Jump to content

Sette påhenger på snekke?

VetleBorgen

Recommended Posts

Har ei gammal snekke jeg gjerne skulle fått til å gå, har gitt opp motoren som står i etter mange timers skruing, uten hell..

Så spørsmålet mitt er enkelt.. hvordan ville det fungert å fjernet innenbordsmotoren, aksellen, propellen, roret og alt som hører med innenbordsmotoren, og sveiset til en brakett for påhenger bakpå, (baken på båten er rett) med gass/gir, wiere fram? ville dette fungert? 9,9 hester? Kunne jeg da fastmontert påhengeren og brukt roret til styring eller måtte jeg lagt opp styring på påhengeren?

er snakk om en 20 fots båt, som veier rundt ett tonn.

Er takknemlig for innspill.

Hei. Jeg så en skilsø 27 med hjelpemotor montert. Han brukte ror på sjekta.. løp bak å satte i fri når han nærmet seg land.. å seg rolig inn.. gikk helt fint..

Men.. det var helt vindstille og ikke strøm.. er nok mer styr når det blåser..

Jeg ville vel heller byttet innenbords motor.. :-)

Endelig ble det Bobåt

ville i så fall gått for en såkalt "bigfoot" motor, med større propelll som gir mer skyvekraft når 1 tonn skal manøvreres

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

enig med Ivar. Du får ikke snekka til å plane, så eventuell påhengsmotor blir gående tyngre enn de vanligvis gjør.

Om du går for dette, ville jeg droppet ror og koblet motoren til styring i stedet. Roret er utformet for å ha propell foran, ikke bak. Og svingbar propell gir bedre manøvrerbarhet både fremover og bakover.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Å støpe en brønn til utenbordsmotor der roret står nå hadde vel vært det mest ideelle. Med styring, gir og gass lagt opp til førerplass. Det bør jo kunne bli en meget rimelig og lydløs løsning. Også så enkelt å vedlikeholde eller bytte motor da! :thumbsup:

Må i så fall sjekke om det er mulig å få brønn høyt nok over vannlinja, i forhold til kort eller lang stamme på utenbordsmotor.

Redigert av Vanntett (see edit history)

har vært på tanken selv når sabben hiver inn håndkledet en gang.. ser utleiesnekker yellowboats som jeg tror nordan produserer har påhenger i brønn bak. lite støy,vibrasjon,god styring siden motoren er svingbar. lett å vedlikeholde demontere ut av båten,mange fordeler virker det som. har også vært på tanken å kjøpe kina dieselmotor på 10hk til 38000 + prop utstyr etc men så leser jeg om variabel kvalitet etc. en 20-30 hk langstammet yamaha bak under dekket koster ikke så altfor mye og kvalitet/driftsikkerhet er ikke noe problem der i gården. samtidig så slipper man motorkassa i snekka. men så var det det med trad tanker om hva som skal drive båten fremover da? finest er jo en 2cyl marna som bare peser litt når den går :smiley:

Er en daycruiser her i havna som har en liten motor på brakett på badeplattformen...

bilde

Ikke mindre enn en 60 hk 4takt bakpå der:) Hehe.. Så alt er mulig;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 4 år senere...

Prøvde du å montere påhenger på snekka?

Har pådratt meg ei 22 Nordfjord/Myra med defekt gir og lettere oppbrukt VP md11 oppi som koster mye og få i orden. Pen båt da.

Snekker har jeg plenty og ta av og en Yamaha 20 hk firetakt med hydraulisk styring til overs så vurderer og hive det gamle opplegget og støpe brønn med noe form for heis til å løfte påhengeren over vann når den er fortøyd.

En motor til ei snekke, koster da ikke allverden mye, og det er relativt enkelt å få til en som passer.

Men liker man å fikse og mekke, er det et artig prosjekt, man da er det mest for prosjektet sin del, ikke såå mye for å ha en båt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 7 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...