsplaten boltes fast til skroget og det som er igjen av stamme blir støpt fast til kjølen for å være helt sikker. Eget ror monteres bak på hekken siden propellen ikke kan roteres. Laget en kjapp skisse av idèen: Noen som har erfaringer fra lignende prosjekt eller har synspunkt på en slik modifikasjon? Bortkastet tid og penger? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 hehe, den ideen har jeg ikke sett før. Vil tro du må mekke til et slags adapter mellom uv hus og motor for å få det til å passe sammen. Ellers så er jo en måte å få innenbords i en slik liten båt, å slakte en vannscooter og sette motor og jetpumpe over i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
NicoB Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Tenkte å lage en adapterplate i 8-10mm stål Frister med vannjet, men frykter dette vil redusere styrken i hekken mer enn jeg ønsker.. Kryr ikke med rimelige vannscootere/vannjetter på mine kanter dessverre.. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Reodor, Reodor Felgen..... Tenkt tanken mange ganger selv som smågutt. Dette lar seg gjøre, men er jo litt arbeid da. Lykke til Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Lalima Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Har du tenkt på vibrasjonen som oppstår i motoren? da tenker jeg særlig på tomgang. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
NicoB Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Vibrasjon kan nok bli et problem ja, men jeg tenker å montere motoren i to 2"6" som går mellom spanta slik den fordeler vibrasjonen ut til skroget. Gamle sabber står vel montert slik å de rister godt på tomgang, men dog i kraftigere skrog som regel.. Her er bilde av båten og det hadde vært gull å slippe det langstamma beistet bak på hekken. Denne ombyggingen blir forøvrig et høst prosjekt da sommern skal nytes slik som båten er Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.