fernanda Startet 26.Juni.2013 Del på Facebook Startet 26.Juni.2013 Jeg har overtatt en Mercury Viking 10 hk, fra 2007 fra mine foreldre. Motoren ser ut som ny, og er kun kjørt en halv tank siden ny... Denne har m.a.o. stått hele tiden i tørr og varm kjeller. Den er startet hvert år i ferskvann og kjørt noen minutter. Nå har jeg imidlertid overtatt den, og får lite kjølevann... Det tar litt tid før kontrollstrålen kommer, så virker det som om det blir luft i vannet, for så å slutte å renne. Deretter går det en liten stund, så gjentar dette seg... Er det impelleren som må byttes eller kan det være noe annet? Takknemlig for svar, vi skal snart på tur og hadde vært gøy å ha denne på plass da :-) ... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Arvid_A Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Hei! Sannsynligvis er alt i orden! Det at kontrollstrålen kommer og går, tyder sannsynligvis bare på at den er "koblet" til termostaten, og derfor kun "stråler" når termostaten er åpen. Dersom ikke motoren blir varmere enn at du såvidt klarer å holde hånden på sylinderveggen, er det ingen fare. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Har ikke kjent på sylinderveggen, men kontrollstrålen blir så varm at det begynner å bli ubehagelig å holde hånden under, så blir vannet kaldere og så stopper det å renne, når det begynner å renne igjen er den varm, blir så kaldere og slutter å renne... Forklaringen din hørtes jo logisk ut, var ikke klar over at det var termostat på disse, men kanskje dette er i orden da... Takk for svar Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Linea Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Har lik motor selv og det virker ikke unormalt. Det er termostaten som åpner og lukker. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 åh, så bra. Det var gode nyheter, takk for svar! God sommer! Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Skrotnisse Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Skal nok være slik. Men jeg ble også nervøs av det der, så jeg pelmet hele termostaten pokkerivold Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Det er jo et glimrende system, man har kontinuerlig sjekk på at termostaten fungerer. Og slike utenbordstermostater har ikke evig liv... På de fleste motorer taes kontrollstrålen ut foran termostaten, da har man ingen kontroll. Er det en eldre motor er sannsynligheten stor for at man kjører med en termostat i permanent åpen posisjon. (heldigvis er det her de låser seg, ikke i stengt. Iallfall ut fra min erfaring) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.