Jump to content

Jeg har byttet VHF-antenne. Utrolig at den gamle fungerte!

Lars H.

Recommended Posts

Da det har vært så mye snakk om VHF-antenner og kontakter, tenkte jeg at jeg fikk sjekke opplegget hos meg selv litt da jeg følte at mottak ikke var 100%. Jeg fant frem SWR-instrumentet mitt, og det ga helt merkelige resultater for effekten og SWR var på elendige 1 : 2,5!

Så jeg skrudde løs kontakten under antennen. Og det var ikke særlig vanskelig. Jeg bare tok litt hart i den med fingrene, og så delte den seg i biter! Mutteren som holdt antennen på plass satt imidlertid godt og irret fast, så den måtte jeg ha en grov tang på for å få løs. Og da sprakk kontakten i antennen. Så var det å røske antennen løs. Selve plastkoppen over forlengelsespolen løsnet lett og avslørte en spole helt innstøpt i irr!

At dette i det hele tatt har fungert både for sending og mottak, er utrolig. Dermed ble det en tur til Seatronic der jeg kjøpte en Glomex RA 109 VHF-antenne med stålpisk og nye kontakter. Coaxialkabel hadde jeg liggende. Så etter litt akrobatiske øvelser med å tre kabel mellom antenne og VHF, var det å ta ny måling. Og det var andre saker, drøye 25watt og en SWR på 1 : 1,25! Og en radiotest med Tjøme Radio viste at jeg gikk krystallklart ut fra Son til Tryvann. Og jeg hørte også Tjøme utmerket.

Her noen bilder av ruinene av en VHF-antenne:

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du får bare si fra om jeg skal hjelpe deg Lars H. ;-)

Takk for det, etter alt trøbbelet du har hatt, er du vel snart superekspert på VHF, antenner, kabel og kontakter. Bra det løste seg for deg. :thumbsup:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kanskje jeg burde sikre meg at den nye antennen ikke ser ut som på bildene av den gamle om noen år? Jeg er derfor på jakt etter krageskiver som på bildet under slik at antennefoten blir galvanisk skilt fra aluminiumsplaten den er festet i.. De på bildet er i helt feil dimensjon. Jeg har funnet ut at elra.no har slikt, men kun i pakninger på 100stk, og enn så langt har de ikke svart på mail om de vet om noen detaljister som selger slikt. Så, er det noen tips om hvor få kjøpt to slike skiver?

bilde

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...