Jump to content

daycruiser 16-20 fot, innenbordsmotor vs. påhengsmotor?

Josteinb

Recommended Posts

Fordelene med utenbordsmotor er nok større.

Men en ting som går igjen uansett er å få fatt på en båt med "riktig" motor, og om det er innenbords riktig drev.

At det er tatt vedlikehold, ofte lett å se om ting er tatt vare på. Man må se båtbudsjettet i helhet igjennom hele året, en av de negative tingene med utenbordsmotor er vel større årspremie forsikringsmessig siden de er så mye lettere å stjele. Positive er at de har et lavere forbruk og billigere vedlikehold, dette kan snu seg ved valg av diesel vs bensin. Sånn jeg ser det med innenbords burde man kunne skru litt, drev må av ved vinterkonservering/ belgbytte. Dette er mye enklere med utenbordsmotor, bare på med "øreklokker" og få frostveske igjennom systemet en dusj med konservering i forgasseren og det meste er gjort.

Finner du en båt av interesse bruk forumet, her er det utrolig mye ekspertise :-)

Jeg for min del syns en utenbordsmotor bare er i veien... hehe

Jeg er vel ganske konservativ og liker best å ha en traust dieselmotor. har gode erfaringer med Mørebas 7200 med volvo 31 serie. Uansett valgte jeg nå en utenbords 4t. Jeg kikka veldig mye på Askeladden Beetle med Mercruiser 120HK. etter å ha prøvekjørt båtnaboen sin ble jeg veldig skuffet. Både ytelseog mye vibrasjoner var skuffende. For at båten skulle utnytta skroget bør det være 150-200 på den etter min mening. Da må du opp minst 100k i pris, samt at det er veldig få båter i den størrelsen som har andre motorer enn den 120hk'en. Motoren har også et lit frynsete rykte. da ble det plutselig flere fordeler med påhenger. Enklere vedlikehold, slipper belger og styresylyndre som står i saltvann,lettere mindre vibrasjoner og lyd på tomgang og lave turtall. Større toppfart og bedre akselrasjon, selv om min båt jo er en halv meter korttere og lit lettere. Cocpitplassen er like stor for jeg slipper jo motorkasse.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...