Jump to content

Propellvalg Ryds 478 Gti med Optimax 75


Lasse79

Recommended Posts

da mistenker jeg du kan komme til å miste for mye turtall, +2" stigning, større diameter + at stål normalt er mer agressivt utformet og tyngre å drive enn en std alu med samme stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ny Mercury Spitfire 4-blads alu 13"x17" liggende med ubrukt Mercury hub-kit som jeg ikke har rukket å få lagt på finn.no.

Har nettopp testa den en tur på min Honda 90, den har enormt bra akselerasjon og grep i vannet. Den har nok mindre slipp enn en 3-blads og motor kan evt. heises et hull opp for bedre toppfart.

Men jeg får litt for mye turtall etter min smak. Hadde tenkt å bruke den til vannski/vannsport men det blir visst lite av det allikevel. Så jeg bruker en 18" 4-blads stål isteden for å få litt lavere turtall.

Fordel med alu er jo at den veier ca halvparten av stålpropell så mindre belastning ved girskift og ved evt. grunnstøting o.l.

Mulig jeg bestiller meg en 19" Spitfire isteden.

 

Jeg betalte ca 1900 med frakt, moms og tollgebyr.

Kan selge den for 1500, og jeg spanderer frakta.

 

http://www.ebay.com/itm/400405962496?item=400405962496&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr

 

Det er den til høyre :-)

 

bilde

 

Mere om Spitfire her

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk på Ryds 510gti med 80hk EFI fra original alu som deg til Apollo 13 3/8 x 17. Hadde ca 5800 i toppturtall, marginalt høyere med stålpropellen, og farten gikk fra 33,6 til 34,3 på GPS, så ikke alle stålpropeller iallefall som er vesentlig "kvassere" enn alu.

 

Men Optimax-motoren har vel maks effekt noe lavere enn EFI'en, og vil tro den takler 19" stigning.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Ble bestilt Solas HR Titan 13 1/4 19. Så får man se hvordan det funker. Da har man propell hvis man vil omprogrammere den til 115. Forventet mer enn 35 knop. Den gjør 32 med 50 Mercury 4 takt..

Menmen.. Blir sikkert ny båt til neste år uansett ;p

Link to post
Share on other sites

Du får ikke fullt 115 hk ved omprogrammering av 75/90. Det er noen tekniske forskjeller ute og går som Lundins Marin vel har bekreftet.

Det ligger noen tråder om det her inne, det var vel snakk om 105-110 hk. Men selv det er jo bra økning.

Men du må nok opp på 21" eller større propell uansett i såfall for ikke å bunne i turtallssperra hele tiden. Den originale optimax 115 har jo annen utveksling så den greier seg med litt mindre stigning. Tror forøvrig båten er i minste laget for så høy fart, det kan fort bli litt for livlig ;-)

Litt mer enn 35 knop bør du uansett få med korrekt propell og motorhøyde.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mener når jeg regnet på slip og slikt, at med 17" stigning, 1:2,33 gir og ca 5800 o/min er maks teoretisk fart med ca 34 knop. Og hvis ikke prop skrur seg raskere frem i vannet på ett gitt turtall så hjelper det ikke å ha kraftoverskudd..

 

Vil tro du kan få ca 10% høyere fart med ny prop.

Hadde vært artig om du hadde sammenliknet før/etter på forskjellige turtall, som 4000, 5000 og full fart...

 

TA

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde du nok ha hatt en slik 18" Powertech RBX4 4-blads som jeg har, eller noe lignende. Fikk samme toppfart på 38 knop som en 19" 3-blads stål men på lavere turtall. Det skal vel egentlig ikke gå an men GPS er korrekt. Skal heve motor et hull nå og teste igjen om det blir mere turtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skal sammenligne ja. Dette med propell valg er jo en hel vitenskap i seg selv. Tror neppe det blir noe omprogrammering. Båten er ganske livlig som den er. Måtte legge litt malm pellets fremme i baug luka. Ble straks en bedre kjøre opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...