Dagsven Startet 25.Juni.2013 Del på Facebook Startet 25.Juni.2013 Hei folkens. Trenger virkelig litt hjelp av propellekspertisen her!:) Har som toppteksten står kjøpt meg en ny båt. Det sto en 21" alupropell på denne da stålpropellen som var originalt med var ødelagt. Utfordringen er at jeg får kun 4900 i topp turtall med 1 stk. i båten. Ca. 30 knop. Båten vriker også tung å få i plan. Fikk derfor reparert stålpropellen som er en Rebell 15 1/2 19". Monterte på og tok en testtur. 4900 rpm og 32-33 knop. Båten virker også her ganske tungdreven. Snakket med en forhandler som mente at 4900 rpm på WOT nærmest var skadelig for motor. Optimalt rpm skal være 5750 med normal vekt. Motor er montert i det øverste hullet (så lavt den kan monteres) og skal heises til helgen. Nærmer med at det kan gi rundt 200 rpm og noen knop? Er 17" veien å gå her? Er Solas Rubex noe å gå for? Takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Høres lite ut med så lavt turtall, for å få et turtall i riktig område med dagens oppsett skal da ned til 13" stigning, og det finnes vel knapt. Kavitasjonsplaten kan sikkert stå 2,5 cm over bunnen - hvis ikke høyere. Er båten fin og glatt under? Hvor stor motor? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Båten er nylig sjøsatt og ingen groe under. Motor er 115 hk E-tec. Båten veier vel ca. 1000 kg. Virker veldig stor den propellen som står på. Er jo 15" i diameter! Fikk låne en 13" Viper med 17" pitch men den passet ikke da den var 13 splines og ikke 15 splines som min motor har. For å gjøre det virkelig vanskelig er min motor en V4 med V6 gearhus. Ifølge denne linken: http://www.klikk.no/motor/baat/article316825.ece skal båten gjøre 36 knop å plane lett!:( Redigert 25.Juni.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Diameter på den første propellen da ? 15 1/2 virker veldig stort... Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Diameter på den gamle alu, veit jeg dessverre ikke men tror det var nærmere 14" virket noe mindre. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hei, jeg hadde en Ryds 620 dc m/ 115 Optimax. Den gjorde 36knop med en Ballistic 14,5 x 17 stål. Vekt på Ryds en uten motor er ca: 850 kg. Tipper Nordkappen ligger i samme vektklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Chagall: Takk for info!:) Vil anta at den propellen jeg nå har på er altfor stor. Skiftet du til ballistic eller sto den på? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hei, jeg skiftet fra alu til stål (Ballistic). Gjorde ca: 33 knop med alu prop. Pass på at antikavitasjonsplata ligger jevnt med laveste punkt på hekken eller en 2-3 cm.over. Jeg mener jeg fikk max r.p.m (5750) med stålproppen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Har du XL-stamme på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Her er litt å velge i til Evinrude V6 gearcase http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=11 Diameter går vel fra ca 14" til 15,5" så det er mye å velge i. E-tec 115 med 25" XL stamme har 4-3/4" (V6) girhus med 15 splines i motsetning til 20" L stamme som har 4-1/4" (V4) girhus med 13 splines, så det er jo korrekt. Utvekslingen er vel 2,25:1 på denne modellen mot 2,0:1 på vanlig lang stamme. Laveste anbefalte turtall på full gass for E-tec 115 er 5500 rpm (forutsatt korrekt turteller). Optimalt 5750 rpm (5600-5700 på tidlige modeller). Jeg hadde en E-tec 50 der turtelleren viste 200-300 rpm for lite så dermed ble jeg lurt til å tro at jeg måtte ha mindre propell enn jeg egentlig skulle ha. En digital håndholdt turteller løste gåten. Her er oversikt over optimale turtall for alle årsmodellene E-tec http://www.etecownersgroup.com/post/ALL-ETEC-OPTIMUM-RPM-CHARTS-from-2007-thru-2012-5396435?trail= Redigert 25.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Enig med teerex her, tror nok turtelleren din er på bærtur. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Har du XL-stamme på motoren? Hvis det er meg (Chagall) du spør, så hadde jeg vanlig L -stamme standard. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Takk for svar alle sammen:) Mulig turtelleren er på bærtur, må få testet det. Allikevel føles båten tungdreven og det kan jo også skyldes for liten motor!:( Har dog en følelse av at 15" i diameter på en 19" pitch er ganske stor propell til denne båten med den motoriseringen jeg har. Jeg har XL stamme 25" Redigert 25.Juni.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Ideelt er det vel E-tec 150 du burde ha, evt. 130. Mye omtalte Lundins Marin i Sverige har visstnok løst omprogrammeringsgåten til E-tec så de kan kanskje fikse 15 hk ekstra om ønskelig. Noe av poenget med større utveksling og girhus på XL-stammemodellen er vel at den skal kunne drive propeller med større diameter på litt tyngre båter. Men om Noblesse 620 kan betegnes som en tung båt er jo en annen sak. Redigert 25.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Med en 19" propell, 4900 omdr og 2,25 i utveksling skulle farta tilsi 34 knop uten slipp, det er nok helt umulig med det oppsettet. Tror turtelleren viser feil. Redigert 25.Juni.2013 av gbraen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Jeg har Raker 14 3/4 x 18 på Etec 115 / Ryds 550, får presis 5500 o/m. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Jeg har XL stamme 25" Hallo, uten å kjenne Nordkapp 620 Noblesse mål på høyde akterspeil, tror jeg at du har feil lengde på stammen.? Mener det skal være standard L- stamme.? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Jeg har Raker 14 3/4 x 18 på Etec 115 / Ryds 550, får presis 5500 o/m. Ryds 550 er nok en betraktelig lettere båt, Hvis du får 5500 med det oppsettet er nok 4900 ikke unaturlig for min. At den kan vise noe feil kan være mulig men så veldig mye mer enn 200 rpm tviler jeg sterkt på, men skal teste. Motor heves også disse dager. Snakket med Nordkapp og de leverer dette motoroppsett med 13 7/8 17" Viper. Prøver nok å få tak i en slik. Bør være en kvikkere båt da, med kortere tid opp i plan. Om toppfart blir så mye mer enn 35 er helt greit. Denne motoren kommer nok til salgs og jeg setter vel på en 175-200 hk som den er godkjent for. Alle Nordkapp Noblesse båtene leveres med XL stamme slik jeg har forstått. Redigert 25.Juni.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Men legg merke til diameteren. Din var 15 1/2 og min er 14 3/4. Og Nordkapp bruker 13 7/8. Større diameter må kompenseres med mindre stigning vel ? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Er vel sikkert derfor Nordkapp nå sier at jeg skal ha 13 7/8 17" kontra den jeg har 15 1/2 19" Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Den greier vel ca 43 knop med E-tec 150 så 200 blir jo morsomt ;-) Større diameter er vel en løsning for mindre slipp på tyngre båter så sant motoren klarer å dra propellen opp i fart, evt. til motorer med høyere utveksling som gir lavere propellturtall. For V6 gearcase må man jo øke propelldiameteren for å kompensere for større diameter på girhuset. Jeg bruker samme stålpropell 13-1/8"x19" på min Honda 90 som jeg hadde på E-tec 50 (bare bytta nav/hub). E-tec 50 har 2,59 utveksling så derfor greide den å dra 19-tommern til 32 knop mens Honda 90 greier 38 knop med samme propell (ikke samme båt da). Redigert 25.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 200 hk bør ha potensiale på 50 tallet ja:) Helt klart morsomt!:) Så dere mener kanskje at jeg kan ha større propell på større gearutveklsing kontra feks. de som leveres med L stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Tipper du kommer langt med en 4-blads stålpropell på 14,25"x17" slik som denne http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/Rubex-HR4-propellers/ModelNumber/9553-143-17 + hubkit RBX100. Og motoren hevet om mulig. 4-blads sitter godt. Telmo.no har den også http://www.telmo.no/Search.aspx?q=9553-143-17 + RBX-100 Redigert 25.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hvorfor en 4 blads=? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Raskere opp i plan, bedre marsjfart, mindre vibrasjoner, bedre grep i svinger osv., spesiellt med motoren litt høyere montert enn standard. Det blir vel mere og mere vanlig med 4-blads. Evinrudes anerkjente Rogue-propell har 4 blad. Jeg har gått over til 4-blads nettopp. Gikk fra 19" 3-blads stål til 18" 4-blads stål, fikk samme toppfart til tross for lavere turtall (Powertech RBX4 propell). Noe som egentlig ikke skal være mulig, men GPS'en er korrekt. Turtallmessig burde jeg ha hatt 17" men kjøpt er kjøpt. Den sitter så godt i vannet at den stakkars 90-hesteren virkelig får jobbe under akselerasjon. Marsjfart ble et par knop høyere. Nå skal jeg heise motoren opp et hull (måtte senke et hull pga. 3 blads stål fikk for lite grep), håper å få iallefall 100 rpm mere kanskje. Vedr. tidligere nevnte Lundins Marin, de omprogrammerer nok E-tec 150 til 200 hk. Det er jo samme motoren, bare annen software ;-) Så man trenger ikke gå på 200 med en gang. Tipper 48 knop, da Nordkapp Enduro 600 greier drøyt 50 knop med 200, men den er jo mindre og lettere. Redigert 25.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.