Jump to content

American Yacht Norway


RITS

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til American Yacht Norway i Trondheim? Tenker på seriøsitet og kvalitet på båtene. På hjemmesiden ser det ut som om de mer eller mindre "masseproduserer" CE-merking, da blir jeg litt skeptisk.

I samtaler jeg har hatt med bla. Sjøfart ble det sagt at mange prøver seg med CE-godkjenning, og de fleste blir underkjent. Av e-post adressene ser det ut som om et firma som heter Abelmarine også er involvert, noen som kjenner til dette?

 

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Jeg kjenner til Abel Marine. Ut fra det jeg har diskutert med disse om sikkerhet og slikt har jeg ingen tvil om at de er seriøse. CE-godkjenningen kontrolleres av IMCI sin representant i Norge så det er nok et OK opplegg de har. "Masse produsert" CE-godkjenning er jo ikke akkurat et problem med masseproduserte båter -- det blir vel mye det samme fra båt til båt, får man tro.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

....Ut fra det jeg har diskutert med disse om sikkerhet og slikt har jeg ingen tvil om at de er seriøse.....

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring sier at de IKKE er seriøse. Som jeg har skrevet tidligere ble jeg nesten utskjeldt for å spørre om CE-merking og han jeg snakket med hadde overhode ikke peiling på hva han snakket om. Jeg har aldri handlet med AYN og det kommer heller ikke til å skje :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg kjenner til Abel Marine.  Ut fra det jeg har diskutert med disse om sikkerhet og slikt har jeg ingen tvil om at de er seriøse.  CE-godkjenningen kontrolleres av IMCI sin representant i Norge så det er nok et OK opplegg de har.  "Masse produsert" CE-godkjenning er jo ikke akkurat et problem med masseproduserte båter -- det blir vel mye det samme fra båt til båt, får man tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er snakk om bruktimport av båt som ikke har CE-merking fra fabrikk og som ikke var innenfor EØS området før den magiske datoen, mener det er 16 jan -98?

Problemet med CE-merkingen er jo at hver båt må gjennom samme mølla, selv om identiske båter har blitt godkjent tidligere. Det er mao ikke en typegodkjenning slik som med biler. Skulle nesten ønske jeg aldri hadde oppdaget Pilothouse utgavene til Bayliner med alle hindringene som dukker opp. Disse båtene er bygget etter US Coastguard specs og holder en langt høyere standard enn de aller fleste europeiske båter med den "høyverdige" CE-merkingen, ikke minst skrogmessig. CE-merkingen er ren proteksjonisme fra EU som bare hindrer fri flyt av de grunnleggende verdier som EU bygger på.

Jeg har lest gjennom trådene ang. import men finner ikke noe som jeg mener er konkret nok på AYN eller Abelmarine. Bare meninger og synsinger. Er det noen som har handlet med disse firmaene og kan vise til negative eller positive erfaringer?

 

 

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Det er snakk om bruktimport av båt som ikke har CE-merking fra fabrikk og som ikke var innenfor EØS området før den magiske datoen, mener det er 16 jan -98?

Problemet med CE-merkingen er jo at hver båt må gjennom samme mølla, selv om identiske båter har blitt godkjent tidligere. Det er mao ikke en typegodkjenning slik som med biler. Skulle nesten ønske jeg aldri hadde oppdaget Pilothouse utgavene til Bayliner med alle hindringene som dukker opp. Disse båtene er bygget etter US Coastguard specs og holder en langt høyere standard enn de aller fleste europeiske båter med den "høyverdige" CE-merkingen, ikke minst skrogmessig. CE-merkingen er ren proteksjonisme fra EU som bare hindrer fri flyt av de grunnleggende verdier som EU bygger på.

Jeg har lest gjennom trådene ang. import men finner ikke noe som jeg mener er konkret nok på AYN eller Abelmarine. Bare meninger og synsinger. Er det noen som har handlet med disse firmaene og kan vise til negative eller positive erfaringer?

Forty

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke handlet, men bare vært i kontakt med dem. Kan egentlig ikke si noe fra eller til annet en at de har en liste på hjemsiden over båttyper som de er i ferd med å utarbeide doumentasjon til fo CE-godkjenning. Selv om hver båt må gjennom mølla vil det jo være samme teknisk dokumenatsjon håndbøker etc på skandinavisk på samme båttype. Etter det jeg kan se etter å ha fulgt med noen måneder går dette arbeidet ikke fort. Noen Bayliner modeller er det de i gang med. Hadde lyst på en Searay selv, men frykter at det vil bli en meget lang (kanskje dyr) og i hvertfall irriterende affære.

Slo det av den grunn fra meg.

Har sett at de nå leverer nye Steyr diesler i noen av båtene. De angir likevel pris inkl MVA men eks HK avgift. Interessante båter, men føler det er for mye penger å gamble med.

Det var ikke noe godt svar på dine spørsmål, men skulle selv gjerne hatt info fra referanser som har benyttet dem tidligere.

Ser jo forøvrig at import fra USA også er hett tema i Sverige og andre land også..

Link to post

Noen som har kjennskap til American Yacht Norway i Trondheim? Tenker på seriøsitet og kvalitet på båtene. På hjemmesiden ser det ut som om de mer eller mindre "masseproduserer" CE-merking, da blir jeg litt skeptisk.

I samtaler jeg har hatt med bla. Sjøfart ble det sagt at mange prøver seg med CE-godkjenning, og de fleste blir underkjent. Av e-post adressene ser det ut som om et firma som heter Abelmarine også er involvert, noen som kjenner til dette?

 

Forty

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer at CE-merking masseproduseres. Dette er kommet for å bli, like godt å legge opp løpet

deretter. Abel og AYN har og felles side der båtene averteres, så samarbeid er det ja. Og dette om seriøsitet, vi gjør så godt vi kan for at kundene skal bli fornøyd. Kvalitet og info på hver enkelt båt for man ved henvendelse. Hilsen Abel og AYN.

Link to post

Stemmer at CE-merking masseproduseres. Dette er kommet for å bli, like godt å legge opp løpet

deretter. Abel og AYN har og felles side der båtene averteres, så samarbeid er det ja. Og dette om seriøsitet, vi gjør så godt vi kan for at kundene skal bli fornøyd. Kvalitet og info på hver enkelt båt for man ved henvendelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er kjempe bra at noen er på banen (vannet) med CE merking. At dette gjøres på ene eller andre måten er jo uinterisant så lenge dette er godkjent og lovligt.

 

SÅ kommer sikkert en og sier at dette er viktige greier og bla bla..

Etter min mening CE=bortkastet tid og energi

 

Når man ser at en liten skjærgårds jeep er CE kategori B og det samme med en Mega båt på 70 for så begynner eg å lure på hva som er poenget.

Så mangen tilfeller i et blad i helgen på sprø CE merking.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Min erfaring sier at de IKKE er seriøse. Som jeg har skrevet tidligere ble jeg nesten utskjeldt for å spørre om CE-merking og han jeg snakket med hadde overhode ikke peiling på hva han snakket om. Jeg har aldri handlet med AYN og det kommer heller ikke til å skje :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er for meg totalt ukjent, skjeller ikke ut folk som ringer. Men telefonene er i

nettverk med fler, så det blir sikkert vanskelig å finne ut hvem som har mottatt samtalen.

Han har tydeligvis hatt ordentlig "dagen derpå"

Beklager! AYN :nonod:

Link to post

Dette er for meg totalt ukjent, skjeller ikke ut folk som ringer. Men telefonene er i

nettverk med fler, så det blir sikkert vanskelig å finne ut hvem som har mottatt samtalen.

Han har tydeligvis hatt ordentlig "dagen derpå"

Beklager!  AYN :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei AYN.

 

Hadde nok forventet en kommentar fra dere ja....

 

Denne saken begynner å bli en stund siden (i fjor sommer) men kort fortalt dreide det seg om følgende:

 

Jeg ringte for å få mer opplysninger om en bestemt båt, mener det var en Bayliner 38xx. Pris var oppgitt uten avgifter og frakt :headbang: Etter å ha ringt MANGE ganger fikk jeg omsider tak i et mannfolk som mente han kunne fortelle meg det jeg ville vite. Svarene jeg fikk var kort sagt at han ikke hadde peiling på hva det kostet å få båten transportert til Europa og når jeg foreslo et beløp så sa han at det kunne sikkert passe. CE-merking hadde han heller ikke peiling på og han spurte MEG hva jeg skulle med det?!?!?! At JEG skulle måtte argumentere for CE-merking er jo helt uhørt! Hvis jeg absolutt ville ha det kunne de sikkert ordne et eller annet. Da jeg spurte om kostnader forbundet med CE-merking hadde han ingen peiling på hva det heller kostet. Jeg antydet at det kunne koste rundt kr 100.000.- og det sa han jeg ikke måtte bry meg om, denne båten var så billig og hadde så stort potensiale at jeg måtte ikke se på 100.000.- som noe problem :puke: Seriøst? Døm selv....... Om flere blir behandlet på den måten sparker dere beina under dere selv og alle vet hvordan det går til slutt.

 

Hilsen Svein..... som har handlet bår en annen plass og det får bli en del år til neste gang....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Siden Abel marine er nevnt i denne tråden.

 

Hadde kontakt med dette firmaet flere ganger vinteren 2004 angående mulig båt kjøp.

Husker dessverre ikke navnet på personer jeg hadde kontakt med, det jeg husker godt var den meget hyggelige tonen disse hadde. Fikk svar på alle de spørsmål jeg stilte, på meg virket firmaet seriøst. Og en ting føler jeg er sikkert etter å hatt forskjellige båter noen år, ikke alle som driver med salg av båt og sørvis av disse er like kunde vennlig. For ikke snakk om private båtselgere, jøss.............

 

Så var det kjøpere da.................

Link to post
  • 2 uker senere...

Siden dere snakker om erfaring........

Har handlet båt gjennom AYN, og den er CE-merket og dokumentert av Abel Marine. Kan vel ikke påstå at det har gått fort akkurat, men skiltet er i alle fall på plass. Så har man da også 12 mnd frist fra Tollvesenet til å få farkosten CE-merket.

 

Kr 22.000 er vel heller ikke noe å si på, tatt i betraktning hva enkelte andre har operert med.

Og serieproduksjon av CE-merking er jo akkurat hva enhver båtprodusent bedriver, så det er ikke noe oppsiktsvekkende i det. Disse folkene har da tross alt syslet med amerikabåter en stund.

 

Handelen ellers har forløpt greit, men litt tålmodighet kan trenges. Som sagt så går det ikke alltid like kjapt som en skulle ønske.

Så for oppegående mennesker skulle det ikke være noe problem å handle båt på denne måten, og spare noen kroner i forhold til hjemmemarkedet. :cool:

Link to post
  • 4 uker senere...

Noen som kan gi en forklaring til oss som ikke så det programmet?

Det gikk i korthet ut på at et firma presneterer seg på Internet. Foretaket har som formål å selge båter. En person kjøper båt av hva han tror er dette foretaket. Han får levert båten, som har et defekt drev. Moroa begynner med at:

1. Han har ikke kjøpt båt av firmaet, men innehaveren av firmaet som privatperson.

2. Kjøpsloven skiller mellom kjøp mellom private og der selger er profesjonell og kjøper er privat. Førstnevnte har ikke samme strenge krav til reklamasjonshåndtering.

3. TV2 Hjelper Deg kommer inn i bildet. Det første de sjekker er naturligvis hva firmaet er registrert som i Brønnøysund. Der finnes ikke firmaet.

4. For åpent kamera forklarer innehaveren av dette ikke-eksisternede firmaet at det er hans privatnavn som er reg. i Brønnøysund, og at salgsselskapet ligger under firmanavnets paraply.

5. Her ligger det an til skikkelig grums, men før dette omtalte møtet på kaia, har selger og kjøper kommet til en minnelig ordning som selger har akseptert og er fornøyd med.

6. Moralen? Sjekk hvem det egentlig er du kjøper av, og sjekk om den du kjøper av egentlig er eier av varen. Slik jeg forsto, hadde dette for kjøper vært en langdryg affære. Jeg fikk ikke med meg starten på innslaget.

 

Tror ovennevnte i grove trekk er saken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Mye rart i båtbransjen. Nye aktører dukker opp, og mange vil heller ikke si hvem de er og hvem de samerbeider med. Noen god grunn til det ??? Ofte er bare fornavn nevnt. Salget er ikke noe salg, bare en båtformidling/help til å kjøpe.

 

Greit med slagord o.l. som skal si noe om "firmaet", men hør f.eks. på denne:

 

"KONFIDENSIELT

 

er et viktig begrep for oss!!

 

Vi jobber for og med alle, vi kan bare ikke si hvem... "

 

:headbang:

 

Nei, skygg unna slike er mitt råd!

:cheers:

Link to post

For noen år siden var det et "firma" ved navn PowerBoats eller noe slikt, som solgte de samme importbåtene til flere forskjellige personer. Eks 3 personer betaler noen titusener i forskudd på samme båten, og førstemann som henter i Gøteborg får den mot resten av summen. Deretter bytta firmaet navn, telefonnummer, adresse osv.

 

Tilfeldigvis heter jeg det samme som innehaveren av det "firmaet", og de telefonene jeg til tider mottok fra frustrerte båtkjøpere som hadde forhåndsbetalt til et firma som gikk opp i røyk, holdt hvertfall meg våken om natta i lange tider...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Innehaver av AYN heter Roger ettellerannet, og er ikke samme person som i sin tid drev firmaet jeg nevnte. Om det er noen sammenheng mellom AYN og gamle PowerBoats (Powerboat?, whatever), aner jeg ikke. Har egentlig ikke noe grunnlag for å tro det.

 

Abel Marine har jeg aldri hørt noen omtale i negative ordelag. De var imidlertid lite prisvennlige på erstatningsdrev da Cobra-drevet mitt takket for seg. Nesten SX-pris på uoverhalt import-drev hører ingensteds hjemme.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...