Jump to content

Pris på ventiljustering KAD44

Julie III

Recommended Posts

Skulle gjerne gjort det, men har hørt det er litt "tricky" med dobble vippearmer, og da tenker jeg det er greit med noen som har gjort det før? :smiley:

Ble oppringt av en tredje nå, som sa det ville ta et par timer. Ca 2000 + moms for begge hvis alt var klargjort.... Det er jo noe helt annet! Men ble litt skeptisk. Han hadde ikke gjort det på Kad44 før, kun 300.

Har lest her inne at noen har hatt ventilras etter justering... :confused:

Redigert av Julie III (see edit history)

Ring til Stein Tømmerås 900 97 453, han kan dette. Ambulerende båtmekaniker hjemmehørende i Ski.

Ringte. Han ville enten gjøre alt eller ingenting. Han beregnet ca 12-13 timer på jobben og skulle ha 15-16 båtlapper.......... Mer enn vp forhandler.

Hvordan er det mulig at det spriker så mye i pris og dollar? :confused:

Hei. Har gjort dette selv 2 ganger nå, og bruker ca 3 timer på hele jobben. Husk å bytte kobberinger til dieselrørene, og tetningsringene rundt dysene. Vær forsiktig med toppdekselpakningen, da den lett kan skli ut under monteringen. Lykke til.

Du har gjort det på kad44/300? Og var tidsbruken 1 eller 2 maskiner?

Med tanke på hva jeg har lest her i andre tråder, er det jobben før og etter som tar tid. Hvor avansert kan det da være om en "amatør" (beklager om jeg støter deg henboe :smiley: ) klarer hele jobben på 3 timer?

Se svaret jeg ga over :smiley:

Er det nå jeg skal anbefale Mercruisers 4,2L VM-diesler med hydrauliske ventilløftere ? ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har justert noen biler etc, men lastet ned hele verkstedhåndboka her på båtplassen og fulgte den. Du bruker ca 1 time på demontering, en time med justering(kaffe inkl), og en time montering, å da bytter du oljefilter/dieselfilter samtidig. Er du noe motorkyndig fikser du det selv. Det er jo tross allt bare skruer...og ja, er en KAD 44 jeg har, som jeg er veldig fornøyd med

Redigert av henboe (see edit history)

Nå har jeg ikke noen KAD44.

Om de ikke er helt på jordet, kanskje en ide å ta en ferietur til Danmark.

Fikk fikk ventil justering og komp. test av min TAMD41a utført for Dkr. 1540,- hos JL skipsservice

http://www.volvopenta.com/volvopenta/denmark/da-dk/applications/dealer_locator/Pages/dealer_locator.aspx

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg og en kompis gjorde dette på svogers KAD 300 for noen uker siden. KAD 300 og 44 er mekanisk like, så ingen forskjeller på ventiljusteringen. Det burde de som gir tilbud vite...

Kurant jobb, men viktig å vite hva man driver med (kompisen er mekaniker) da fallhøyden er stor om man gjør feil.

Dieselrørene var kurrante å få av og på.

Jeg fant en fin arbeidsbeskrivelse på et engelsk båtforum som er skrevet av en Norsk VP mekaniker.

Den var til stor hjelp.

Vi brukte vel 3-4 timer, og det var første gangen vi gjorde det.

Vil tro 2 timer er realistisk for en proff om tilgangen er god.

Link til arbeidsbeskrivelse. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?115129-KAD-44-300-Valve-Adjusting

Mvh. SAP

Takk for svar!

Jeg ser både fra linken din sap_2000 og manualen at jeg er litt skeptisk til å gjøre dette selv alene :smiley: Ser på meg selv som ganske handy, har skrudd fra hverandre og satt sammen en boble, men aldri justert ventiler før... :smiley: Men merker jeg har veldig lyst til å prøve meg. Liker å skru...

Fikk mail av han billigste:

Hei

Må ha litt forbehold på denne prisen da det er så lenge sia jeg har gjort dette mener det er ca 4- 5 timer per motor for hele jobben men har klart det og ikke ta dyserør og heller bendt dem opp for og slippe og demontere så mye. også pleier mann og bytte pakninger til dysene som tetter i toppdekslene.

send meg serienr på motorer så sjekker jeg opp med det. er det foretatt ventiljustering fra før av? det kan du se om det er bytta kobberinger på retur til dyserør.

skal egentlig justeres etter 200 timer er viktig 1 gangen. Men er ikke så mange som gjør det.

Med vennlig hilsen

Xxxx

Nå ble jeg ikke bare skeptisk til han.... Bende rør hadde jeg aldri gjort. Da risikerer man vel at de sprekker, eller blir flate? Og når han tar snarveier som dette, vil jeg neppe la han tafse på ventilene... Eller tar jeg helt feil...? 25 års erfaring sier han...

her ligger en 2-siders pdf med framgangsmåten, har lastet den ned. men manualen har vel alle tilgang til et eller annet sted ? http://marineforums.com/Forums/index.cfm?CFAPP=6&Forum_ID=721&Thread_ID=47041

Må nok være innlogget der, jeg har visst betalt en gang i tiden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hold deg unna det siste tilbudet.

Bende opp rørene er galskap.

Om du har en kompis som er mekaniker etc, og dere tar dere tiden og er grundige, tror jeg det går bra.

Mulig det bare er meg, men jeg har omtrent null tiltro til "fagfolk" i denne bransjen og holder dem langt unna båten min med mindre det er absolutt nødvendig. Og i de få tilfellene følger jeg med dem så de ikke slurver, tråkker inn med stein under skoa, legger skittent verktøy på glatt gelcoat, interiør eller sofaer.

Virker som det er lite respekt for andres eiendom i denne bransjen dessverre.

Mvh. SAP

Må aldri finne på å bende dieselrørene!!! Når du monterer rørene igjen, så skruer du dem først på dysene (løst), og deretter ser du hvilken utgang på pumpen rørene skal skrues på. Det er faktisk en av dei enkleste jobbene med ventiljusteringen. Eg har jobbet på VP-verksted og har justert noen slike motorer, så eg synes å huske at 2 timer pr. motor er ok, men eg skulle nok klart det på en time også om det ikkje er for trangt. Full service + ventiljustering på dobbeltinstalasjon brukte eg vel ca 5-6 timer på om eg ikkje husker feil, men uten service på drev.

Det lokale verkstedet her skulle ha 16 lapper for begge motorene. Gjorde det selv sammen med en kompis for første gang, brukte 4 timer på den første og 2 på den andre. Var glad jeg gjorde det, da klaringen var veldig feil på de ventilene som var vanskeligst å komme til, så hos meg tror jeg at "noen" hadde fusket litt ved tidligere justeringer! Var ikke noe vanskelig krevde bare at man var nøyaktig og tolmodig :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...