Jump to content

hvordan motvirke vond lukt i toalettet

båtløskar

Recommended Posts

Kjøp sanitærveske (blå) og spylevæske (rosa) slik som de bruker i campingvogner. Juster mengde sanitærveske (blå) etter størrelse på septiktak, pump det inn via toalettet, obs husk 1/2-1 liter vann. Hver gang du skal bruke båten har du i litt spylevæske (rosa) i doen (1/2-1dl) dette lar du stå i en stund før du skyller ned (evt en liten dæsj på kvelden når dere overnatter i båten, som du spyler ned om morgenen etter).

Virker hos meg :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Septikkhygiene er min oppskrift.

Dvs å forhindre at luktproblemet i det hele tatt oppstår.

Det andre er etter min mening bare og kapsle inn problemet.

Her er noen av tingene jeg synes funker, gitt at systemet er "rent" i utgangspunktet.

- Bruk alltid mye vann.

- Når kontorarbeidet er unnagjort, pump til alt er kommet til tanken slik at "businessen" ikke blir liggende i slangen. Samme med urinen.

- Alltid santærveske, og ikke spar på mengden.

- Tømme så fort som mulig

- Aldri la tanken bli overfull så man presser drit ut av luftingen.

- Aldri la tanken bli stående over flere dager med drit.

- Spyl gjerne vann i doen mens du tømmer da det blir litt splash i tanken som løsner/ virvlet opp bunnfallet samt vanner ut blandingen.

- Ta gjerne en ekstra skylling og tøm igjen.

- Alltid santærveske etter tømming

- Om man har dekkavsug, ta gjerne å fyll opp med ferskvann og tømme noen ganger i ny og ne (husk egen slangestuss).

- Om man har vannkapasitet nok, bygge om til ferskvannspyling.

Om man aner et begynnende problem med toalett eller pumpe, så fiks det før det stopper opp.

Mye mer ålreit å jobbe med et renspylt anlegg enn et med overtrykk av bæsj i 30 grader midt i ferien.

Mvh. SAP

Har brukt Aqua kem blå sanitærveske i mange år og synes det fungerer fint.

En liten slump i doen daglig når båten er i bruk.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Kjøpte brukt båt for halvannet år siden som hadde en ubehagelig odør fra septikanlegget. Jeg skiftet alle slangene, ny kværn m/pumpe på toalettet og bygde om til ferskvannspyling. Monterte en egen ferskvannstank som toalettet suger fra, i denne tanken doserer jeg ferskvannet med sanitærveske. Nå har jeg en "luktfri" båt!

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Kjøpte bruktbåt for to år siden. Septiksystemet luktet vont og jeg hadde egentlig planer om å bytte ut alt av slanger. Men etter å ha staket opp luftingen som var tettet av toalettpapir løste alt seg.

Bruker også BT sanitærveske og tømmer systemet så ofte som mulig med rikelig av salt vann. Ingen lukt nå :thumbsup:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Drit er drit og selv om en bruker ferskvann vil det over tid bli lukt av slager, ventiler og lukten vil sette seg i omliggende plast og finer. Det er egentlig meningsløst å frakte rundt 40 - 100 l tank med dritt. Det må bli lukt av det. Jeg har vurdert å rive ut alt av dofasiliteter og anskaffe meg et av de nyd miljødoene. Noen har prøvd det og er svært godt fornøyd.

Guest Avmønstret#

Spørs hvor mye man bruker båten og hvor mange som bruker den men Porta Potti kan også være en grei løsning. Trøbbelfritt på alle måter men behovet for tømming kan jo falle på ikke så praktiske tidspunkt, men det gjør det jo også for septik folket.

Men der en porta-potti bruker i uthavn, eller gjestehavn hiver tanken i jolla og kjører/ror ut for å tømme den, eller bærer den på land for tømming så velger mange i septikfolket å tømme tanken om natta, for det er jo mye mas å måtte gå fra den gode plassen bare for å tømme tanken.

-----------

Har lært et par tips ifht porta potti. Bruk rett veske i rett kammer. Skyllevæske i skyllekammeret, og tynn det godt ut med vann. Sanitærvæske i tanken. Om det blir for fast innhold i tanken så etterfyll med vann/sanitærvæske. Dette er et problem på guttetur da de ofte pisser alle andre plasser en i dassen.

Og ved tømming, hold tuten under vannflata, gjerne noen cm, trykk inn knappen som slipper luft inn i tanken, da slipper man at det kommer rykkvis og spruter.

------------

Oppsummert er Porta Potti enkelt, problemfritt, praktisk om en ikke ønsker å flytte på båten for å tømme tanken, grådig billig, lukter lite (noe sanitærveskelukt kan det bli), går aldri tett, aldri tull med pumpe/kværn, ikke behov for strøm eller bunnventil. Installeres på 2 sekund.

------------

Vi har Porta-Potti med stor tank og den holder i allefall i 3-4 dager med 2 voksne og to barn ombord uten at vi går på do andre plasser. Ideen om å installere "ordentlig do" som gir lukt, problemer, kostnader og som gjør at man må flytte båten for å tømme tanken virker ganske fjærn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...