Jump to content

Plassering av bryterpanel til ankervinsj

tor_ef

Recommended Posts

Skal montere bryterpanel for en ankervinsj på en Beneteau First 40.7 neste uke. Pga diverse utfordringer rakk ikke folkene som monterte selve vinsjen å montere bryterpanelet. I dag har jeg bare fjernstyringen til vinsjen og den fungerer egentlig fint. Men, jeg liker ikke tanken på å være avhengig av denne. I en presset situasjon kan den gå tom for strøm eller falle i vannet... Hvis man skal begrense seg til ett bryterpanel, hvor bør dette stå? Framme i baugen ved ankerbrønnen eller i cockpit? Jeg kan se fordeler og ulemper med begge, men hva mener dere som er mer erfarne? :)

Hos meg kan jeg droppe fra fjernkontroll, baugen eller førerposisjonene oppe/nede. Jeg bruker nesten ikke fjernkontrollen.

Av og til kjører jeg ut kjettingen lokalt fra baugen, spesielt etter dårlig vær der jeg antar at noe av kjettingen kan ha snudd seg i kjettingkassen og forårsake vase. Viktig kontrollpunkt der jeg flere ganger etter ruskevær har avdekt problemer som ville gjort umiddelbar nødankring umulig.

Har hekkanker med blytau også. Dette kan kun kjøres ut lokalt i hekken samt via fjernkontrollen.

Ved normal baugankring foregår det stort sett fra førerposisjon siden det gjør det lett å kjøre ut, evt. justere kjettinglengden mens jeg strammer opp.

Alle disse tingene blir vel litt i forhold til hva man har og hva man venner seg med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...