tor_ef Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Skal montere bryterpanel for en ankervinsj på en Beneteau First 40.7 neste uke. Pga diverse utfordringer rakk ikke folkene som monterte selve vinsjen å montere bryterpanelet. I dag har jeg bare fjernstyringen til vinsjen og den fungerer egentlig fint. Men, jeg liker ikke tanken på å være avhengig av denne. I en presset situasjon kan den gå tom for strøm eller falle i vannet... Hvis man skal begrense seg til ett bryterpanel, hvor bør dette stå? Framme i baugen ved ankerbrønnen eller i cockpit? Jeg kan se fordeler og ulemper med begge, men hva mener dere som er mer erfarne? :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg kan operere ankeret fra baugen og fra fjernkontroll, men liker å stå i baugen når jeg dropper anker så jeg har kontroll på mengden kjetting jeg slipper ut. Etterhvert kommer sikkert magefølelsen som gjør at jeg kan estimere dette fra cockpit uten å se på kjettingen... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hos meg kan jeg droppe fra fjernkontroll, baugen eller førerposisjonene oppe/nede. Jeg bruker nesten ikke fjernkontrollen. Av og til kjører jeg ut kjettingen lokalt fra baugen, spesielt etter dårlig vær der jeg antar at noe av kjettingen kan ha snudd seg i kjettingkassen og forårsake vase. Viktig kontrollpunkt der jeg flere ganger etter ruskevær har avdekt problemer som ville gjort umiddelbar nødankring umulig. Har hekkanker med blytau også. Dette kan kun kjøres ut lokalt i hekken samt via fjernkontrollen. Ved normal baugankring foregår det stort sett fra førerposisjon siden det gjør det lett å kjøre ut, evt. justere kjettinglengden mens jeg strammer opp. Alle disse tingene blir vel litt i forhold til hva man har og hva man venner seg med. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ankerspill forut med fotbrytere. Fastmontert fjernkontroll med kjettingteller ved førerplass. Alt montert selv. Bærbar fjernkontroll har jeg ikke behov for. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Takk for nyttige svar! Jeg tror jeg starter med å montere et bryterpanel i baugen. Litt mer kabeltrekking men der framme har jeg best oversikt og best mulighet til å korrigere for evt. feil. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.