Lazyjack Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 Jeg vet desverre ikke hvilken modell jeg har men den sitter på en Bavaria 38 Cruiser fra 2008. Den har en flaske for oljepåfylling innvendig med slange inn på gearet. Vet noen om det skal/er mulig å bytte olje på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja, det er tappeskrue utvendig på gearhuset, du tapper av til det kommer ut ny frisk olje. Etterfyller så inne i beholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Og oljetypen skal være gearolje EP90. Denne selges bla som gearolje for påhengsmotorer på Biltema. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Takker og bukker! Da tar jeg av den ene propellen i morgen, åpner drensplugg og ser hva som kommer ut Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Mulig jeg ikke har peiling altså, men har aldri skiftet olje! Bruker ingenting sjekker bare at den har nok. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mix Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Change the gear oil a minimum of every second year. Check the gearoil quality in the gearhouse every time the boat is out of the water. Fra Manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Min Sleipner Baugpropell fungerer like bra etter 15 år uten oljeskift jeg har heller aldrig etterfylt olje det eneste jeg har gjort er og sjekke att det er Olje på beholderen nivået har vært likt i 15 år og oljen ser fremdeles like fin ut. Jeg åpner ikke skruen på Gearhuset for jeg er overbevist om at det er totalt unødvendig . Og hvis det var nødvendig så skulle min Baugpropell tatt kvelden for lenge siden. Saken er den att disse gearhusene ved normalt bruk går alt for lite til at de tar skade av att oljen er gammel . Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Tror ikke det er mange som følger foreskrevet skiftintervall i dette tilfellet. Forurensingsfaren for denne oljen ligger i vanninntrenging i gearhuset. SAMT evt. at man ikke klarer å få pluggen på gearhuset tett igjen etter kontroll/oljebytte. Alltid verdt å vurdere det ene opp mot det andre. Kontroll av/med nivået i tanken er vel det viktigste og en grei indikasjon på hvor man ligger i løypa. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Oljen vil ikke sirkulere i et slikt system. Om oljen i beholderen ser fin ut sier ikke dette noe om oljen nede i gearhuset. I og med at de fleste baugpropeller går forholdsvis lite er det neppe nødvendig å gjøre noe hver gang båten er på land. Men jeg mener det vil være fornuftig å drenere oljen i gearhuset år om annet slik at ny olje fra oljebeholderen kommer ned, slik som Mix har beskrevet i innlegg #2. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hei, Jeg har byttet olje etter manualen og oljen er møkkete hver gang. Om det er nødvendig å bytte det vet jeg ikke, men jobben er jo gjort på 5 minutter da... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Oljen vil ikke sirkulere i et slikt system. Om oljen i beholderen ser fin ut sier ikke dette noe om oljen nede i gearhuset. I og med at de fleste baugpropeller går forholdsvis lite er det neppe nødvendig å gjøre noe hver gang båten er på land. Men jeg mener det vil være fornuftig å drenere oljen i gearhuset år om annet slik at ny olje fra oljebeholderen kommer ned, slik som Mix har beskrevet i innlegg #2. Oljen i beholderen sier ikke noe om tilstanden nede i gearhuset, men om nivået holder seg konstant sier det noe om evt. vanninntrenging eller ikke. Dette er som nevnt det eneste som kan forurense denne olja. Drenering av gearhus er den eneste måten å få en forurensing visuelt verifisert på. Hei, Jeg har byttet olje etter manualen og oljen er møkkete hver gang. Om det er nødvendig å bytte det vet jeg ikke, men jobben er jo gjort på 5 minutter da... Om olja er møkkete har du vanninntrenging gjennom utette akseltetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Nei, da er olja hvit eller gråaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg er ikke maskinist, men jeg legger til grunn at en gearolje kan forringes av bruk (og kanskje av elde også). I henhold til mine prinsipper om forebyggende vedlikehold drenerer jeg gearhuset annenhvert år eller så. Det koster så lite både i tid og penger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg tar av begge propellere på begge trustere annet hvert år for å komme til å rense og stoffe skikkelig. Tapper da av en skvett olje til det kommer ren ny olje ut. Og som JRK påpeker det er bittelitt dritt i den første skvetten som kommer ut hver gang. Men ikke noen vanninntrengning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Nei, da er olja hvit eller gråaktig. Hva forårsaker "møkkete" olje i et vinkelgear av aller enkleste oppbygning som kjører max et par timer pr. år forutenom vanninntrenging? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Vanninntrengning gir hvit og eller gråaktig olje. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Poenget er ikke å kverulere her men har man "møkkete" olje hvert eneste års oljebytte i et slikt gear etter snakker man om et havari på gearet i form av høy slitasje fra lager, gear etc, og oftest også kombinert med vanninntrenging. Forøvrig helt korrekt at vanninnblanding i gearolja forårsaker hvit / hvitgrå olje, noe man også kan definere som møkkete olje da den avviker fra original substans/blank olje. Teoretisk sett skal man med header/nivåtank montert i korrekt høyde kun miste olje fra systemet ved lekkasje. Ikke få vann inn. Men ting som høy sjøgang etc. kan forandre på dette. Derfor er observasjon av nivået i nivåtanken jevnlig viktig. Har man avvik her ut over det som er vanlig med temperaturforandringer i sjøen er det all grunn til å inspisere systemet nærmere. Viktig å utføre flushing/oljebytte som foreskrevet i innlegg 2, hold nivå i headertanken hele tiden under dreneringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.