Lars H. Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Da det har vært så mye snakk om VHF-antenner og kontakter, tenkte jeg at jeg fikk sjekke opplegget hos meg selv litt da jeg følte at mottak ikke var 100%. Jeg fant frem SWR-instrumentet mitt, og det ga helt merkelige resultater for effekten og SWR var på elendige 1 : 2,5!Så jeg skrudde løs kontakten under antennen. Og det var ikke særlig vanskelig. Jeg bare tok litt hart i den med fingrene, og så delte den seg i biter! Mutteren som holdt antennen på plass satt imidlertid godt og irret fast, så den måtte jeg ha en grov tang på for å få løs. Og da sprakk kontakten i antennen. Så var det å røske antennen løs. Selve plastkoppen over forlengelsespolen løsnet lett og avslørte en spole helt innstøpt i irr!At dette i det hele tatt har fungert både for sending og mottak, er utrolig. Dermed ble det en tur til Seatronic der jeg kjøpte en Glomex RA 109 VHF-antenne med stålpisk og nye kontakter. Coaxialkabel hadde jeg liggende. Så etter litt akrobatiske øvelser med å tre kabel mellom antenne og VHF, var det å ta ny måling. Og det var andre saker, drøye 25watt og en SWR på 1 : 1,25! Og en radiotest med Tjøme Radio viste at jeg gikk krystallklart ut fra Son til Tryvann. Og jeg hørte også Tjøme utmerket.Her noen bilder av ruinene av en VHF-antenne: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 De har sett bedre dsager Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Du får bare si fra om jeg skal hjelpe deg Lars H. ;-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jori Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Rart med slik "gammelt" Så lenge det får stå i fred så virker det, blir gradvis dårligere, men det tenker man ikke over. Når man rører i det, går alt i oppløsning, erfarte akkurat det samme med kontaktene på ledningsnettet for trimplanene. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 fik du din i orden Bjørn? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ja ja.. byttet til nytt apparat fra maritim.. var nok en feil på den første. Nå er det helt topp. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Du får bare si fra om jeg skal hjelpe deg Lars H. ;-) Takk for det, etter alt trøbbelet du har hatt, er du vel snart superekspert på VHF, antenner, kabel og kontakter. Bra det løste seg for deg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Det hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde hatt god hjelp av blant annet deg. Bildene dine var svært gode og forklarende. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Kanskje jeg burde sikre meg at den nye antennen ikke ser ut som på bildene av den gamle om noen år? Jeg er derfor på jakt etter krageskiver som på bildet under slik at antennefoten blir galvanisk skilt fra aluminiumsplaten den er festet i.. De på bildet er i helt feil dimensjon. Jeg har funnet ut at elra.no har slikt, men kun i pakninger på 100stk, og enn så langt har de ikke svart på mail om de vet om noen detaljister som selger slikt. Så, er det noen tips om hvor få kjøpt to slike skiver? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.