Jump to content

Farlig å lade batteriene ombord i båten?

PaulS

Recommended Posts

Hei,

Vurderer å kjøpe denne fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

Men det står at det ikke skal lades batterier mens de ståri båten. men flyttes på land først.

Noen som kjenner til dette, og hva er eventuelt konsekvens hvis jeg ignorerer dette? Electricution?:)

Redigert av Delgado (see edit history)

Hei,

Vurderer å kjøpe denne fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

Men det står at det ikke skal lades batterier mens de ståri båten. men flyttes på land først.

Noen som kjenner til dette, og hva er eventuelt konsekvens hvis jeg ignorerer dette? Electricution?:)

Står i produktbeskrivelsen at laderen lader i trinn og til slutt går i vedlikeholdslading. "På papiret" skulle dette være trygt i fht lading ombord. Men, med 15A, 9-trinns og booster for kr 599 hadde jeg (sjøl) vært skeptisk til kvaliteten, funksjonene, - og sikkerheten for at den ikke overkoker batteriene og derved skaper en knallgass-bombe.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jada, og jeg sto 100m unna. Det som som er greia er at batterier med luftestuss, bør lede ut knallgass av båten under landstrømslading. Med motor i gang er det ikke noe problem for da sluker motoren gassen,

hvis batteriene står i motorrom eller luft kan suges fra nærliggende rom.

Knallgass veier halvparten av luft, så den stiger.

Hvis man da har luker åpne så burde det gå greit.

En annen sak er hva knallgass inneholder. Det brukes bla som rakettdrivstoff.

5 kg hydrogen blir anslått til samme effekten som 100-200 kg TNT, så farlig er det. Siste store ulykke var jo Fukushima, og den siste store her til lands var Herøya i 85.

Er det kjennskap til ulykker i fritidsbåt med knallgass? Man kan fort få inntrykk av at hver tredje båt i havna er flytende potensielle knallgassbomber etter å ha lest litt på forumet, men i realiteten er det vel relativt sjelden det skjer ulykker nettopp fordi gassen er så mye lettere enn luft og mengden man får ut av et batteri er liten?

En liten anekdote; da jeg for endel år tilbake jobbet som skipselektriker på et verft så skulle jeg hurtig-lade et 285 Ah/t batteri en fredag kl. 12 - kunden skulle ha båten sin til helga. Ladet med 30A i 3 timer med batteriet i båten. Skulle koble av laderen og tok meg ikke tid til å hente min isolerte skiftenøkkel og brukte en uisolert en. Mutteren løsnet kvikt og skiftenøkkelen roterte bortpå den andre polskoen - PANG! En "ska-smell" av en eksplosjon, jeg ble midlertidig døv, batterisyre fra haken og nedover. Batteriet var nesten borte. Plukket batterideler helt oppe på kranvangene i flere dager etterpå. Til alt hell så var batteriet delvis skjermet fra mitt ansikt slik at øynene ikke ble skadet av syre. Tok likevel øyeskyllebad i flere minutter mens klærne raknet av syren der jeg stod.... Hørselen kom tilbake etter noen sekunder og ble heller ikke skadet. Rart.

Lading av batteri kan være farlig!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Til trådstarter.

Hvis laderen har relefunksjoner og den står i tett rom/skap/boks sammen med batteriet, KAN det være fare. Kanskje.

Som andre her sier, bruk sunn fornuft og sørg for lufting under lading.

Også en anektote: En trønder kokte heimbrent, men ved en feil datt kjølingen ut og svineriet kokte over. Spritdampen lå kjukk på det lille badet.... Heldigvis var fyren smart nok til IKKE å ta ut kontakten, men sprang ut i gangen og tok sikringen. HVIS han hadde tatt kontakten, ville det kommet en gnist...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Guest Kaptein Fredrik

Man lader jo når man har motoren i gang også, og da er det ingen som nevner knallgass.

Ifølge retningslinjer for typegodkjenning hos kjøretøy på veg, skal det være slange for å lede bort knallgass og eventuelt syre som skvulper over. På de kjøretøyene jeg har hatt service på så er de aller fleste slanger blitt borte med tiden. På batteriladerrommet på jobben er benken som batteriene står på, blitt hvit av syre som har lekket ut ved lading.

Jeg montere denne laderen i båten og er veldig fornøyd: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-37737/

Ett av mine kriterier for en slik lader var at den kan velge mellom AGM og vanlig batterier automatisk og utføre en lading når man kobler på 230 volt. Så har jeg en on-off-on bryter fra laderen og ut til batteriene mine så kan jeg enkelt switche mellom dem som skal lades. Viften starter når den har behov(startet kun når det var nærmere 40 grader under presenningen i våres).

Også en anektote: En trønder kokte heimbrent, men ved en feil datt kjølingen ut og svineriet kokte over. Spritdampen lå kjukk på det lille badet.... Heldigvis var fyren smart nok til IKKE å ta ut kontakten, men sprang ut i gangen og tok sikringen. HVIS han hadde tatt kontakten, ville det kommet en gnist...

Det har hendt i Tromsø også :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...