bc45 Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Ligger på landstrøm og får feilmeldingen "pol". Hva betyr dette? På land finnes både firepolet kontakt og vanlig stikkontakt som jeg har koblet til. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Høres ut som det er feil polaritet på kontakten. Har du prøvd å snu den? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
bc45 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Etter å ha snudd kontakten forsvant feilmeldingen. Har det egentlig noe å si om det er feil polaritet? Vi har jo hatt strøm hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hei ! Her er det en god forklaring på hvorfor "POL" lampe lyser. http://www.bavariaklubben.no/forum/forum_posts.asp?TID=3036&KW=pol&title=panel-301-302-varsellampe Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 har en Bayliner hvor denne har dukket opp.... har ikke hatt båten lenge, men landstrømmen virket fin de første gangene! deretter når jeg koblet meg på et annet sted så gikk JFbryter,,,?? skrudde opp panel men kunne ikke se noe galt... i helgen prøvde jeg og koble meg på et annet sted, og da lyste det i 'pol'. prøvde og vippe over hovedbryteren og da virket ingenting... tydelig at noe er galt, men vet ikke hva. er gammel elektriker så skal vel klare og rydde opp i dette. Men er ukjent med strøm i båt:) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood TS37 Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei. Jeg hadde en Bayliner hvor lampen for "reverse polarity" lyste. Jeg hadde 110V opplegg i båten og omformer fra 220V til 110V i kjøkkenbenken. Jeg fikk opplyst fra importør at grunnen til dette var at antall Hz i strømmen i Norge var annerledes enn i USA. Når jeg koblet til landstrøm i Sverige lyste ikke varsellampen. I flg importør skulle jeg ikke bry meg om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Da hadde jeg lurt på hva annet det er som importøren ikke har greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Birchwood TS37 skrev On 26.6.2013 at 13.41: Hei. Jeg hadde en Bayliner hvor lampen for "reverse polarity" lyste. Jeg hadde 110V opplegg i båten og omformer fra 220V til 110V i kjøkkenbenken. Jeg fikk opplyst fra importør at grunnen til dette var at antall Hz i strømmen i Norge var annerledes enn i USA. Når jeg koblet til landstrøm i Sverige lyste ikke varsellampen. I flg importør skulle jeg ikke bry meg om dette. antall Hz - makan til tøv nokon kan prestera då Det stemmer at USA har 60 Hz, mens norge har 50. Men heile europa har 50, so der stiller norge og svea likt. Det som er mulig, trur eg er utforminga av nettet, om det er med eller uten nulleder. Både sverige og usa har nulleder i det meste, mens det finst mykje i norge som er uten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April oivindg skrev On 25.6.2013 at 20.21: Høres ut som det er feil polaritet på kontakten. Har du prøvd å snu den? Vis hele sitatet Oki, ser att flere snur dem, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal snu den? Er det å bytte om på pluss og minus liksom? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Det er samme hos meg, men dette har ingen betydning i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April I Norge og Albania har vi ett annet jordsystem, enn i resten av Europa. Det vanlige Europa er en ”live” og ”neutral” leder. Her er neutral lederen koblet til jord. Denne forbindelsen finnes ikke i Norge. Derfor får du alarm når kontakten er snudd feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April SVJV er det en slik polaritetsdeteksjon gjør å se om det er spenning mellom N (nøytral, blå leder) og beskyttelsesjord. I et TN-nett, som de fleste land bruker - også nye utbygginger i Norge, skal beskyttelsesjord kobles sammen med N i inntaket. Det skal dermed ikke være spenning mellom N og jord, er det det er to ledninger byttet om et sted og man kan gi advarsel. Med vanlig husmorstikk (Schuko) kan man snu støpselet. Men mesteparten av Norge har IT-nett, hvor det ikke er noen nøytralleder. Dermed vil polaritetsvarslingen stort sett alltid være aktiv, med mindre en jordfeil trekker jord til den ene fasen. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April 70%(?) av husholdningene i Norge har IT-nett (Isolated Terra) . (Jeg lærte i studietiden på begynnelsen av 70-tallet at Albania også hadde det, men er usikker på om de fortsatt har det) På nye anlegg fra omtrent 2000-tallet er det gjerne TN-nett med både jordleder og nøytralleder i Norge slik som resten av Europa. En nettverkskabel i et IT-nett har 230V mellom faselederne, og i et riktig balansert nett er det samme spenning mellom hver av faselederne og jord, nemlig 133 volt. (TN-nett har 400 volt mellom faselederne og 230 til nøytralleder) Hvis det er en jordfeil så den ene av faselederne helt eller delvis (via en resistans) ligger direkte til jord, er det stor risiko for at en eller flere båter i området får ødeleggende galvanisk korrosjon på propell eller annet. Nettansvarlige mange steder i Norge har ikke høy prioritet på å rette slike feil fordi det meste av utstyr fortsatt virket greit selv med jordfeil. Sentralt ser de at det er jordfeil, men de må ut og måle rundt i systemet for å finne selve årsaken. De som har båter med jordet 230V installasjon i båten bør innimellom sjekke spenningen mellom hver av de to (eller tre) fasene og jord. Hvis avviket fra 133V er mer enn noen få titalls volt ville jeg ringt nettoperatøren. (Dette ble kanskje litt detaljert.) Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Ja dette ble litt over min kunskap desverre, motor å slikt kan jeg men akkurat strøm er jeg dårlig på🙈 har nå skrudd av landstøminntaket på båten for å se hvor ledningene går å det går direkte til panelet foran i cabin samt stikkkontakter. Så det jeg synes er litt rart er att det er ikke no sikringsboks imellom landstrøm inntak og panelet, sku det egt ikke vært det da? Ser heller ikke no omformer, men må jo væra det en plass da lader er 12v som lader batteriene og alt funker når jeg setter batterivelger på off og kun bruker landstrøm, det må jo væra noe som o.former 230v til 12v ett sted? Eller er jeg dum nå? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Strømtilkoblingen på bryggen har nok en sikring. Typisk 10A automatsikring. Den beskytter ledningene inn i båten. Omforming til 12V antar jeg er laderen som gjør, men jeg er jo helt uten kunnskap om anlegget i båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.