Jump to content

Seilbåt (killing)

SKØYTA SPJÆRØY

Recommended Posts

hei . er det noen som har erfaring med 17 fot killing .

pris ????????????

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde Killing i min barndom/ungdom for 35 - 40 år siden og har mange utrolig gode minner fra den båten.

Killingen var/er kjent for sin meget markante sluttstivhet på rundt 25 grader +/-. Denne egenskap, kombinert med relativt høyt fribord, liten cockpitåpning og at den er underrigget, medførte at båten ble betegnet som "idiotsikker". Man kunne da også utføre de fleste feil uten nevneverdige konsekvenser - mao. en fantastisk båt å lære seiling med.

Kort vannlinje og en hekk som ikke tillater at hekkbølgen forlenger vannlinjen i nevneverdig grad, byr imidlertid ikke på adrenalinkick relatert til oppnådd hastighet. Kicket kan imidlertid oppnås ved å ta båten ut i en god kuling - den er stiv nok til å kunne føre tilstrekkelig med seil for å kunne ta seg noenlunde harmonisk fram i relativ tung motsjø.

Min båt var av de første plastkillingene, med tredørk som hvilte på høye bunnstokker i ca. 40 cm avstand. I tillegg hadde den langskips bunnbærer (kjølsvin) i senter i samme høyde som bunnstokkene. Mao. en meget solid bunnkonstruksjon og fundament for kjølen. Om dette er like velgjort etter båten senere fikk innerliner, tviler jeg på uten at jeg kan si dette med sikkerhet.

Jeg husker godt at båten kostet ny og komplett kr. 12000,- i 1970 og mener å ha sett enkelte tilsalgs de senere årene til priser fra kr. 15000,- til kr. 25000,-

Redigert av Røylen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...