Gjermund1 Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Hei! Har kjøpt en Master 680 med en OM636 motor, som har problemer med varmgang dersom man kjører en stund på høyt turtall Fant en tråd ett eller annet sted på nett som omhandlet dette. Der var det hentydet at problemet kunne være et lite rør på toppen av vannpumpe. Demonterte derfor dette på min OM636. Dette er et lite 3-4 mm rør/slange som går fra toppen av varmepumpa og inn på temperaturføler huset. Røret var forsåvidt åpent. Men nippel som er skrudd inn i temperaturføler huset var potte tett. Så jeg fikk staket/borret opp dette igjen. Noen som kan bekrefte hensikten med dette lille røret, og eventuelt om dette kan medføre varmgang ved full gass. Gjermund! Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Det er en utluftingsslange som går fra toppen til kjølevannsutløpet. Den sørger for at det ikke blir stående luft i toppen. Det KAN føre til for varm motor om det er luft der, men det MÅ ikke. Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger. I år har jeg vært med på å fikse to motorer med varmgang. Begge hadde rester av gammel impeller i saltvannskretsen. Den ene hadde sogar tettpakket impellergummi ved INNLØPET til pumpa(!). Den andre hadde en gummibit i en albue. Den (gummien) blåste vi ut med trykkluft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gjermund1 Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 (redigert) Hei! Og takk for tilbakemeldinger. Har i dag vært og montert på igjen det lille røret og byttet diverse radiator slanger som var relativt morkne. Det gjorde susen. kjørte på full gass i 5 min uten at temperaturfølere gikk over 85 Grader. Forøvrig så er det en Bowman varmeveksler på den. Selv om dette hjalp så bør jeg vel gå over resten av systemet som beskrevet over. Kanskje kjøre systemrens på sjøvannside og ferskvannside? Vet også at det ikke er sjøvannsfiler montert heller, så dette bør vel prioriteres? Jeg har også ett annet problem. Det er lading. Dynamo lader med altfor høy spenning. Ved tomgang rundt 13 volt, men når jeg gir gass så går den opp i 16 volt, og så begynner ledningsnettet å lufte svidd. Tidliger eier har koblet inn bryter på "styrestrømmen" inn på dynamo. Slik at lading pr nå er ute av funksjon. Det henger også en liten boks i motorrommet som det står følgende på FEMSA GRO 12X-3 12V på samt at på dynamo er det stemplet inn FIAT og den har 3 tilkoblinger 1Grov skrukobling som er ladestrøm. 1 flatstift som er styrestrømen, som det er montert bryter på samt en flatstift til som jeg er usikker på. Kan det være feilkoblinger, eller er FEMSA en ekstern regulator som er gåen? Se vedlagte bilder! https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0204.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0220.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/imag0209.jpg Redigert 27.Juni.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 http://www.autopartoo.com/oem/femsa/gro12x3.html Ser ut som en ekstern regulator av spansk opprinnelse... etter en kjapt googling. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Rune Totland Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Boksen er sansynligvis en ekstern regulator, og ut fra målt spenning tyder det på at den ikke er helt frisk. Etter som det står fiat på dynamoen vil jeg tro at den er skiftet med en som passet. Ellers er det et hav av tråder her inne om ladestrøm, dynamoer og regulatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Er det slik at regulatoren MÅ passe sammen med dynamo? Eller kan man skaffe hvilke som helst ekstern regulator og koble inn. Feks bruke en slik? http://www.ebay.com/itm/SEV-70229002-70229102-MARINE-ALTERNATOR-REGULATOR-/281127994885?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item417488c605&vxp=mtr Noen som har koblingskjema på hvordan dette skal kobles! Gjermund Redigert 28.Juni.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Kjøp deg en ny dynamo med innebygget regulator, så slipper du problemer. Om du absolutt skal ha en ekstern regulator, gå for et kjent produkt som f.eks Sterling, da får du i det minste hjelp til å kople ting opp riktig. En god ekstern regulator vil gi deg mer strøm, men en OK intern er helt OK for de alle fleste av oss. og mye enklere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gjermund1 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Ja har tenkt det samme. Like greit å bytte til en dynamo med intern regulator. Men problemstillingen er vel å finne en dynamo som har samme feste som den jeg har, slik at jeg slipper å bygge om dynamo festene! Evt noen tips til hvordan jeg finner ut av det? Redigert 28.Juni.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Problemstillingen er ikke stor, det er stort sett to forskjellige typer feste på dynamoer. Men ta med deg den gamle, så kan du sammenlikne! Da er du i alle fall helt sikker.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gjermund1 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Ok supert, da gjør jeg det! Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Noen som vet om det er giver for turteller på denne motoren evt hvor den sitter, og isåfall hvilke type turteller man kan koble på. Båten jeg har kjøpt har ikke turteller overhodet. Men jeg ønsker å få instalert dette. Evt bør jeg heller få tak i en dynamo med W uttak som jeg kan koble den mot. Må trolig uansett bytte dynamo da jeg har ladeproblemer. Hvordan fungerer eventuelt en turtelle som kobles på W uttake på dynamo, vil den vise nøyaktig, eller vil det bli avvik pga reimskive diameter osv? Et annet spmå er om det er mulig å finne ut hvor gammel OM636 motoren min er. Hva tåler disse gamle motorene av type kjøring, vet ikke noe om timestand på den og hvor lenge den har gått heller, tåler de feks langvarig kjøring på full gass osv? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Toroa her inne er ekspert på disse motorene. Vil tro motornr kan brukes til aldersbestemming. Er slått inn i blokka oppe ved toppen helt bakerst på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Ta den vanlige sjekken ved varmgang. Først sjøvannsystemet. Inntak, bunnventil, gearoljekjøler, sjøvannspumpe, varmeveksler på motor. Nå har du ikke skrevet hvilket mariniseringsutstyr du har, men veldig ofte er det der problemet ligger. og finn ut hvor stor kapasitet pumpa har, er den oppgitt til 15 liter per min. ved X rpm. skal det komme tilsvarende ut i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Noen som vet om det er giver for turteller på denne motoren evt hvor den sitter, og isåfall hvilke type turteller man kan koble på. Det er ikke giver for turteller på motoren, så hvis du skal ha ny dynamo, så sats på en med uttak på dynamo. De øvrige spørsmålene dine kan som sagt Toroa svare på, bare han får focus på tastaturet i stedet for å reparere Ford ;-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Toroa Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Når det kommer til turteller, så er det noen OM 636 som faktisk har turtallsgiver. Det er en standard VDO 4-puls Tachogenerator / Turtallsender. Normalt montert på dieselpumpen. Noen har også en turtallsvire, som går rett i rumpa på et mekanisk instrument fra utgående aksel på dieselpumpa, der også noen har en slik turtall-sender. På de mest avanserte installasjoner sitter det en føler som teller tenner på startkransen. Dynamo med turtallsuttak er nok det billigste du kan få til i dag. Korrekt visning av turtall justeres til det spesifikke turtallet på dynamoen, med et potmeter bak på turtelleren. Når det kommer til alder, så er det støpt inn produksjonsdato på blokka og toppen. Og holdbarhet, eksepsjonelt slitesterk, forutsatt vedlikehold. Den tåler fint å gå på 3000 rpm dager i strekk med belastning, selvfølgelig med fungerende kjøling ;). Det sto mengder av slike montert i kjøleaggregat, som ofte gikk uten stopp tur retur Nord-Norge-Spania-Norge med varierende belastning. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Gjermund1 Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 (redigert) Supert og takk for tilbakemeldingen. har vært offshore noen dager, så har ikke fått svart før. Da satser jeg på ny dynamo med W uttak til turteller. En annen ting, veivhus luftingen, er det en opsjon å føre denne helt ut av båten via en slange? den går i dag bare inn mot"åpent" luftfilter. Virker som det blir litt oljedamp rundt omkring i motoren, alt går nok ikke inn i innsuget igjen. Redigert 6.Juli.2013 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 (redigert) Om motoren ikke suger all dampen inn igjen, kan du forsøke å justere litt på slangen/røret som ligger opp mot luftfilteret for å se om det kan ta mer av avdampingen. Det er forøvrig ikke noe problem å lede oljedampen ut av båten om du må det. Pass bare på at det er så langt bak som mulig. (Send fra GubbeKlubben) Redigert 6.Juli.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Gjermund1 Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 ok, supert, prøver å få det litt nærmere luftfilteret først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.