PaulS Startet 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2013 (redigert) Hei, Vurderer å kjøpe denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/ Men det står at det ikke skal lades batterier mens de ståri båten. men flyttes på land først. Noen som kjenner til dette, og hva er eventuelt konsekvens hvis jeg ignorerer dette? Electricution?:) Redigert 26.Juni.2013 av Delgado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Det er vel kombinasjonen vann, salt og 220 volt som er problemet. Litt sunn fornuft løser det. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Og det at lading av batterier kan utvikle knallgass... Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Sunn fornuft er sikkrt ikke dumt:) Så da går det bra så lenge jeg ikke står i vann og spiser saltstenger mens jeg lader? :) Sitér dette innlegget Link to post
Black sea Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Aldring hørt om. Har lader på batteriene nå. Bruk godkjent utekabel. Pakk inn med plast rundt kontakten. Koble av batteriklemmene. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 knallgass kan det vel bli andre steder enn i båter også...jeg lufter godt Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Bruk sunn fornuft så går dette bra Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Hei, Vurderer å kjøpe denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/ Men det står at det ikke skal lades batterier mens de ståri båten. men flyttes på land først. Noen som kjenner til dette, og hva er eventuelt konsekvens hvis jeg ignorerer dette? Electricution?:) Står i produktbeskrivelsen at laderen lader i trinn og til slutt går i vedlikeholdslading. "På papiret" skulle dette være trygt i fht lading ombord. Men, med 15A, 9-trinns og booster for kr 599 hadde jeg (sjøl) vært skeptisk til kvaliteten, funksjonene, - og sikkerheten for at den ikke overkoker batteriene og derved skaper en knallgass-bombe. Redigert 26.Juni.2013 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
PaulS Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Men denne kunne altså ha laget en knallgassbombe på land også, her er det kvaliteten på denne du er skeptisk til genrelt...?...men har du tips til annen lader som du i stedet ville anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Noen sinne hørt om en fritidsbåt som har gått i lufta pga knallgass? Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Eller denne varianten fra Clas Ohlson...billig er den i aller fall og jeg har litt mer tillit til kvaliten hos CO enn Biltema: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/36-4022 Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Jada, og jeg sto 100m unna. Det som som er greia er at batterier med luftestuss, bør lede ut knallgass av båten under landstrømslading. Med motor i gang er det ikke noe problem for da sluker motoren gassen, hvis batteriene står i motorrom eller luft kan suges fra nærliggende rom. Knallgass veier halvparten av luft, så den stiger. Hvis man da har luker åpne så burde det gå greit. En annen sak er hva knallgass inneholder. Det brukes bla som rakettdrivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 5 kg hydrogen blir anslått til samme effekten som 100-200 kg TNT, så farlig er det. Siste store ulykke var jo Fukushima, og den siste store her til lands var Herøya i 85. Er det kjennskap til ulykker i fritidsbåt med knallgass? Man kan fort få inntrykk av at hver tredje båt i havna er flytende potensielle knallgassbomber etter å ha lest litt på forumet, men i realiteten er det vel relativt sjelden det skjer ulykker nettopp fordi gassen er så mye lettere enn luft og mengden man får ut av et batteri er liten? Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Man lader jo når man har motoren i gang også, og da er det ingen som nevner knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Apropos Biltema-ladere ... vi kjøpte denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-1224-V-25-A125-A-37736/ - og plages (som andre på forumet her) med ganske generende viftestøy. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
rbuljo Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Sunn fornuft er sikkrt ikke dumt:) Så da går det bra så lenge jeg ikke står i vann og spiser saltstenger mens jeg lader? :) hahaha.. den der gjorde min morgenen bedre! :D:D Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
PaulS Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ved mer bruk av båten og der igjen mer kraft til dynamoen har den tydeligvis begynt å lade igjen - for etter en stund på fjorden slukket lyset! Hallelujah - Kan avbestille verkestedtime (inntil videre) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) En liten anekdote; da jeg for endel år tilbake jobbet som skipselektriker på et verft så skulle jeg hurtig-lade et 285 Ah/t batteri en fredag kl. 12 - kunden skulle ha båten sin til helga. Ladet med 30A i 3 timer med batteriet i båten. Skulle koble av laderen og tok meg ikke tid til å hente min isolerte skiftenøkkel og brukte en uisolert en. Mutteren løsnet kvikt og skiftenøkkelen roterte bortpå den andre polskoen - PANG! En "ska-smell" av en eksplosjon, jeg ble midlertidig døv, batterisyre fra haken og nedover. Batteriet var nesten borte. Plukket batterideler helt oppe på kranvangene i flere dager etterpå. Til alt hell så var batteriet delvis skjermet fra mitt ansikt slik at øynene ikke ble skadet av syre. Tok likevel øyeskyllebad i flere minutter mens klærne raknet av syren der jeg stod.... Hørselen kom tilbake etter noen sekunder og ble heller ikke skadet. Rart. Lading av batteri kan være farlig! Redigert 29.Juni.2013 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
superman Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 De fleste (alle?) batterier har luftehull til knallgassen, slik at den kan ledes ut. Alle som har BMW eller andre biler med batteri utenfor motorrommet kjenner til dette. Er jo bare å lede den ut, da kan du lade trygt i lukkede rom. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Lading av batterer er livsfarlig og må ikke forekomme..... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Til trådstarter. Hvis laderen har relefunksjoner og den står i tett rom/skap/boks sammen med batteriet, KAN det være fare. Kanskje. Som andre her sier, bruk sunn fornuft og sørg for lufting under lading. Også en anektote: En trønder kokte heimbrent, men ved en feil datt kjølingen ut og svineriet kokte over. Spritdampen lå kjukk på det lille badet.... Heldigvis var fyren smart nok til IKKE å ta ut kontakten, men sprang ut i gangen og tok sikringen. HVIS han hadde tatt kontakten, ville det kommet en gnist... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Man lader jo når man har motoren i gang også, og da er det ingen som nevner knallgass. Ifølge retningslinjer for typegodkjenning hos kjøretøy på veg, skal det være slange for å lede bort knallgass og eventuelt syre som skvulper over. På de kjøretøyene jeg har hatt service på så er de aller fleste slanger blitt borte med tiden. På batteriladerrommet på jobben er benken som batteriene står på, blitt hvit av syre som har lekket ut ved lading. Jeg montere denne laderen i båten og er veldig fornøyd: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-37737/ Ett av mine kriterier for en slik lader var at den kan velge mellom AGM og vanlig batterier automatisk og utføre en lading når man kobler på 230 volt. Så har jeg en on-off-on bryter fra laderen og ut til batteriene mine så kan jeg enkelt switche mellom dem som skal lades. Viften starter når den har behov(startet kun når det var nærmere 40 grader under presenningen i våres). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Også en anektote: En trønder kokte heimbrent, men ved en feil datt kjølingen ut og svineriet kokte over. Spritdampen lå kjukk på det lille badet.... Heldigvis var fyren smart nok til IKKE å ta ut kontakten, men sprang ut i gangen og tok sikringen. HVIS han hadde tatt kontakten, ville det kommet en gnist... Det har hendt i Tromsø også :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Smaapala Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hei Kan det det ha noe med laderens elektoniske oppbygging å gjøre. Om det ikke er noen form for eletrisk skille i laderen legger den kanskje nullpunktet til jord? Dermed fare for krypstrømmer. I så tillfelle kan essensen som står i bruksanvisningen være at en må koble fra kabler under lading i båten? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.