Jump to content

Har jeg for liten dynamo?


Disease

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Volvo Penta MD11C i båten, med noe jeg antar er en original dynamo. Så er det koblet til to batterier, på ca 60 og 80 Ah (husker ikke akkurat hvor mye dem var på, og det er bare en ladekrets). Når jeg ikke bruker noe elektronikk i båten ligger ladespenningen på 14.4v.

 

Når jeg skrur på lanterner, ekkolodd, radio og dieselvarmer drar ladespenningen seg ned til ca 13.2v.

 

Dette er under all slags kjøring. Tomgang, marsmart, toppfart. Ingen forskjell.

 

Er dette normalt? Bør jeg investere i ny dynamo? Er batteriene i orden?

 

 

Link to post
Share on other sites

Original burde du eie en dynamo med 50 eller 60A.

Med så lite belastning er det enten reimen som slurer, for mye spenningsfall (kabel eller løse kontakter), eller skade på dynamo.

Spenningsfall måler du enkelt med multimeter, se her under knappen "spenningsfall".
Det burde ikke være mer enn 0,2 til 0,4V t.o.m. ved kraftig belastning målt mellom B+ og batteri pluss,
det samme på minus / minus.

Ellers er det mulig at enten regulatoren svikter eller også at diodene fikk skade. (1 skadet diode = 33% mindre effekt)

Så, ikke drøy dette lenge.

Spenningsfall pga. kontaktfeil eller feil på diode kan bli dyrt og noen ganger også farlig.

:seeya:
Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar! Da skal jeg ut å måle etterpå. Skal samtidig sjekke alle kontakter og kabler.

 

Skriver her hva jeg finner.

 

Det har antagelig vært sånn en god stund. Har ikke noe voltmeter i dash og ladelampa lyser jo ikke før 12.5v eller noe.

 

Edit: Om det er underdimensjonerte kabler, vil det bli bedre av å bare kjøre med ett batteri imens?

Redigert av Disease (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått målt litt. Er i båten nå.

 

Jeg har ca 20-30mV spenningsfall på både pluss og minus. Så da er det vel ikke det.

Så har jeg målt spenningen på dynamoen og denne er den aktuelle spenningen som blir målt på batteriet + spenningsfallet. Så det ser også riktig ut.

 

Men fortsatt gis det bare mellom 13-14v under belastning. Er det de diodene det er snakk om da eller? Etter som dynamoen ikke orker?

 

En annen ting jeg også merker er at når jeg skrur på forbrukere i båten detter ladespenningen veldig med en gang, men bygger seg litt opp igjen(ikke til over 14) etter en liten stund (2-3 min).

Redigert av Disease (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå skrudd ut dynamoen. Det er en 35ah. Er det nok til batteribanken min? Tenker å bytte i en tilsvarende. Var ett ledning som gikk til en boks (regulator?) utenfor dynamoen. Kretskortet i boksen var iallefall brent opp.

 

Men, er 35ah dynamo stort nok?

Link to post
Share on other sites

Ein ekstern boks med oppbrent elektronikk, forklarer nok for ein god del denne oppførselen, ja.

For å ikkje forvirra for mykje i begrepa, batterikapasitet er målt i Ah, dynamoytelsen er i A. Men so spør du om ein dynamo, som etter mine begrep er på 35 A, er stor nok. Mitt svar vert at det har lite med batteristørrelse å gjera, det er ditt forbruk som avgjer. MEN, eg vil fraråde å setja inn ein veldig stor dynamo, fordi det kan gi problem som at motoren starter, men kjem seg ikkje opp i fart - og når den so er i gang so tar det nokre minutter før du får dei kreftene du skal ha til framdrift. Dette på grunn av at der kjem altfor stor dynamo i forhold til ein sopass liten motor.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

hvis du har funnet en ekstern (regulator)boks med oppbrent kretskort forstår jeg ikke at du kjøper en ny dynamo og kobler til... Da bør du vel heller finne ut av hva boksen har for funksjon og få kontrollert/reparert denne før du gjør noe mer?

Dette trur eg ikkje vert problem, det er veldig lenge siden der blei levert dynamo med ekstern regulator, so den blir skiftet sammen med dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...