Jump to content

Hva betyr feilmeldingen "pol" på landstrømmen?

bc45

Recommended Posts

har en Bayliner hvor denne har dukket opp....

har ikke hatt båten lenge, men landstrømmen virket fin de første gangene! deretter når jeg koblet meg på et annet sted så gikk JFbryter,,,??

skrudde opp panel men kunne ikke se noe galt... i helgen prøvde jeg og koble meg på et annet sted, og da lyste det i 'pol'.

prøvde og vippe over hovedbryteren og da virket ingenting... tydelig at noe er galt, men vet ikke hva.

er gammel elektriker så skal vel klare og rydde opp i dette. Men er ukjent med strøm i båt:)

Hei. Jeg hadde en Bayliner hvor lampen for "reverse polarity" lyste. Jeg hadde 110V opplegg i båten og omformer fra 220V til 110V i kjøkkenbenken.

Jeg fikk opplyst fra importør at grunnen til dette var at antall Hz i strømmen i Norge var annerledes enn i USA. Når jeg koblet til landstrøm i Sverige lyste ikke varsellampen. I flg importør skulle jeg ikke bry meg om dette.

Hei. Jeg hadde en Bayliner hvor lampen for "reverse polarity" lyste. Jeg hadde 110V opplegg i båten og omformer fra 220V til 110V i kjøkkenbenken.

Jeg fikk opplyst fra importør at grunnen til dette var at antall Hz i strømmen i Norge var annerledes enn i USA. Når jeg koblet til landstrøm i Sverige lyste ikke varsellampen. I flg importør skulle jeg ikke bry meg om dette.

antall Hz - makan til tøv nokon kan prestera då :nonod::nonod::nonod:

Det stemmer at USA har 60 Hz, mens norge har 50. Men heile europa har 50, so der stiller norge og svea likt.

Det som er mulig, trur eg er utforminga av nettet, om det er med eller uten nulleder. Både sverige og usa har nulleder i det meste, mens det finst mykje i norge som er uten.

Magne

• 11 år senere...
oivindg skrev On 25.6.2013 at 22.21:

Høres ut som det er feil polaritet på kontakten. Har du prøvd å snu den?

Oki, ser att flere snur dem, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal snu den? Er det å bytte om på pluss og minus liksom? 

I Norge og Albania har vi ett annet jordsystem, enn i resten av Europa.  Det vanlige Europa er en ”live” og ”neutral” leder. Her er neutral lederen koblet til jord. Denne forbindelsen finnes ikke i Norge. Derfor får du alarm når kontakten er snudd feil vei. 

SVJV er det en slik polaritetsdeteksjon gjør å se om det er spenning mellom N (nøytral, blå leder) og beskyttelsesjord. I et TN-nett, som de fleste land bruker - også nye utbygginger i Norge, skal beskyttelsesjord kobles sammen med N i inntaket. Det skal dermed ikke være spenning mellom N og jord, er det det er to ledninger byttet om et sted og man kan gi advarsel. Med vanlig husmorstikk (Schuko) kan man snu støpselet.

Men mesteparten av Norge har IT-nett, hvor det ikke er noen nøytralleder. Dermed vil polaritetsvarslingen stort sett alltid være aktiv, med mindre en jordfeil trekker jord til den ene fasen.

70%(?) av husholdningene i Norge har IT-nett (Isolated Terra) . (Jeg lærte i studietiden på begynnelsen av 70-tallet at Albania også hadde det, men er usikker på om de fortsatt har det) På nye anlegg fra omtrent 2000-tallet er det gjerne TN-nett med både jordleder og nøytralleder i Norge slik som resten av Europa. En nettverkskabel i et IT-nett har 230V mellom faselederne, og i et riktig balansert nett er det samme spenning mellom hver av faselederne og jord, nemlig 133 volt. (TN-nett har 400 volt mellom faselederne og 230 til nøytralleder) Hvis det er en jordfeil så den ene av faselederne helt eller delvis (via en resistans) ligger direkte til jord, er det stor risiko for at en eller flere båter i området får ødeleggende galvanisk korrosjon på propell eller annet. Nettansvarlige mange steder i Norge har ikke høy prioritet på å rette slike feil fordi det meste av utstyr fortsatt virket greit selv med jordfeil. Sentralt ser de at det er jordfeil, men de må ut og måle rundt i systemet for å finne selve årsaken.

De som har båter med jordet 230V installasjon i båten bør innimellom sjekke spenningen mellom hver av de to (eller tre) fasene og jord. Hvis avviket fra 133V er mer enn noen få titalls volt ville jeg ringt nettoperatøren. 

(Dette ble kanskje litt detaljert.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...