Jump to content

Fevik 23, Myra 23 eller KB 20.....Valgets kval

janmar

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt ny på dette forumet. Og de siste dagene har jeg lært utrolig mye av alle dere her inne. Tusen takk.

Jeg har disponert fars Nidelv-snekke i 25 år. Men nå er den solgt, og jeg er på leiting etter en egen, relativt liten snekke med overnattingsmuligheter, til en rimelig penge,

Et sted må jeg jo begynne. Og jeg er ikke så kravstor. Bare jeg kan få nyte det gammeldagse, saktegående snekke-livet, rulle ut soveposen, og få koka meg kaffe.

Jeg skal de neste dagene se på ei gammel KB-snekke (med nyere innredning, ei Fevik 23, og ei litt utseende-messig "annerledes" båt, Myra.

Alle 3 båtene er fra slutten av 70-tallet - begynnelsen av 80-tallet. Fevik-snekka er den peneste og mest innbydende, men også den dyreste. Jeg er generellt mest skeptisk til motorene. Ettersom det er dette feltet jeg kan MINST om. I båtene jeg tidligere har disponert, har det i alle stått 3 ulike Yanmar-motorer. Men nå har jeg fått presentert motorer jeg IKKE kjenner. SABB 2H 20 hk fra 1979, Mercedes 36 hk fra 1985, og den siste og mest ukjente for med Ford XLD 45 hk. Denne er fra 2010. Er det noen som kjenner til disse motorene, og har tips om hva jeg bør gå for, slik at jeg slipper å ringe Redningsskøyta på første tur????????

Takk for svar, så langt. Ja jeg synes også Fevik er fine båter. Jeg hadde en Fevik 21 med Yanmar "på handa tidligere i Juni. Og jeg disponerte også en Fevik 21, sommeren 05 og 06. Så jeg kjenner litt til dem. Budsjettet mitt er absulutt max 40.000. Men helst under 30.

Det er jo alltid "noe", med båter til den prisen. Og derfor vil jeg vurdere alt nøye. Ikke minst mht motor.

Den Nordfjord/Myra båten jeg skal se på om noen dager, ser litt "sjabby" ut. Den er ennå ikke kommer på sjøen, og eier vil bare ha den bort. Motor fra 2010. Og er innenfor budsjettet. Men en motor jeg aldri har hørt om før Ford XLD 45 hk.........

Den virker sikkert den også, på et vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...