Olden Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 Hei.. har tenkt oss ut på vår første "langtur" med båt til sommeren. Og trenger noen tips til etappeinndeling av strekningen Bergen - Kr.sand tur retur.. er seilbåt så fart 8 knop eller seil. . Har 2 uker til disp.. fra Haugesund/Skudesnes trenger spesielt tips.. skuten er 42 fot og fra 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Olden Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ingen som har ideer til gode/flotte havner en bør få med seg..? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Når jeg hentet båten min i Bergen ble jeg anbefalt å stoppe å overnatte i Espevær. Dum som jeg var gikk jeg forbi. Men gjestehavna der er vist fantastisk. Send gjerne. IM til Bergen dørk her på forumet. Han er veldig godt kjendt på ruta. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nero II Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hei, hvis jeg var deg ville jeg i det minste passet på å få hviltmeg før de tøffeste etappene: Før Sletta på enten Espevær eller Mosterøy, før Boknfjorden i enten Skudesnes eller Kopervik, Før Jæren i Tananger og før Lista i Egersund. Derettter har du greitt farvann og kan ligge mange steder, men mange som har gått fra Egersund går inn til Mandal. God tur, det er stort sett en fin tur, med Jæren som det klart største usikkerhetsmomentet. Men om du kan motre i 8 knop, så er 70 nm ikke mer enn grei dagstur. Sitér dette innlegget Link to post
Olden Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Kjempeflott.. slike svar jeg var ute etter. Kikker på kart og finner ut av det.. kun vært langt nordover tidligere og til Stavanger sørover. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ikke lett å si noe om etappe inndeling når vi ikke vet hvor fort du går eller hvor lenge du liker å holde på om gangen. Er du på tur/Sightseeing, eller vil du fort langt fram ? Du har fått noen gode tips allerede, men vil nevne Røvær/Haugesund, Kvitsøy og Sogndalstrand/Rekefjord som alternative havner som ligger langs ruten din. Den etappen jeg har størst respekt for på turen din er Lista. Gå langt ut og ikke undervurder været. Rasvåg er en fin plass å ligge i uthavn mens du venter på været i så fall. Kirkehamn er ett alternativ, men der har jeg ikke vært selv. Kalvekilen er ett alternativ hel sørøst på Hidra. Beskyttet trang våg å svaie opp i, men usikker på hvordan innseilingen er på sørlig vær. Ikke så fint, men beskyttet og nærmere Lista kommer du ikke for å bare vente den av. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bergen dørk Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Mange gode forslag her. Espevær er flott, men kan være litt dårlig plass i juli. Ville kanskje satset på 1. etappe til Haugesund. Deretter ned Karmsundet til Skudesneshavn. Kvitsøy er et flott alternativ enten på tur eller retur. Så er det å seile langt ute over Jæren og ned til Egersund. Støtter forslaget om Hidra på tur eller retur. Både Rasvåg og Kirkhamn er er flotte plasser. Smart å gå langt ute forbi Lista, som det foreslås. Farsund er et must på tur eller retur. Mandal er jo ok og vær oppmerksom på mange flotte havner mellom Mandal og Kristiansand, f.eks. Trysnes marina eller Høllen Brygge i Søgne. Jeg er sånn passe begeistret for Kr.sand. Har lagt der noen ganger med båt. Kan være fordi svigermor bor der, men det er en nokså overfylt og litt stressende gjestehavn. Området på havna er jo flott, bevares, men gjestehavna er betjent av tenåringer uten erfaring eller autoritet med båt, og oppstår trøbbel er politi eneste alternativ. Ikke byen verdig, spør du meg. Takke meg til Arendal med sine dyktige havneverter. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Olden Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Dette begynner å bli veldig bra, alltid hatt lyst på en tur sørover, men vært usikker på aktuelle stoppesteder.. nå har jeg grei oversikt.. :-) takker alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.