Disease Startet 25.Juni.2013 Del på Facebook Startet 25.Juni.2013 Hei Jeg har en Volvo Penta MD11C i båten, med noe jeg antar er en original dynamo. Så er det koblet til to batterier, på ca 60 og 80 Ah (husker ikke akkurat hvor mye dem var på, og det er bare en ladekrets). Når jeg ikke bruker noe elektronikk i båten ligger ladespenningen på 14.4v. Når jeg skrur på lanterner, ekkolodd, radio og dieselvarmer drar ladespenningen seg ned til ca 13.2v. Dette er under all slags kjøring. Tomgang, marsmart, toppfart. Ingen forskjell. Er dette normalt? Bør jeg investere i ny dynamo? Er batteriene i orden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hvor måler du spenningen? Kan være tynne kabler eller dårlig kontakt som gir spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Måler rett på batteriet med multimeter. Har ikke sjekket kabelstørrelsen, men er det da snakka om kabelen som er minusen til godset og plussen til dynamoen du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Original burde du eie en dynamo med 50 eller 60A. Med så lite belastning er det enten reimen som slurer, for mye spenningsfall (kabel eller løse kontakter), eller skade på dynamo.Spenningsfall måler du enkelt med multimeter, se her under knappen "spenningsfall".Det burde ikke være mer enn 0,2 til 0,4V t.o.m. ved kraftig belastning målt mellom B+ og batteri pluss,det samme på minus / minus.Ellers er det mulig at enten regulatoren svikter eller også at diodene fikk skade. (1 skadet diode = 33% mindre effekt)Så, ikke drøy dette lenge. Spenningsfall pga. kontaktfeil eller feil på diode kan bli dyrt og noen ganger også farlig.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Takk for godt svar! Da skal jeg ut å måle etterpå. Skal samtidig sjekke alle kontakter og kabler. Skriver her hva jeg finner. Det har antagelig vært sånn en god stund. Har ikke noe voltmeter i dash og ladelampa lyser jo ikke før 12.5v eller noe. Edit: Om det er underdimensjonerte kabler, vil det bli bedre av å bare kjøre med ett batteri imens? Redigert 25.Juni.2013 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Nå har jeg fått målt litt. Er i båten nå. Jeg har ca 20-30mV spenningsfall på både pluss og minus. Så da er det vel ikke det. Så har jeg målt spenningen på dynamoen og denne er den aktuelle spenningen som blir målt på batteriet + spenningsfallet. Så det ser også riktig ut. Men fortsatt gis det bare mellom 13-14v under belastning. Er det de diodene det er snakk om da eller? Etter som dynamoen ikke orker? En annen ting jeg også merker er at når jeg skrur på forbrukere i båten detter ladespenningen veldig med en gang, men bygger seg litt opp igjen(ikke til over 14) etter en liten stund (2-3 min). Redigert 25.Juni.2013 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Sjekket du ar reimen på dynamoen var god og stram? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Jepp, det var den. Hadde det bare vært den :) Nå har ladelampa begynt å blinke en gang i sekundet og nå. Selv om jeg måler 14v på batteriet. Edit: Der begynte den i stedet og blinke veldig svakt. Redigert 25.Juni.2013 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
E27 Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 I tillegg til det som er nevnt tidligere, foreslår sjekk av børstene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Har nå skrudd ut dynamoen. Det er en 35ah. Er det nok til batteribanken min? Tenker å bytte i en tilsvarende. Var ett ledning som gikk til en boks (regulator?) utenfor dynamoen. Kretskortet i boksen var iallefall brent opp. Men, er 35ah dynamo stort nok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Ein ekstern boks med oppbrent elektronikk, forklarer nok for ein god del denne oppførselen, ja. For å ikkje forvirra for mykje i begrepa, batterikapasitet er målt i Ah, dynamoytelsen er i A. Men so spør du om ein dynamo, som etter mine begrep er på 35 A, er stor nok. Mitt svar vert at det har lite med batteristørrelse å gjera, det er ditt forbruk som avgjer. MEN, eg vil fraråde å setja inn ein veldig stor dynamo, fordi det kan gi problem som at motoren starter, men kjem seg ikkje opp i fart - og når den so er i gang so tar det nokre minutter før du får dei kreftene du skal ha til framdrift. Dette på grunn av at der kjem altfor stor dynamo i forhold til ein sopass liten motor. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Ok. Bestilt en lik byttedynamo på 35A. Da er nok det stort nok. For bruker ikke sinnsykt mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 hvis du har funnet en ekstern (regulator)boks med oppbrent kretskort forstår jeg ikke at du kjøper en ny dynamo og kobler til... Da bør du vel heller finne ut av hva boksen har for funksjon og få kontrollert/reparert denne før du gjør noe mer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 hvis du har funnet en ekstern (regulator)boks med oppbrent kretskort forstår jeg ikke at du kjøper en ny dynamo og kobler til... Da bør du vel heller finne ut av hva boksen har for funksjon og få kontrollert/reparert denne før du gjør noe mer? Dette trur eg ikkje vert problem, det er veldig lenge siden der blei levert dynamo med ekstern regulator, so den blir skiftet sammen med dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Fikk ikke tak i her iallefall. Forhandler sa jeg måtte bytte hele. Den nye har innebygd regulator. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.