Jump to content

SidePower baugpropell - Skal det byttes olje?

Lazyjack

Recommended Posts

Min Sleipner Baugpropell fungerer like bra etter 15 år uten oljeskift jeg har heller aldrig etterfylt olje det eneste jeg har gjort er og sjekke att det er Olje på beholderen nivået har vært likt i 15 år og oljen ser fremdeles like fin ut. Jeg åpner ikke skruen på Gearhuset for jeg er overbevist om at det er totalt unødvendig . Og hvis det var nødvendig så skulle min Baugpropell tatt kvelden for lenge siden. Saken er den att disse gearhusene ved normalt bruk går alt for lite til at de tar skade av att oljen er gammel .

Tror ikke det er mange som følger foreskrevet skiftintervall i dette tilfellet. Forurensingsfaren for denne oljen ligger i vanninntrenging i gearhuset. SAMT evt. at man ikke klarer å få pluggen på gearhuset tett igjen etter kontroll/oljebytte. Alltid verdt å vurdere det ene opp mot det andre. Kontroll av/med nivået i tanken er vel det viktigste og en grei indikasjon på hvor man ligger i løypa.

Oljen vil ikke sirkulere i et slikt system. Om oljen i beholderen ser fin ut sier ikke dette noe om oljen nede i gearhuset. I og med at de fleste baugpropeller går forholdsvis lite er det neppe nødvendig å gjøre noe hver gang båten er på land. Men jeg mener det vil være fornuftig å drenere oljen i gearhuset år om annet slik at ny olje fra oljebeholderen kommer ned, slik som Mix har beskrevet i innlegg #2.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Oljen vil ikke sirkulere i et slikt system. Om oljen i beholderen ser fin ut sier ikke dette noe om oljen nede i gearhuset. I og med at de fleste baugpropeller går forholdsvis lite er det neppe nødvendig å gjøre noe hver gang båten er på land. Men jeg mener det vil være fornuftig å drenere oljen i gearhuset år om annet slik at ny olje fra oljebeholderen kommer ned, slik som Mix har beskrevet i innlegg #2.

Oljen i beholderen sier ikke noe om tilstanden nede i gearhuset, men om nivået holder seg konstant sier det noe om evt. vanninntrenging eller ikke. Dette er som nevnt det eneste som kan forurense denne olja.

Drenering av gearhus er den eneste måten å få en forurensing visuelt verifisert på.

Hei,

Jeg har byttet olje etter manualen og oljen er møkkete hver gang. Om det er nødvendig å bytte det vet jeg ikke, men jobben er jo gjort på 5 minutter da...

Om olja er møkkete har du vanninntrenging gjennom utette akseltetninger.

Jeg er ikke maskinist, men jeg legger til grunn at en gearolje kan forringes av bruk (og kanskje av elde også). I henhold til mine prinsipper om forebyggende vedlikehold drenerer jeg gearhuset annenhvert år eller så. Det koster så lite både i tid og penger.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Poenget er ikke å kverulere her men har man "møkkete" olje hvert eneste års oljebytte i et slikt gear etter snakker man om et havari på gearet i form av høy slitasje fra lager, gear etc, og oftest også kombinert med vanninntrenging.

Forøvrig helt korrekt at vanninnblanding i gearolja forårsaker hvit / hvitgrå olje, noe man også kan definere som møkkete olje da den avviker fra original substans/blank olje.

Teoretisk sett skal man med header/nivåtank montert i korrekt høyde kun miste olje fra systemet ved lekkasje. Ikke få vann inn. Men ting som høy sjøgang etc. kan forandre på dette. Derfor er observasjon av nivået i nivåtanken jevnlig viktig. Har man avvik her ut over det som er vanlig med temperaturforandringer i sjøen er det all grunn til å inspisere systemet nærmere.

Viktig å utføre flushing/oljebytte som foreskrevet i innlegg 2, hold nivå i headertanken hele tiden under dreneringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...