Julie III Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 Vet det har blitt tatt opp før i en gammel tråd... Har kontaktet 2 firmaer og fikk 3800 + moms av den ene, og 4800,- av den andre pr. Motor. De regnet 6 timer pr stk!! og ingen ville ta jobben hvis jeg fjernet toppdeksel selv og klargjorde... Er dette riktig da?? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) hvorfor gjør du ikke dette selv? Redigert 24.Juni.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Skulle gjerne gjort det, men har hørt det er litt "tricky" med dobble vippearmer, og da tenker jeg det er greit med noen som har gjort det før? Ble oppringt av en tredje nå, som sa det ville ta et par timer. Ca 2000 + moms for begge hvis alt var klargjort.... Det er jo noe helt annet! Men ble litt skeptisk. Han hadde ikke gjort det på Kad44 før, kun 300. Har lest her inne at noen har hatt ventilras etter justering... Redigert 24.Juni.2013 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Utfordringen på 44 er vel at man må ha av rørene med dieseltilførsel for å få av ventildekslene. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja det har jeg sett, og ser ikke på det som det værste selv Er selve justeringen jeg ikke tør gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ring til Stein Tømmerås 900 97 453, han kan dette. Ambulerende båtmekaniker hjemmehørende i Ski. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hei. Har gjort dette selv 2 ganger nå, og bruker ca 3 timer på hele jobben. Husk å bytte kobberinger til dieselrørene, og tetningsringene rundt dysene. Vær forsiktig med toppdekselpakningen, da den lett kan skli ut under monteringen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ring til Stein Tømmerås 900 97 453, han kan dette. Ambulerende båtmekaniker hjemmehørende i Ski. Ringte. Han ville enten gjøre alt eller ingenting. Han beregnet ca 12-13 timer på jobben og skulle ha 15-16 båtlapper.......... Mer enn vp forhandler. Hvordan er det mulig at det spriker så mye i pris og dollar? Hei. Har gjort dette selv 2 ganger nå, og bruker ca 3 timer på hele jobben. Husk å bytte kobberinger til dieselrørene, og tetningsringene rundt dysene. Vær forsiktig med toppdekselpakningen, da den lett kan skli ut under monteringen. Lykke til. Du har gjort det på kad44/300? Og var tidsbruken 1 eller 2 maskiner? Med tanke på hva jeg har lest her i andre tråder, er det jobben før og etter som tar tid. Hvor avansert kan det da være om en "amatør" (beklager om jeg støter deg henboe ) klarer hele jobben på 3 timer? Se svaret jeg ga over Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg har en motor. De tar vel betalt for kjøringen til og fra tenker jeg. Første gangen det ble justert ventiler hos meg brukte jeg en volvomekaniker, og de 2 gangene etter det gjorde jeg det selv. Mekanikeren skrudde i 2 timer, jeg brukte 3 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 1 av de måtte jeg levere den. 1 av de holder til 10 min unna, og den 3 og billigste holdt til 20 min unna. Er jo merkelig hvis han du hadde på besøk i kjelleren skrur i 2 timer, og de bortsett fra han billigste mener det tar 6 timer pr motor. Har du justert ventiler før, eller var du helt fersk? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Er det nå jeg skal anbefale Mercruisers 4,2L VM-diesler med hydrauliske ventilløftere ? ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Nei..... Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Har justert noen biler etc, men lastet ned hele verkstedhåndboka her på båtplassen og fulgte den. Du bruker ca 1 time på demontering, en time med justering(kaffe inkl), og en time montering, å da bytter du oljefilter/dieselfilter samtidig. Er du noe motorkyndig fikser du det selv. Det er jo tross allt bare skruer...og ja, er en KAD 44 jeg har, som jeg er veldig fornøyd med Redigert 24.Juni.2013 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Nå har jeg ikke noen KAD44. Om de ikke er helt på jordet, kanskje en ide å ta en ferietur til Danmark. Fikk fikk ventil justering og komp. test av min TAMD41a utført for Dkr. 1540,- hos JL skipsservice http://www.volvopenta.com/volvopenta/denmark/da-dk/applications/dealer_locator/Pages/dealer_locator.aspx Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg og en kompis gjorde dette på svogers KAD 300 for noen uker siden. KAD 300 og 44 er mekanisk like, så ingen forskjeller på ventiljusteringen. Det burde de som gir tilbud vite... Kurant jobb, men viktig å vite hva man driver med (kompisen er mekaniker) da fallhøyden er stor om man gjør feil. Dieselrørene var kurrante å få av og på. Jeg fant en fin arbeidsbeskrivelse på et engelsk båtforum som er skrevet av en Norsk VP mekaniker. Den var til stor hjelp. Vi brukte vel 3-4 timer, og det var første gangen vi gjorde det. Vil tro 2 timer er realistisk for en proff om tilgangen er god. Link til arbeidsbeskrivelse. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?115129-KAD-44-300-Valve-Adjusting Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Takk for svar! Jeg ser både fra linken din sap_2000 og manualen at jeg er litt skeptisk til å gjøre dette selv alene Ser på meg selv som ganske handy, har skrudd fra hverandre og satt sammen en boble, men aldri justert ventiler før... Men merker jeg har veldig lyst til å prøve meg. Liker å skru... Fikk mail av han billigste: Hei Må ha litt forbehold på denne prisen da det er så lenge sia jeg har gjort dette mener det er ca 4- 5 timer per motor for hele jobben men har klart det og ikke ta dyserør og heller bendt dem opp for og slippe og demontere så mye. også pleier mann og bytte pakninger til dysene som tetter i toppdekslene. send meg serienr på motorer så sjekker jeg opp med det. er det foretatt ventiljustering fra før av? det kan du se om det er bytta kobberinger på retur til dyserør. skal egentlig justeres etter 200 timer er viktig 1 gangen. Men er ikke så mange som gjør det. Med vennlig hilsen Xxxx Nå ble jeg ikke bare skeptisk til han.... Bende rør hadde jeg aldri gjort. Da risikerer man vel at de sprekker, eller blir flate? Og når han tar snarveier som dette, vil jeg neppe la han tafse på ventilene... Eller tar jeg helt feil...? 25 års erfaring sier han... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 her ligger en 2-siders pdf med framgangsmåten, har lastet den ned. men manualen har vel alle tilgang til et eller annet sted ? http://marineforums.com/Forums/index.cfm?CFAPP=6&Forum_ID=721&Thread_ID=47041 Må nok være innlogget der, jeg har visst betalt en gang i tiden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
henboe Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 De rørene må demonteres. Ikke bøyes!!! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hold deg unna det siste tilbudet. Bende opp rørene er galskap. Om du har en kompis som er mekaniker etc, og dere tar dere tiden og er grundige, tror jeg det går bra. Mulig det bare er meg, men jeg har omtrent null tiltro til "fagfolk" i denne bransjen og holder dem langt unna båten min med mindre det er absolutt nødvendig. Og i de få tilfellene følger jeg med dem så de ikke slurver, tråkker inn med stein under skoa, legger skittent verktøy på glatt gelcoat, interiør eller sofaer. Virker som det er lite respekt for andres eiendom i denne bransjen dessverre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Har ingen mekanikerkompis dessverre, bare håndtlanger. Men ok, jeg skal gi dette en sjanse og oppdatere med bilder og tekst underveis som kan være til hjelp for neste mann. Og går det skikkelig gæærnt, har de en howtoNOTdo walkthrough Håper da på litt bistand fra dere som har gjort dette før? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Må aldri finne på å bende dieselrørene!!! Når du monterer rørene igjen, så skruer du dem først på dysene (løst), og deretter ser du hvilken utgang på pumpen rørene skal skrues på. Det er faktisk en av dei enkleste jobbene med ventiljusteringen. Eg har jobbet på VP-verksted og har justert noen slike motorer, så eg synes å huske at 2 timer pr. motor er ok, men eg skulle nok klart det på en time også om det ikkje er for trangt. Full service + ventiljustering på dobbeltinstalasjon brukte eg vel ca 5-6 timer på om eg ikkje husker feil, men uten service på drev. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Det er forbausende mange mekanikere rundt om på verkstedene som har liten peiling på hva de dreiver med. Gjelder både Volvo og Yanmar. Problemet er og luke ut disse hvis man ikke har peiling selv. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Det lokale verkstedet her skulle ha 16 lapper for begge motorene. Gjorde det selv sammen med en kompis for første gang, brukte 4 timer på den første og 2 på den andre. Var glad jeg gjorde det, da klaringen var veldig feil på de ventilene som var vanskeligst å komme til, så hos meg tror jeg at "noen" hadde fusket litt ved tidligere justeringer! Var ikke noe vanskelig krevde bare at man var nøyaktig og tolmodig :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Og hvis det ikke gjøres, og dette kommer for mye ut av posisjon, så raser motoren :-) KAD44 og KAD300 er lite tilgivende sånn.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.