GeirKS Startet 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2005 Hei, hva er den anbefalte måten å reparere seil på, når man skal/må sy for hånd? Er det noen spesielle teknikker/sømmer som er bedre enn andre? Linker? Tips om bok? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Hei, hva er den anbefalte måten å reparere seil på, når man skal/må sy for hånd? Er det noen spesielle teknikker/sømmer som er bedre enn andre? Linker? Tips om bok? Geir <{POST_SNAPBACK}> Du kan kjøpe seilduk av meg imorgen, du trenger egentlig bare seilduk, mange nåler og god tid/tålmodighet. Med mindre du skal sy et helt seil, er det ikke noen stor heksekunst. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Men hvordan syr man, sånn rent praktisk? Jeg har liten eller ingen erfaring fra håndarbeid fra før... Jeg har allerede anskaffet tråd, seilmakerhandske og nåler. Hvordan kommer jeg i gang? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg har allerede anskaffet tråd, seilmakerhandske og nåler. Hvordan kommer jeg i gang? 1. Du finner noe som trenger å sys. 2. Du tar nål og passende tråd. 3. Du tar en passende lapp, av passende stoff 4. Du trær tråden i nåla, ikke lett i dårlig lys, eller sjøgang. 5. Du syr til du er ferdig, og klipper av tråden. Dette var en beskrivelse av å lappe et seil, etter "HAYNES" metoden.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Fant jo noe da: If sewing by hand, sew / / / / /, then back in opposite direction, using original holes, to form a zigzag stitch. This allows the stitch line to stretch with the cloth. If necessary, punch holes through thick areas of cloth with an awl. Use the awl to mark off holes at regular intervals of 1/4" or 3/8" for even stitching. Use appropriately strong thread, doubled if necessary. Pull tension on each stitch as you sew. If sewing by machine, sew seam, using original stitch holes if possible. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Artikkelen som bildene er hentet fra Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Søt liten artikkel. Sikkert ikke like greit, når revna er 2,5 meter lang, alt flyr veggimellom, fordi du seiler i kuling på 4 døgnet, du er sliten, lei, sulten, kvalm, motløs, halvredd og egentlig mest ønsker deg hjem til senga.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 4. Du trær tråden i nåla, ikke lett i dårlig lys, eller sjøgang. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det har alltid forundret meg med Volvo Ocean seilere ol. Man hører at de i 7 meter bølger i Sørishavet har fått revnet et seil, og få timer etter kommer det melding om at det er reparert. Så det går tydeligvis an... mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Det har alltid forundret meg med Volvo Ocean seilere ol. Man hører at de i 7 meter bølger i Sørishavet har fått revnet et seil, og få timer etter kommer det melding om at det er reparert. Men syr de mon tro; eller limer de på sånne ferdige-med-lim-på- bøter, som klæsjes på, og herdes med strykejern .. ? Noen som veit ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg har alltid mengder av spinnakertape med. Har faktisk lappa storseil under seilas. Ca. 5 cm. flenge. Satt der enda da jeg solgte. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
anton Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg har lappet ganske store flenger i spinnakeren med spinnakertape, og det har holdt til tusen. Men holder denne forholdsvis tynne tapen til storseil og forseil ??? Jeg har aldri prøvd fordi jeg ikke har revet slike seil enda. men før eller siden skjer det nok for meg også. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg har lappet ganske store flenger i spinnakeren med spinnakertape, og det har holdt til tusen. Men holder denne forholdsvis tynne tapen til storseil og forseil ??? Jeg har aldri prøvd fordi jeg ikke har revet slike seil enda. men før eller siden skjer det nok for meg også. <{POST_SNAPBACK}> Hos seilmakeren får du kjøpt vanlig dacron seilstoff med lim på. Kjøp et stykke eller en liten rull og bare klipp ut dertil egent størrelse for reparasjon, dra av beskyttelse papir og klistre på. Når man er i havn kan man ta fram sysakene og syr man pene sting og pent blir dette bra nok - ingen grunn til å dra til seilmaker. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Suzuki, Volvo Ocean race nissarna har en symaskin ombord har jag bestämt för mig. Den är väl gjord i kolfiber med hål överallt för att spara vikt.... / dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.