Jump to content

snekke fra oslo til stavanger, 26 fot, 10 knop


g på eventyr

Recommended Posts

Er det bare jeg som syns dette er galskap?

 

Vi vet ut fra det du selv har skrevet følgende:

 

Du er født etter 1980, har ikke båtførerbevis samtidig som du skal føre en båt som krever slikt bevis, du er helt uten erfaring, du skal gå alene fra Oslo til Stavanger, i en helt nyinnkjøpt og ukjent båt. I tillegg skriver du kl 21.02 at du skal seile ut om få timer, og altså debutere med nattseilas?

 

Jeg har vansker med å tro at dette i det hele tatt er tilfelle, men vil, for det tilfelle at det stemmer; råde deg fra det hele.

Link to post

hørte meg litt rundt, og de fleste anbefaler nattseilas, er visst roligere på havet da, somregel vertfall, nå på sommeren blir det nesten aldri helt mørkt, hadde vert verre på vinteren, har kartplotter,så jeg vet jo hvor jeg er hen,

ja staten Norge mener at alle skal ha båtsertifikat for å dra inn mer penger, jeg kan kjøre en båt med 25 hk på en liten jolle, som går ganske så godt, men jeg kan ikke kjøre en 26 fot, med større motor som putrer og går under 10 knop?? men hadde jeg vert født før 1980 kunne jeg kjørt hva jeg ville. helt latterligt mener da jeg men,

 

dieseltankene var allerede rengjort før jeg kom hertil :) ekstra dieselfilter og drivreim er på plass, etter et måltid og en prat med turistene i seilbåtene deres, legger jeg fra, og vender nesen hjemover ,

Link to post

God tur, lytt til rådene du får, når en seilbåt venter på været, så bør kanskje du vurdere det samme.

 

Bra at dieseltanken er ren. Det er når det er bølger på det meste, at ting tetter seg.

 

Sjekk at lanternene dine funker underveis. Trenger du en håndrekning underveis, så får du oppdatere tråden. Det er mange som ligger i diverse havner i området du skal gå som sikkert kan gi hjelp og råd.

Link to post

Har selv hatt en Grimsøy 26, og vet hva den står for på åpent hav. Var tøff den gangen jeg kjøpte den, ung og uerfaren. Båten befant seg på Feie, utenfor Bergen...

Litt vind og sjø var det, men det gikk da bra tenkte jeg. Satt avgårde og da jeg hadde kommet utpå begynte ting å gå galt... Motoren stoppet. Jaja tenkte jeg, må da ned i motorrommet å titte litt. Så da at filter var full av dritt etter gyngeturen.

Nå begynte båten faretruende å nærme seg land, og sjøen var stor. Snekka gynget slik at det var umulig å gjøre noe i båten...

Til slutt fant vi ankeret som fikk feste rett utenfor et skvulpende skjær. Dermed måtte redningsskøyta komme oss til unnsetning. Alt dette etter 1 time på sjøen med ny båt.

 

Det jeg prøver å si er at å gå rundt Lista og Jæren med en Grimsøy 26 er galskap, uten noe erfaring og kjennskap til båten. Båten er som en gyngehest med sjø fra siden, og tåler knapt nok en bris.

Har nettopp passert disse farvann og vet godt hva som kan skje med vind og bølger på kort tid der ute... I 6 knop er det vanskelig å angre seg og gå raskt inn i havn.

 

Min anbefaling. Glem det. Bruk lastebil.

 

Men båten er topp :) har mange gode minner fra min

Redigert av Knutzen1 (see edit history)
Link to post

Det finnes mange folk som tar unødvendige sjanser rundt om i landet, det er sikkert :headbang:

 

En kollega av meg solgte en 23-fots trebåt med 16hk Sabb i forrige uke. Båten er i topp teknisk stand, motoren ble overhalt av verksted for flerfoldige tusen for et par år siden. Skroget er også bra, både hudplank, spanter og saum. Han hadde mange som ringte på den, men inngikk avtale med den første. Båten lå ute til 10000, men kollegaen min prutet den ned til 8000,- selv (!) for at den nye eieren heller skulle bruke penger på å hente båten på lastebil. Kjøperen betalte summen, uten å ha sett båten. Han skulle ha båten på Sørlandet, etter som jeg forsto. Han ringte og sa han skulle bestille lastebil og at alt skulle være ordnet. Plutselig dukket han opp en ettermiddag i forrige uke, uten lastebil og med NAF veibok i hånda. Kollegaen min syntes dette var svært ille og uforsvarlig, men det nyttet ikke å overtale kjøperen, han ville spare penger. Og han hadde tross alt kjøpt og betalt båten, så det var ikke kollegaen min sitt ansvar lengre. Første etappe var Rennesøy-Egersund. I et strekk. Kjøperen fikk mye ekstra diesel med, han hadde ikke peiling på hva en slik motor bruker og hvor lang tid det kom til å ta. Den natta sov kollegaen min svært lite. Han ringte så opp kjøperen i femtiden om morgenen og spurte hvordan det gikk. Da var kjøperen kommet nesten til Egersund. Da sa kollegaen min at der går du til land, så kommer jeg ned og bestiller en lastebil for deg. Det er ikke aktuelt at du går noe lengre kun med NAF's veibok og uten erfaring. Han kjørte så ned til Egersund og bestilte lastebil til den nye eieren. Totalt sett var hele salget et skikkelig tapsprosjekt, men som kollegaen min sa; han kunne leve med å ha et liv på samvittigheten, hvis noe galt skulle skje..

 

Da var det bedre å få ting gjort enkelt. I ettertid er det jo helt klart at det kan være lurt å velge kjøpere med omhu. Det var flere sjøvante folk fra Karmøy som ville ha båten, men han polakken som ringte først fikk den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...