Jump to content

OM636 varmgang igjen.


Gjermund1

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt en Master 680 med en OM636 motor, som har problemer med varmgang dersom man kjører en stund på høyt turtall

 

Fant en tråd ett eller annet sted på nett som omhandlet dette. Der var det hentydet at problemet kunne være et lite rør på toppen av vannpumpe.

 

Demonterte derfor dette på min OM636. Dette er et lite 3-4 mm rør/slange som går fra toppen av varmepumpa og inn på temperaturføler huset.

 

Røret var forsåvidt åpent. Men nippel som er skrudd inn i temperaturføler huset var potte tett. Så jeg fikk staket/borret opp dette igjen.

 

Noen som kan bekrefte hensikten med dette lille røret, og eventuelt om dette kan medføre varmgang ved full gass.

 

Gjermund!

Link to post

Det er en utluftingsslange som går fra toppen til kjølevannsutløpet. Den sørger for at det ikke blir stående luft i toppen. Det KAN føre til for varm motor om det er luft der, men det MÅ ikke.

 

Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger.

I år har jeg vært med på å fikse to motorer med varmgang. Begge hadde rester av gammel impeller i saltvannskretsen. Den ene hadde sogar tettpakket impellergummi ved INNLØPET til pumpa(!). Den andre hadde en gummibit i en albue. Den (gummien) blåste vi ut med trykkluft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei!

 

Og takk for tilbakemeldinger.

 

Har i dag vært og montert på igjen det lille røret og byttet diverse radiator slanger som var relativt morkne.

 

Det gjorde susen. kjørte på full gass i 5 min uten at temperaturfølere gikk over 85 Grader.

 

Forøvrig så er det en Bowman varmeveksler på den.

 

Selv om dette hjalp så bør jeg vel gå over resten av systemet som beskrevet over. Kanskje kjøre systemrens på sjøvannside og ferskvannside?

 

Vet også at det ikke er sjøvannsfiler montert heller, så dette bør vel prioriteres?

 

Jeg har også ett annet problem. Det er lading. Dynamo lader med altfor høy spenning. Ved tomgang rundt 13 volt, men når jeg gir gass så går den opp i 16 volt, og så begynner ledningsnettet å lufte svidd.

 

Tidliger eier har koblet inn bryter på "styrestrømmen" inn på dynamo. Slik at lading pr nå er ute av funksjon. Det henger også en liten boks i motorrommet som det står følgende på

 

FEMSA GRO 12X-3 12V på samt at på dynamo er det stemplet inn FIAT og den har 3 tilkoblinger 1Grov skrukobling som er ladestrøm. 1 flatstift som er styrestrømen, som det er montert bryter på samt en flatstift til som jeg er usikker på. Kan det være feilkoblinger, eller er FEMSA en ekstern regulator som er gåen?

 

Se vedlagte bilder!

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0204.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0220.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0209.jpg

Redigert av Gjermund1 (see edit history)
Link to post

http://www.autopartoo.com/oem/femsa/gro12x3.html

 

Ser ut som en ekstern regulator av spansk opprinnelse... etter en kjapt googling.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Er det slik at regulatoren MÅ passe sammen med dynamo? Eller kan man skaffe hvilke som helst ekstern regulator og koble inn.

 

Feks bruke en slik? http://www.ebay.com/itm/SEV-70229002-70229102-MARINE-ALTERNATOR-REGULATOR-/281127994885?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item417488c605&vxp=mtr

 

Noen som har koblingskjema på hvordan dette skal kobles!

 

Gjermund

Redigert av Gjermund1 (see edit history)
Link to post

Kjøp deg en ny dynamo med innebygget regulator, så slipper du problemer. Om du absolutt skal ha en ekstern regulator, gå for et kjent produkt som f.eks Sterling, da får du i det minste hjelp til å kople ting opp riktig. En god ekstern regulator vil gi deg mer strøm, men en OK intern er helt OK for de alle fleste av oss. og mye enklere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Noen som vet om det er giver for turteller på denne motoren evt hvor den sitter, og isåfall hvilke type turteller man kan koble på. Båten jeg har kjøpt har ikke turteller overhodet. Men jeg ønsker å få instalert dette. Evt bør jeg heller få tak i en dynamo med W uttak som jeg kan koble den mot. Må trolig uansett bytte dynamo da jeg har ladeproblemer. Hvordan fungerer eventuelt en turtelle som kobles på W uttake på dynamo, vil den vise nøyaktig, eller vil det bli avvik pga reimskive diameter osv?


Et annet spmå er om det er mulig å finne ut hvor gammel OM636 motoren min er.


Hva tåler disse gamle motorene av type kjøring, vet ikke noe om timestand på den og hvor lenge den har gått heller, tåler de feks langvarig kjøring på full gass osv?

Link to post

 

 

Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger.

:thumbsup:

 

og finn ut hvor stor kapasitet pumpa har, er den oppgitt til 15 liter per min. ved X rpm. skal det komme tilsvarende ut i andre enden.

Link to post

 

Noen som vet om det er giver for turteller på denne motoren evt hvor den sitter, og isåfall hvilke type turteller man kan koble på.

 

Det er ikke giver for turteller på motoren, så hvis du skal ha ny dynamo, så sats på en med uttak på dynamo.

 

De øvrige spørsmålene dine kan som sagt Toroa svare på, bare han får focus på tastaturet i stedet for å reparere Ford ;-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Når det kommer til turteller, så er det noen OM 636 som faktisk har turtallsgiver. Det er en standard VDO 4-puls Tachogenerator / Turtallsender. Normalt montert på dieselpumpen. Noen har også en turtallsvire, som går rett i rumpa på et mekanisk instrument fra utgående aksel på dieselpumpa, der også noen har en slik turtall-sender. På de mest avanserte installasjoner sitter det en føler som teller tenner på startkransen.

 

bilde

 

 

Dynamo med turtallsuttak er nok det billigste du kan få til i dag. Korrekt visning av turtall justeres til det spesifikke turtallet på dynamoen, med et potmeter bak på turtelleren.

 

Når det kommer til alder, så er det støpt inn produksjonsdato på blokka og toppen.

 

Og holdbarhet, eksepsjonelt slitesterk, forutsatt vedlikehold. Den tåler fint å gå på 3000 rpm dager i strekk med belastning, selvfølgelig med fungerende kjøling ;). Det sto mengder av slike montert i kjøleaggregat, som ofte gikk uten stopp tur retur Nord-Norge-Spania-Norge med varierende belastning.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Supert og takk for tilbakemeldingen. har vært offshore noen dager, så har ikke fått svart før.

 

Da satser jeg på ny dynamo med W uttak til turteller.

 

En annen ting, veivhus luftingen, er det en opsjon å føre denne helt ut av båten via en slange? den går i dag bare inn mot"åpent" luftfilter. Virker som det blir litt oljedamp rundt omkring i motoren, alt går nok ikke inn i innsuget igjen.

Redigert av Gjermund1 (see edit history)
Link to post

Om motoren ikke suger all dampen inn igjen, kan du forsøke å justere litt på slangen/røret som ligger opp mot luftfilteret for å se om det kan ta mer av avdampingen. Det er forøvrig ikke noe problem å lede oljedampen ut av båten om du må det. Pass bare på at det er så langt bak som mulig.

 

(Send fra GubbeKlubben)

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...