Jump to content

Risør 27 AC -76 mod. Varmt /kaldtvann til vaskene, noe mystisk !


Jomes

Recommended Posts

Hei.. Jeg skriver fordi jeg akkurat har kjøpt en Risør 27 ac. Båten jeg har fått har helt sikkert et orginalt varmt og kaldvann system. Jeg har da kraner, varmt og kaldt vann til kjøkkenvask, og baderums vasken. Den har to vanntanker, sikkert orginalt, men størrelsen vet jeg ikke. Vet du ?
Problemet er jeg får ikke hverken kaldt eller varmt vann frem til kranene, og hvordan varmes vannet opp, og hvor lagres varmtvannet ?

Er det pumpe orginalt som pumper kaldt og varmt vann ? eller får det vannet frem kun via at vannet presses frem ved naturlig fall.Har du en ide om hvor og hva jeg skal sjekke ? Hva skal jeg evnt sjekke vedr varmt vann ? forstår ikke hvordan dette skal varmes opp og hvor det lagres.

Og en liten ting til. Jeg har toalett, jeg drar ned og møkka forsvinner, og helt sikkert ned i en tank. Hvor sitter denne tanken, og hvordan tømmer man den ? Saken er jeg går på do, spyler ned, og borte blir det.

 

Noen som tegninger over EL anlegg til orginalt anlegg frem til lamper inne , og til lanterner. og kanskje over vannopplegget , kraner, varmt og kaldtvann etc.
Håper på noen fornuftige svar.

 

Jørn

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

...Og en liten ting til. Jeg har toalett, jeg drar ned og møkka forsvinner, og helt sikkert ned i en tank. Hvor sitter denne tanken, og hvordan tømmer man den ? Saken er jeg går på do, spyler ned, og borte blir det

Prøvd å se på utsiden av båten etter et besøk på do? Gjerne det er mulig å se en slange som går fra bunn av skåla på toalettet, hvor går denne hen? Mulig du må stappe hodet inni skap eller under vasken for å se dette.

 

Når det gjelder vannopplegget, gjerne en telefon til forrige eier kan oppklare hvordan det fungerer. Sannsynligheten for at det er en egen sikring/bryter til vannpumpa er stor, så gjelder det bare å finne denne.. Varmtvannsberederen kan ligge nesten hvor som helst der det er plass, så ser du i skap, under benker og lignende finner du den nok.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjøpte en selv i fjor og utforsker ting enda.

Tømmekran til kloakk er i et skap under vasken eller spritbrenneren til matkoking, skapet i min båt blir brukt til kjeler, du må bøye deg ned og kikke inn så ser du den. Husk å stenge når du er i havn.

 

Vann varmes opp under kjøring og det er en bryter på dashbordet hvor du slår på vann, husker ikke hva som står på den.

Bra båt, tåler masse sjø og er kjempefornøyd med min egen.

Link to post
Share on other sites

De (aller?) fleste Risør 27 ble levert som halvfabrikata, hvor eieren innredet med byggesett og med selvvalgte løsninger for tekniske innretninger som do og vann. Du vil derfor neppe finne noen RIsør 27 som er helt like mht tekniskeløsninger, ikke minst fordi det meste av tekniske løsninger antakelig er byttet ut i l av de 37 årene som har gått siden båten var bygget.

 

I min hadde jeg ikke varmt vann, men om det hadde vært ville trolig berederen stått under dørken i cockpit (maskinrommet). Du har (høyst sannsynlig) en elektrisk pumpe (med bryter på panelet) som enten styrer av kontakt i kranene eller som styres av undertrykket som oppstår når du tapper (trykk)vann. Samme pumpa er også den som driver vann inn i varmtvannstanken/berederen. Sjekk under dørken og se etter en isolert tank som er tilkoblet slanger fra motorens kjølesystem og/eller er tilkoblet 220V landstrøm. FInner du berederen så er det bare å følge slangene så kommer du til vannpumpa.

 

Du skriver at du har varmt og kaldt. Sikker? i min Risør hadde jeg kraner for varmt og kaldt, men altså ikke varmt vann. Rød kran var bare dummy. Du skriver også at du har to vanntanker. Sikker på at det ikke er en vann og en diesel? I min var det dieseltank på ene sida (under dørken) og tilsvarende størrelse vanntank på andre sida.

 

Do-tanken på min lå rett under dørken på toalettet. Tømming var etter ejektorprinsippet, dvs jeg åpnet avløps/tømme-kranen under fart og undertrykket sugde ut innholdet i tanken. For å få noe fart på tømmingen måtte jeg gjerne opp i marsjfart (7 knop +/-). Samme her, følg slangen(e). Slangen ut av toalettpumpa går enten til tank, rett ut i sjøen eller til en Y-ventil hvor du kan velge sjøen eller tanken. Oppfatter at du har brukt toalett en stund uten å tømme. Tyder på at "dritten" går rett i sjøen. Neppe så stor tank i en Risør 27 at du kunne bruke toalettet lange uten å tømme. Hvis du ikke tømmer tank vil innholdet komme ut av lufterøret eller pumpa vil slite tungt dersom lufterøret er tett eller delvis tett. Ikke uvanlig, forresten.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

1976 - helt sikkert IKKE originalt varmtvann og sepyikktank. Du får gjøre deg kjent ombord i båten din. Vi kan ikke vite noe om hva du har og ikke har ombord.

1976 - helt sikkert IKKE originalt varmtvann og sepyikktank. Du får gjøre deg kjent ombord i båten din. Vi kan ikke vite noe om hva du har og ikke har ombord.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Hei. da har jeg tatt bilder , så la jeg dem ut her. men hvor blei de av ? Hvis noen ser dem, kan de fortelle meg hvordan dette fungerer og hvor skal vannet inn i varmtvannberederen ? hvordan varmes dette opp, og hvordan kommer dette til kranene.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Hei. da har jeg tatt bilder , så la jeg dem ut her. men hvor blei de av ?

Inne på Mine Bilder ligger de du har lastet opp. Klikk på et bilde, klikk kopier.

Deretter går du inn i innlegget og trykker på bildeknappen

 

bilde

 

og limer inn bildeadressen i dialogboksen. Trykk OK og bildet står i innlegget. Så lenge bildet bare er lastet opp, kan bare du se det.

 

hvor skal vannet inn i varmtvannberederen ? hvordan varmes dette opp, og hvordan kommer dette til kranene.

 

Du har en ferskvannstank (eller flere). Ut fra den går et rør/slange til en pumpe, ofte en med trykkregulator. Den stopper ved et visst trykk, og starter igjen dersom du åpner en kran og slipper ut trykket.

Fra pumpa fordeles vannet i slanger til kaldtvannskranene og evt til berederen dersom du har det. Vannet i berederen/varmtvannstanken varmes opp ved hjelp av kjølevannet fra motoren som går i en sløyfe inne i tanken og/eller med en elektrisk kolbe på 220V, dvs når du har landstrøm.

Fra varmtvannstanken går det slanger til varmtvannskranene.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

nei gutter. Laster opp bilder av varmtvannsystemet her. riktig str. får beskjed de ligger i arkivet. så skal jeg gå inn for å velge bilder jeg skal legge ved diskusjonen her. men da ligger ikke bildene der .

hvorfor ??????????? de ligger ikke under MINE BILDER. søren....

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Hei. beklager . tok igrunn mange bilder, men dette var den enste jeg fikk lastet opp, merkelig. Som dere ser, er det 2 gule merket varme coil, og i midten nede er det kaldtvann, om det er inngang eller utgang vet jeg ikke. i den ene enden på kaldtvannet er det en tappestuss / koblestuss, og den andre enden ei kran. Jeg trur kaldtvannet fra pumpa skal inn der på koblestussen. men hva er krana til ? Jeg går ut ifra kaldt vann fra tanken skal inn på den blå, men hvor går kaldvannet ut igjen,,på baksiden ? et utrolig dårlig bilde, men det eneste jeg fikk lastet opp.

 

 

 

bilde


bilde

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Varmtvann fra motoren går inn og ut på de gule.

 

Kaldtvann går inn på den blå. Kranen der er antageligvis både tappekran (for å tappe tanken tom på vinteren) og overtrykkssikring. Dersom f.eks. termostaten i tanke slutter å virke, så kan det bli høyt trykk i tanken, mer enn det tanken tåler. Derfor har du denne sikringen.

 

I tillegg har du helt sikkert en utgang fra tanken som jeg tipper er rød. Der kommer varmtvannet ut.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

bilde


Okei, da forstår jeg bildet av fremsiden. Den blå er inngangen for kaldtvann. Men utgangen til kaldvannet og varmvannet antar jeg befinner seg på baksiden ??? eller jeg helt på villspor nå.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Du har ikke noe uttak for kaldtvann fra varmtvannstanken. Det tar du rett fra pumpa.

 

Men det er mulig varmtvannet kommer ut på andre siden....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

hvis dette er det som er på fremsiden, må jo varmvannet komme ut på baksiden ? eller hva trur du, er det andre muligheter ? baksiden har jeg nemlig ikke sett på ennå. mye å skru av for å komme til .

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Evt på toppen.... varmvannsuttaket er vanligvis høyt oppe på tanken.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det er bare de spørsmålene som ikke stilles som er dumme.

 

Nei, den skal helt sikkert kobles til 220V, dvs når du har landstrøm (forutsatt at du også har elektrisk kolbe, ikke alle har det).

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Den går rett til varmtvannssiden på kranen på vasken.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg forstår det rett. kobles kaldtvannet inn på den blå nede, og før den igjen setter jeg på et T ledd som også fører kaldtvannet opp til kranen. Så forstår jeg det slik at kaldtvannet varmes opp av motoren og berederen ikke skal være tilkoblet 12 volten., men 220 Volts landstrøm hvis det finnes varmekolbe. Varmtvannet ut fra beredren går utifra den røde, og rett til vask og kran ? eller skal den innom et annet sted ? forstår jeg det rett nå :-) håper jeg tolker svarene rett ift bildet her.

 

bilde


Så hvis jeg forstår det rett. kobles kaldtvannet inn på den blå nede, og før den igjen setter jeg på et T ledd som også fører kaldtvannet opp til kranen. Så forstår jeg det slik at kaldtvannet varmes opp av motoren og berederen ikke skal være tilkoblet 12 volten., men 220 Volts landstrøm hvis det finnes varmekolbe. Varmtvannet ut fra beredren går utifra den røde, og rett til vask og kran ? eller skal den innom et annet sted ? forstår jeg det rett nå :-) håper jeg tolker svarene rett ift bildet her.

 

 

bilde


...og det er ingen ting som skal åpnes eller stenges ift til motorens kjølekrets.??? Det var satt inn en ny motor i fjor på verksted til deres opplysning. en VP2003. Så jeg regner med dette er koblet gjennom bereder. som på bildet.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Det virker som du har forstått det rett, ja. Vil kanskje tro at du har kraner for åpning/lukking av vannet fra/til motor, men det er bare å følge slangene.... Forøvrig, når du har varm motor, så kan du kjenne det på slangen om du har varmt van der eller ikke. Har du ikke, så er det en eller to kraner som må åpnes.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg startet motoren nå en 30 min etter jeg har leket rørlegger. Motoren gikk 30 min på tomgang, men kjente ingen varme da i alle fall. Bør kanskje kjøre en 30 min før det skjer noe ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...