Jump to content

MD21B, ladelampe lyser


PaulS

Recommended Posts

Hei,

 

ved start av motor (MD21B) i dag ble varsellampen for lading stående på etter at motor var i gang. Iflg VP betyr dette at det ikke lades. Er det sjanse for at det er noe mer bagatellmessig, som at noe er galt selve med varsellampen e.l.? Noen som har erfaing med lignende?

 

PS Skal kjøpe voltmeter for å følge med på om spenningen synker, og at det faktisk ikke lades....

Link to post

Hei

Start med det enkle:

Sjekk reimer

Sjekk alle ledningforbindelser mellom generator, batteri og startbryter.

 

Kan være en dårlig kontakt spesielt om alt var ok da du kjørte sist.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Har et lite tips: vis det er slitte børster i dynamo , ta en stål stang eller lang forlenger til 1/2" skaralle eller noe slik sett den mot dynamo når motor går(helst) ta en hammer å sjokk slå dynamo (stål del) se om den da begynner å lade når du slår på dynamo vil som regel børster legge seg på akeret i dynamo å den vil begynne å lade , hjelper ikke denne metoden er det mest sansynlig el feil i dynamo = må skiftes

Link to post

Takk for tips!

 

Jørn: Den ser veldi original ut, ja:) Hvordan måler jeg "rett på dynamoen" i praksis..? pluss eller minus på stålet til dynamoen og pluss eller minus på batteriet? Varsellampe lyser, det var sånn jeg ble oppmerksom på dette.

 

windy26: Hvor hardt skal jeg slå?...kanskje ikke så lett å beskrive men.....

Link to post

Sett den røde ledningen på ampermeteret på koblingen til den tykkeste røde kabelen på dynamoen, den sorte ledningen på ampermeteret til gods på motoren (jording). Helt samme problem du har som jeg hadde. Vikleverkstedet skulle ha 900kr for rep, så da var det ikke noe tvil ved å kjøpe ny. Tror din gamle er av typen Marshal, 38amp, min nye er 70amper. Sjekk også at den nederste armen ikke er løsnet, lett for at den gjør det da innfestningen er litt vanskelig, og da blir reima slakk.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Et "kakk" med hammern eller 2 ikke så hart at du ødlegger huset , men det tåler en del , dette er for å sjokke bøsten eller bøsten som kansje er blitt litt kort å ikke når frem til akeret på dynamo

har brukt denne metoden på bil dynamo ved mistanke om utslitte børster

kan du nå frem med bare hammer er det lettere å kontrollere slaget med hammer :-)

Link to post

Ikke gjør dette ! Du vil kortslutte både batteri og dynamo, i beste fall så ryker en sikring, i verste fall så ødelegger du både instrument og kabler / batteri. Hvis ladelampen lyser og spenningen ikke stiger når motoren går, så lader ikke dynamoen. Punktum! Grunnene til det kan være flere : Løs ledning/dårlig kontakt, slakk viftereim, defekte børster eller laderegulator. Defekte dioder i dynamoen (hvis du kobler fra dynamoen / batteriet mens motoren går så er det stor fare for å ødelegge diodene). Det kan også være indre skader i dynamoen, i såfall så er det kanskje like greit å kjøpe en ny som passer.

Sett den røde ledningen på ampermeteret på koblingen til den tykkeste røde kabelen på dynamoen, den sorte ledningen på ampermeteret til gods på motoren (jording).

Link to post

Hvis det er original-dynamoen så er den børsteløs, antagelig er regulatoren historie. Evnt at det har oppstått kontaktfeil.

Iom at den er på bare 35A er det en passende anledning til å bytte med en større. 70A med effektiv regulering bør gi nok strøm til Nidelev 24.

 

Jørn mente nok multimeteret satt til likespenningsmåling, men for all det, det er viktig å poengtere sånt, er nok de færreste på forumet som vet forskjell på strøm og spenning.

Så lenge man holder i målepinnene skjer det ikke noen katastrofe, gnisten gjør at man trekker fingrene fort, dvs. lynraskt, til seg. Multimetere har også sikring av strømmåling.

 

Uansett så har en slik måling liten verdi når det gjelder akkurat denne feilen. Ladelampen lyser og da lader ikke dynamoen. Om derimot ladelampen hadde slukket og batterispenningen var 12.5V ville en slik måling være det første man gjør. Sjekke hva som kommer direkte ut av dynamoen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...