Jump to content

Hvordan reparere seil selv?

GeirKS

Recommended Posts

Hei,

hva er den anbefalte måten å reparere seil på, når man skal/må sy for hånd? Er det noen spesielle teknikker/sømmer som er bedre enn andre? Linker? Tips om bok?

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan kjøpe seilduk av meg imorgen, du trenger egentlig bare seilduk, mange nåler og god tid/tålmodighet. Med mindre du skal sy et helt seil, er det ikke noen stor heksekunst.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har allerede anskaffet tråd, seilmakerhandske og nåler. Hvordan kommer jeg i gang?

1. Du finner noe som trenger å sys.

2. Du tar nål og passende tråd.

3. Du tar en passende lapp, av passende stoff

4. Du trær tråden i nåla, ikke lett i dårlig lys, eller sjøgang.

5. Du syr til du er ferdig, og klipper av tråden.

Dette var en beskrivelse av å lappe et seil, etter "HAYNES" metoden.. :lol:

Suzuki

No boat needed..

Fant jo noe da:

If sewing by hand, sew / / / / /, then back in opposite direction, using original holes, to form a zigzag stitch. This allows the stitch line to stretch with the cloth. If necessary, punch holes through thick areas of cloth with an awl. Use the awl to mark off holes at regular intervals of 1/4" or 3/8" for even stitching. Use appropriately strong thread, doubled if necessary. Pull tension on each stitch as you sew. If sewing by machine, sew seam, using original stitch holes if possible.

Det har alltid forundret meg med Volvo Ocean seilere ol. Man hører at de i 7 meter bølger i Sørishavet har fått revnet et seil, og få timer etter kommer det melding om at det er reparert.

Men syr de mon tro; eller limer de på sånne ferdige-med-lim-på- bøter, som klæsjes på, og herdes med strykejern .. ? Noen som veit ?

Suzuki

No boat needed..

:puke:

Jeg har lappet ganske store flenger i spinnakeren med spinnakertape, og det har holdt til tusen.

Men holder denne forholdsvis tynne tapen til storseil og forseil ???

Jeg har aldri prøvd fordi jeg ikke har revet slike seil enda. men før eller siden skjer det nok for meg også.

<{POST_SNAPBACK}>

Hos seilmakeren får du kjøpt vanlig dacron seilstoff med lim på. Kjøp et stykke eller en liten rull og bare klipp ut dertil egent størrelse for reparasjon, dra av beskyttelse papir og klistre på. Når man er i havn kan man ta fram sysakene og syr man pene sting og pent blir dette bra nok - ingen grunn til å dra til seilmaker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...