g på eventyr Startet 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2013 skal kjøpe båt i oslo en 26 fot, 26 hk, som gjør 10 knop, tenkte jeg kunne likesågodt kjøre den hjem havveien, noen tips og råd til reisen, eventuelt frarådelser om å gjøre dette?? er langt fra noen kaptein så råd mottas med takk :) 36 hk skulle det vert, 170 liters dieseltank, noen som også kan si meg hvor mye diesel det vil gå med til denne turen?? har ikke vert mye på sjøen, men dette merker dere neppe :p Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Var en imponerende fart på den snekka, hvilken båt er det? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Tror 5 toppen 6 knop er mer realistisk. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Dersom du er uerfaren med båtlivet, vil jeg foreslå at du setter båten på en lastebil og får den fraktet hjem. Du kan selvsagt ta tiden til hjelp og ta den rundt kysten, men husk at dersom du har fått oppgitt 10 kn. som maks fart, så betyr det mest sannsynlig 7 kn som normal fart. Det betyr ca 35 timer seilingstid. Dersom du orker å kjøre båt 8 timer til dagen så blir det minst 4 dager pluss evt venting på værforhold etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Og om motoren da bruker 0.2 pr hest i timen så har du et forbruk på 7ltr+. En tank på 170 liter holder da ca 23 timer. Si at det er ca 280nm om du går direkte til Stavanger og du går med 5 knop så vil du bruke 56 timer på turen om du går i ett. Men du må jo overnatte, og sikkert også gå en del innaskjærs pga vær osv. Realistisk lengde på turen er kanskje 300nm++. da er du oppe i minst 60 timer og tre bunkringer fra tom tank, men antagelig noe mindre bunkring da du neppe går på max fart. Uten værforbehold ville jeg satt av halvannen uke og satset på lange dagsetapper. Om halvplaneren/snekka faktisk marsjer i 10 knop så kan du dele tiden på 2, dvs bruke halve tiden, 30 timer. ------------ Med høyde for faktafeil og regnefeil... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Dette blir en kanontur, hvis du har god tid ! Ta det som årets sommerferie tur ! Vi gikk fra Oslo til Stavanger med en gammel en sylindret kutter fiskebåt i ungdomen. Dette var før GPS, så eksakt fart er usikkert, men det var akkurat passe for å dorge makrell som vi fikk masse av, så vil tippe 3,5-4 knop. . Vi gikk laaaange dagsetapper, 12-16 timer om dagen, og greide turen på en god uke. Går du alene og ikke kan stå skift til rors ville jeg nok satt av minst 2 helst 3 uker og tatt det som en kose tur. Med mindre båten faktisk går 10 knop, da klarer du dette på en langhelg Redigert 26.Juni.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
larss Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei For ca en mnd siden kjørte jeg båt hjem fra Oslo til Krsand, type sjekte. Jeg tok dette som kunn transport ingen ferie men vil råde deg til å ta turen som en ferie og nyte litt av den flotte skjærgården. Om du ikke er veldig båtvant kan det kanskje vær en ide å ha med seg en kyndig person? Båten jeg hentet snittet med 8-9 knop, 100 hk Yanmar. Brukte 23 timer på strekningen ( i kjøretid). larss Sitér dette innlegget Link to post
g på eventyr Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 dette er en grimsøy,står 10 knop i annonsen, visst det blir denne jeg går for da,vurderer også cabincruiser av et eller annet slag, vet somsagt ingenting om båter så dersom noen har innspill til valg av type båt jeg børde gå for setter jeg pris på det :) ,vil helst gå for en passe stor båt 23 fot og oppover med tanke på stabilitet, men hva vet vel jeg :) , hvor vanskelig kan det være å kjøre denne hjem tenker nå jeg :) Amundsen fant Nordvestpassasjen for 100 år siden så da må vel jeg finne veien hjem fra oslo :) men har en tendens til og hive meg ut i ting jeg ikke har peiling på med åpent sinn og godt pågangsmot, har sjekket opp i fraktkostnader med lastebil for denne strekningen, det kommer på over 10 tusen, er billigere å ta den hjem selv, så kan jeg heller bruke de 10 tusen på ferie til utlandet om noen uker, ringte i går til redningsskøyta i kr.sand og spurte om forholdene langs kysten, snakket med en hyggelig eldre kar på skøyta, han anbefalte meg å få fraktet båten hjem på lastebil, siden dette blir min første båt, og jeg ikke har vert så mye ute på det åpne hav, men siden jeg ville kjøre båten hjem, anbefalte han meg til å kjøpe en kartplotter, siden jeg ikke har rørt et sjøkart før, og ta med meg sjøkart, så kan jeg forhåpentligvis lære meg og navigere etter kart underveis på turen, og eventuelt ringe skøyta oppgi hvor jeg er, og hvilken retning jeg har, å avtale ringetidspunkter til redningsskøyta, de plassene jeg ankommer der redningskøytene ligger kan jeg sikkert bare svippe innom så ser de sikkert over motor osv at dette er forsvalig, kunne alltids tatt med meg en kyndig person, men ettersom jeg helt ærlig ikke har så veldig mange venner,når du runder 26 år har du sett dine venner ann og vet hvilken du trenger eller ikke i livet, du trenger ikke mangen fingrene til og telle dem :p da må jeg isåfallmåte leie inn en kyndig person, så tror jeg heller tar turen alene Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei, en 26 fots Grimsøy snekke har et helt tradisjonelt deplasementsskrog, dvs at den har svært gode sjøegenskaper. Den vil fungere som et eggeskall, vipper masse, men holder deg trygg. Det største problemet er deg selv, og hvor dyktig du er til å ikke gi fra deg sikkerhetsmarginer. Det finnes masse hentetråder her på BP, felles for dem å sjekke motoren, skifte dieselfilter og ha med dieselfilter og evt noen andre deler som kan gi seg, som f.eks reim fra svinghjul rundt dynamo. Og verktøy til å håndtere motorreppinga. Ellers så er jeg enig i at en plotter er tingen, og det billigste nå er en Ipad med navionicsprogram på. Om du så velger å presse på eller ta ferier er opp til deg, du vil uansett få et minne for livet. Selv synes jeg det er finest vestover fra Kristiansand. Du kan gå på innsida av Lista om du vil, bare ringe trekket over Listeid, men Jæren er også det mest dramatiske stykket du skal forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Jeg tror du skal tenke deg om nøye om før du tar denne turen, særlig når du sier du ikke har noen erfaring med båt. Hvis vi snakker om en Grimsøy snekke med kalesje, så er den laget for bruk i skjermet farvann og har ingenting ute på havet å gjøre. Hvis du allikevel tar turen må du beregne deg så god tid at du kan vente på været og ta de åpne havstrekkene i stille vær. Problemet er ikke å finne Oslo, men å få til en trygg reise med en båt som ikke er egnet til et slikt farvann. De som råder deg til å ta denne turen i en ukjent båt uten erfaring vet neppe hva de snakker om. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
eiaro Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Skal du helt til Stavanger, eller bare Egersund som i signaturen din? Det sparer deg for den potensielt verste strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Ta turen. Kan hende at du ikke kommer helt frem fordi været stopper deg, men jo nærmere hjemme, jo billigere frakt på bil. Inen du kommer til noen som helst "vanskelig" strekker å navigere har du jo allerede fått litt erfaring. Les deg opp på navigasjon før turen og ha med kart. Plotter er kun et hjelpemiddel. Selv har jeg tatt slike og andre utfordringer i hele mitt liv og lever da fortsatt. (50+) Det er i grunnen bedre å angre på ting man har gjort en å angre på det man ikke har gjort. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
g på eventyr Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42336511 helt lik båt som denne, tenker jeg på,er vertfall stor, så da gikk jeg ut ifra at den er stabil og beregnet for hav, tar jeg feil?? jeg bor i Egersund, men tenkte ta turen til stavanger og tilbake til Egersund igjen når jeg en eller aen gang kommer så langt :) Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hvorfor ikke kjøpe en snekke i nærområdet ditt, denne så jo grei ut: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42031132 Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Bidevind Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 .... har sjekket opp i fraktkostnader med lastebil for denne strekningen, det kommer på over 10 tusen, er billigere å ta den hjem selv, så kan jeg heller bruke de 10 tusen på ferie til utlandet om noen uker, ... Hvis du bruker 2 * 170 ltr på turen så må du ta med denne kostnaden i regnestykket. Blir neppe 10.000,- igjen til utlandsferie da...... Sitér dette innlegget Link to post
g på eventyr Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 ja ser fin ut den, men prisen var noe for mye, hadde tenkt om lag 30 tusen på båt Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hvis eneste motiv for turen er å spare fraktkostnader for så å dra til syden for de sparte pengene , ja da er jeg litt enig, da bør du vurdere å drite i dette. Hvis du derimot tar deg tid. Tid til å nyte turen, tid til å vente på været, tid til å planlegge litt i kartet, samt har med deg GPS assisterte navigasjonshjelpemidler (som feks Ipad eller Iphone (eller begge deler), da tro jeg du får en konge tur. Sørg for å ha nok dagslys og godt vær. Gå laaaangt ut rundt Lista, og bruk ellers hue, så går dette bra. Og hvis alternativet er å bil frakte den til hjemmehavn i Egersund, for så å dra på jomfrutur rett på havet derfra (for rett på havet er jo praktisk talt eneste alternativ der), ja da tror jeg faktisk det er BEDRE å øve seg litt oppover i Oslofjorden/Sørlandet før du kommer hjem Lykke til Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Du er totalt uerfaren med båt, ønsker å bruke/frakte båten alene og vil bruke 30 000,- til kjøp. Da er det beste rådet gitt, kjøp en båt nærmest mulig der du bor. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Husk at det alltid er lov å gi et bud, selv om prisantydningen er en helt annen enn budet ditt. Jeg kjøpte for to uker siden og ga da et skambud og ble enig med selger om pris med ca 65% avslag i forhold til prisantydning.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
g på eventyr Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 formålet er ikke og spare 6-7 tusen, 3-4 tusen vil det koste i diesel med å kjøre den hjem,jeg kan alltids plassere den på lastebil og få den kjørt hjem, eller jeg kan ta halvparten av lastebilutgiftene og få en reall opplevelse, , formålet var å teste meg selv, oppleve noe nytt, føle at jeg lever, føle meg fri, ja skambud er tingen :) de fleste legger ut båtene til en altfor høy pris med håp om å få selt til den prisen, men de justerer somregel kraftig ner prisen etter noen dager/uker Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Jeg hadde vurdert som deg og tatt turen selv. Men du bør sette deg godt inn i båten, motor og ikke minst tilstanden til dieseltanken. Forberedelser er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Black sea Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Tror jeg ville tatt båten med på en av Nor - Lines båtene. De tar den muligens opp fra sjøen og setter den ut igjen. Gjorde det før i alle fall med min andre båt. Kjapt og rimelig tidligere. Ville i alle fall ikke kjørt båten alene uten å hatt med kjent mann. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Når reiser du? Håper du starter en hente-tråd så vi alle kan følge deg på ferden. Sitér dette innlegget Link to post
g på eventyr Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 takk for gode råd :) en smule impulsiv, og med godt mot, med nye lærdommer, satte jeg kursen mot oslo, har ankommet oslo, og tar fatt på turen om få timer, har hamstrett kartplotter,nødbluss, og et lynkurs i kartlesing, har startet å sjekke over hele båten, motor osv fylle på olje osv, tenker jeg er klar til utseiling om 1 time eller noe, Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Må vel si at dette blir spennende! Du får holde oss oppdatert. Håper du har med deg ekstra dieselfilter og drivreim! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.