Jump to content

har solgt tresnekka mi men bare plunder med kjøper.

harry92

Recommended Posts

heisann. jeg hadde en tresnekke på 27 fot, som jeg har solgt, i anonsen stod det at båten lakk inn vann under og over, og at giret ikke fungerte som det skulle. båten er gammel og ble solgt for 11 tusen kr. motoren går ellers veldig bra. kjøper ble opplyst om alt sammen, men i dag ringe han meg drit irritert, han var sinna for at giret hadde løsna og det lakk inn masse vann og at roret hadde løsna. det er nå 2 uker siden båten ble solg. båten fungerte som den skulle i fjord og i år når kjøperen var og så på båten. kjøperen viste om at båten var gammel og slitt, i kontrakten står det at båten selges som den står og det skrev han under på . hva skal jeg gjøre ? har jeg retten på min side??

mvh mathi92

"Som den står" fritar ikke for noe som helst så vidt jeg vet, men så lenge du har opplyst om manglene har ikke kjøper noe å klage på.

Lekkasje og gir har du opplyst om så der kan det ikke være noe å hente. Hvis roret løsna som følge av en eller annen tidligere skade du visste om, men ikke opplyste om, så har vel selger grunn til å være misfornøyd. Hvis det derimot er et resultat av vanlig slitasje så er vel det noe man bare må regne med når man kjøper en gammel båt.

Saken er at du kan felles på "Visste eller burde ha visst". Hvis du visste at det kom inn vann, burde du hare visst om en lekkasje.. Har du opplyst om det=ikke noe problem. 11.000 er jo ikke all verden, så jeg tror ikke kjøper kommer noen vei med dette uansett.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Selges som den står betyr ikke så mye om det var mangler på båten.. Skjulte mangler..

Men om du har opplyst om alt du viste som var galt og vært helt ærlig om båten så har du ikke noen skjulte mangler..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tenkte å gi deg et svar og samtidig oppklare litt ang. "selges som den er klausuler".

"Selges som den er" er en generell overføring av risiko fra selger til kjøper ved overføringstidspunktet. (og evt. utvikling av foreliggende feil). Det finnes likevel unntak siden dette vil kunne medføre urimelige konsekvenser for en kjøper. Eks dersom vesentlige mangler foreligger, eller selger ikke har snakket sant. Man ser også på hva som rimelig kan forventes iht. pris og alder. Det blir en helhetsvurdering. Spesielle forbehold og opplysninger om konkrete feil, vil en kjøper i praksis aldri kunne klage på.

Dette må ikke forveksles med garanti.

Din sak er ganske klar: Du har opplyst om de konkrete feilene, prisen er lav og alderen er gammel. Altså, her kan jeg vanskelig se at kjøper har noen sak.

Så enkelt er det faktisk ikke. Selges som den står: tar ikke fra selger ansvar under salg. Her kommer salgs sum, verdi på gjenstanden og faktiske opplysninger under salget inn.

Eksempel: Du har hatt båten din på verksted fordi du har en ulyd i motoren, du har fått en pris på utbedring men syns det ble dyrt. Du selger båten uten å opplyse om dette, kjøper hører ikke lyden og havarerer motoren en uke etter kjøp. Nå undersøker kjøper dette litt og får greie på tidligere skavanker med motoren. Sett at han ga 200 000kr for båten og anslaget på å få dette i orden igjen koster 150 000kr. Da hjelper ikke : selges som den står: Rep summen er av stor betydning for verdien av båten, dvs verdien har sunket betraktelig. Som jeg har forstått kjøpsloven har da selger ansvar og kjøper har stor kjangs til å få hevet kjøpet.

I tilfellet til selger her som har opplyst om manglene og kjøpesummen er så lav som 11000kr vil jeg med stor sannsynlighet tro at selger står sterkest.

Du som selger må regne med å bli skutt i senk av forbrukerjuristene her inne.

Sunn fornuft er etter sigende oppskrytt, men du kan jo håpe at det innhenter kjøperen om du bare holder deg i ro og lar han rase i fra seg.

Når han kjøper ei sliten og lekk gammel 27 fots snekke for 11000 kroner, ja så gjør han nettopp dette. Forhåpentlig vis demrer dette for han fyren i løpet av de nærmeste dagene.

Solgte en gang en Saab 99 som delebil. Bilen var finfin men motoren var skutt. Noe som både var oppgitt i annonsen og tydelig demonstrert for kjøper. Kjøperen var gubbe som kjøpte den for å hive i motoren til en kollisjonsskadd bil dattera hans hadde.

To dager seinere tilta han fullstendig i telefonen til meg fordi motoren var fullstendig gåen!!!!!!!

Jeg gratulerte han med den nye hjerneblødninga hans og la på. Etter en par tre temmelig forstyrra monologer til fra hans side ble det heldigvis stille.

Sunn fornuft er etter sigende oppskrytt,

Neida, den er uvurderlig og funker fisefint, men er litt for subjektiv til å føre noe som helst sted i en slik tvist. Såklart man kan vente på at den andre parten skal komme til "fornuft", men de fleste ønsker vel å komme videre i livet.... derfor dette er lovregulert, vettø, det er sunn fornuft, det.

Det er vel det jeg prøver å si. Ignorer tullingen og "kom videre i livet".

Overlat til han kjøperen å bruke tid på å ta saken videre. Ikke at jeg tror det skjer.

Slik saken er beskrevet visste han utmerket godt hva han kjøpte, likegyldig til "selges som den står". Selger har tydeligvis overholdt informasjonsplikten og med hensyn til roret så måtte vel Snåsamannen vært med på befaringen for å forutse at det skulle løsne etter to uker.

Nå er det vel ikke sikkert det finnes noen detaljert skriftlig kontrakt, kun annonseteksten som det henvises til.. Så lenge man har en datert utskrift fra denne så er det vel rimelig greit, da kan en dokumentere et man har opplyst om de feil en "kjente til".. Utover dette så blir det ofte ord mot ord.. Skjulte feil og mangler vil alltid være et ankepunkt, som kan brukes mot selger. Men i denne saken så tror jeg salgsummen på 11000 kroner for en 27 fot tresnekke viser at det i prinsippet er et "St.Hans bål" som er solgt, og båten må regnes som et vrak, som trenger total restaurering.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

Tror nok også det finnes noen kjøpere der ute som vil " prøve" seg etter ett kjøp uansett. Tenker da på at de kjøper objektet og i ettertid prøver de seg mot selger med både det ene og det andre for å å få igjen en pengelapp eller to.

En høre jo slike historier fra tid til annen.

Så det er viktig å ha papirene og alt på stell om en skal selge både dyre eller billige ting.

Og så tror jeg nok av og til det er totalt uerfarne folk som kjøper ett objekt uten å ha det spor av peiling og tror alt alt bare virker, og at det er tut å kjør.

Det kan en jo til tider se på trådene her inne på BP også, blir litt skremt av og til av å lese hva folk kan få seg til å spørre om. Og disse skal på sjøen med både mor og barn....

larss

Slik jeg ser det er Forbrukerrådets salgskontrakt for båt en selgers beste venn ! Eget kryss for "Selges som den er" :thumbsup: Kan jo ikke komme tilbake å kreve noe da..

"Selges som den er" betyr absolutt ingen verdens ting. Kjøp og salg er regulert av loven. Det er ikke anledning til å gjøre tilføyelser i kontrakten som gjør at kjøper får en dårligere avtale en det loven regulerer.

Å krysse av i en rubrikk som sier "Selges som den er" er bare en bekreftelse fra kjøper om at han har sett på tilstanden til objektet og ingenting annet, og er ofte en indikajon på at objektet har mangler som bør være kjent før avtalen underskrives. Her viser trådstarter til annonsen, som klart sier at objektet har store mangler.

Du finner sikkert svaret på det du lurer på hvis du leser denne artikkelen på Båtjuss og båtliv.

Ut fra det du sier foreligger det ikke mangel, siden forholdene det klages på er opplyst og forøvrig er oppstått etter levering. Ved salg av den her typen båt til lav pris, er det ved bedømmelse av om mangel foreligger, kanskje det beste utgangspunkt å spørre: HVOR finner du en slik/liknende båt, i denne prisklasse, som er i BEDRE stand?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Trådstarter kunne jo linke til annonsen for å vise at opplysningsplikten er overholdt.

Uansett, gammel båt kombinert med lav pris tilsier at kjøper ikke har mye å fare med, spesielt hvis det er opplyst om lekkasje osv.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Nå må vi slutte å kverulere på alt. Jeg tror trådstarter kan sove godt om natten en voksen person som har kjøpt en tresnekke for 11 000 kroner og har fått opplyst at det er vesentlige mangler har ingenting å komme med så lenge han ikke kan bevise at selger med vilje og viten har holdt tilbake informasjon. Kjøper vil ikke komme noe sted med klagen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...