Stjernen ! Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 (redigert) Hei lurer på om det er vanlig og ha kjølevæske i motoren,da jeg stadig opptager att fler og fler bruker bare reint vann. Jeg lurte derfor på om det er skadelig på noen måte og ha på kjølevæske istedenfor rent vann. Blander den ut så klart,den tåler jo også 30 -50 minus så greit om vinteren. Eller bruker de fleste bare vann i sesongen og frostvæske ved konservering ? Tempen min ligger javnt på 90,og tror det bare er vann i den !Vil kjølevæske kjøle bedre tro ? Hva er normal driftstemp på disse motorene ? Mente 3 syl i overskriften. Om jeg ikke husker feil så er vel bmv marine d50 47 hk ferskvannskjølt. Redigert 24.Juni.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Nei, det er det motsatte som er skadelig; å bruke reint vann istedet for kjøleveske. Kjøleveske inneholder frost- og rusthindrende midler... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hei lurer på om det er vanlig og ha kjølevæske i motoren,da jeg stadig opptager att fler og fler bruker bare reint vann. Jeg lurte derfor på om det er skadelig på noen måte og ha på kjølevæske istedenfor rent vann. Du bør absolutt ha ei frostvæskeblanding for å få full korosjonsbeskyttelse, dessuten vil frostvæska vera med å smøre impelleren. Å bare bruke vatn er å spare seg til fant. Mente 3 syl i overskriften. Om jeg ikke husker feil så er vel bmv marine d50 47 hk ferskvannskjølt. BMW D50 får du som både ferskvasskjølt og sjøvasskjølt og dei er på 45 hk orginalt. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Stjernen ! Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Takker ! Var det jeg trodde også,har alltid brukt det på mine motorer ! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hvilket turtall holder du når motoren ligger på 90c? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Tempen min ligger javnt på 90,og tror det bare er vann i den !Vil kjølevæske kjøle bedre tro ? Synest du ligg litt høgt, meiner at min låg rundt 80gr, men med frostvæske vil han kjøle betre også. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Stjernen ! Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Synes den jobber seg sagte opp til 90 og holder seg der,uten noe spesiell stor belastning ! Rundt 1800-2000 så når jeg 90 etter en liten stund ! Skal prøve med kjøleveske og se om det hjelper Synes også det er litt nærme 100 tallet !! Men alt er overhalt og nettopp satt ut nå så ! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 90 grader på 1800-1900 er for høyt. Jeg holder ca 80 grader på 2400 og på 2700-2800 ligger den rundt 90. Min er opprinnelig saltvannskjølt men ombygget av tidligere eier. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 noen ideer om hva som kan være galt ang kløling ! finnes det noen forhandlere av deler og slikt rundt sandefjord ? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Begynn med impeller på sjøvannspumpen. Hvor mye vann pumper den ut gjennom eksosen pr min? Sjekk også ferskvanns kretsen. Ta ut termostat og sjekk at den åpner når den skal, evt ta en tur uten. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Kan dette ha noe med saken gjøre ? Husker jeg eksosen datt av forden og da kokte den ! Letet litt etter feil idag så så jeg dette,sprutet jo vann overalt ! Alt er byttet bortsett fra denne tanken ? Kan det være som på forden min,når eksos datt av så mistet jeg all kjøling og den kokte ! Hvor får man kjøpt disse tankene ? Noen forslag,bor i sandefjord. Denne tanken skal vel være tett hehe ! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Hva med denne? http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-55-60-65-mm Vet ikke om dette har noen direkte innvirkning på motor temp..... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Det ble denne ! http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm Litt knot og innstalere men gikk til slutt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.