Lasse79 Startet 26.Juni.2013 Del på Facebook Startet 26.Juni.2013 Motoren ble levert med 13.25 17 propell. Får ikke dette til og stemme. Da båten bare gjør 35 knop. Vil en Michigan Ballistic 13 3/8 19 være et bedre valg for og få bedre fart? Båten brukes sjelden med mere enn 2 personer ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Turtall? Får du tiltet båten godt ut av vannet slik at ikke for mye av skroget subber nedi? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lasse79 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Den har det turtallet den skal ha.. 5700-5800rpm. Båten går meget bra i vannet. Så det er ikke det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 da mistenker jeg du kan komme til å miste for mye turtall, +2" stigning, større diameter + at stål normalt er mer agressivt utformet og tyngre å drive enn en std alu med samme stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lasse79 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Får satse på Solas HR Titan 13,25 17 da. Ballistic virker ikke mulig og få kjøpt i Norge. Orker ikke vente flere uker ved kjøp fra Ebay.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Progress bruker å ha ballistic, ellers så har jo Winrace diverse kjekt vil jeg tro Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Er 35 gps-knop så dårlig på den pakka der da? Hva forventer du av fart? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 (redigert) Jeg har en ny Mercury Spitfire 4-blads alu 13"x17" liggende med ubrukt Mercury hub-kit som jeg ikke har rukket å få lagt på finn.no. Har nettopp testa den en tur på min Honda 90, den har enormt bra akselerasjon og grep i vannet. Den har nok mindre slipp enn en 3-blads og motor kan evt. heises et hull opp for bedre toppfart. Men jeg får litt for mye turtall etter min smak. Hadde tenkt å bruke den til vannski/vannsport men det blir visst lite av det allikevel. Så jeg bruker en 18" 4-blads stål isteden for å få litt lavere turtall. Fordel med alu er jo at den veier ca halvparten av stålpropell så mindre belastning ved girskift og ved evt. grunnstøting o.l. Mulig jeg bestiller meg en 19" Spitfire isteden. Jeg betalte ca 1900 med frakt, moms og tollgebyr. Kan selge den for 1500, og jeg spanderer frakta. http://www.ebay.com/itm/400405962496?item=400405962496&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr Det er den til høyre :-) Mere om Spitfire her Redigert 26.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Jeg gikk på Ryds 510gti med 80hk EFI fra original alu som deg til Apollo 13 3/8 x 17. Hadde ca 5800 i toppturtall, marginalt høyere med stålpropellen, og farten gikk fra 33,6 til 34,3 på GPS, så ikke alle stålpropeller iallefall som er vesentlig "kvassere" enn alu. Men Optimax-motoren har vel maks effekt noe lavere enn EFI'en, og vil tro den takler 19" stigning. TA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lasse79 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Ble bestilt Solas HR Titan 13 1/4 19. Så får man se hvordan det funker. Da har man propell hvis man vil omprogrammere den til 115. Forventet mer enn 35 knop. Den gjør 32 med 50 Mercury 4 takt.. Menmen.. Blir sikkert ny båt til neste år uansett ;p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 (redigert) Du får ikke fullt 115 hk ved omprogrammering av 75/90. Det er noen tekniske forskjeller ute og går som Lundins Marin vel har bekreftet. Det ligger noen tråder om det her inne, det var vel snakk om 105-110 hk. Men selv det er jo bra økning. Men du må nok opp på 21" eller større propell uansett i såfall for ikke å bunne i turtallssperra hele tiden. Den originale optimax 115 har jo annen utveksling så den greier seg med litt mindre stigning. Tror forøvrig båten er i minste laget for så høy fart, det kan fort bli litt for livlig ;-) Litt mer enn 35 knop bør du uansett få med korrekt propell og motorhøyde. Redigert 26.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Mener når jeg regnet på slip og slikt, at med 17" stigning, 1:2,33 gir og ca 5800 o/min er maks teoretisk fart med ca 34 knop. Og hvis ikke prop skrur seg raskere frem i vannet på ett gitt turtall så hjelper det ikke å ha kraftoverskudd.. Vil tro du kan få ca 10% høyere fart med ny prop. Hadde vært artig om du hadde sammenliknet før/etter på forskjellige turtall, som 4000, 5000 og full fart... TA Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Egentlig burde du nok ha hatt en slik 18" Powertech RBX4 4-blads som jeg har, eller noe lignende. Fikk samme toppfart på 38 knop som en 19" 3-blads stål men på lavere turtall. Det skal vel egentlig ikke gå an men GPS er korrekt. Skal heve motor et hull nå og teste igjen om det blir mere turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lasse79 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Skal sammenligne ja. Dette med propell valg er jo en hel vitenskap i seg selv. Tror neppe det blir noe omprogrammering. Båten er ganske livlig som den er. Måtte legge litt malm pellets fremme i baug luka. Ble straks en bedre kjøre opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.