Jump to content

Mercury Viking 10Hk fra 2007 Kjøler dårlig...

fernanda

Recommended Posts

Jeg har overtatt en Mercury Viking 10 hk, fra 2007 fra mine foreldre.

Motoren ser ut som ny, og er kun kjørt en halv tank siden ny...

Denne har m.a.o. stått hele tiden i tørr og varm kjeller.

Den er startet hvert år i ferskvann og kjørt noen minutter.

Nå har jeg imidlertid overtatt den, og får lite kjølevann...

Det tar litt tid før kontrollstrålen kommer, så virker det som om det blir luft i vannet, for så å slutte å renne. Deretter går det en liten stund, så gjentar dette seg...

Er det impelleren som må byttes eller kan det være noe annet?

Takknemlig for svar, vi skal snart på tur og hadde vært gøy å ha denne på plass da :-) ...

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei!

Sannsynligvis er alt i orden! :smiley:

Det at kontrollstrålen kommer og går, tyder sannsynligvis bare på at den er "koblet" til termostaten, og derfor kun "stråler" når termostaten er åpen.

Dersom ikke motoren blir varmere enn at du såvidt klarer å holde hånden på sylinderveggen, er det ingen fare.

Har ikke kjent på sylinderveggen, men kontrollstrålen blir så varm at det begynner å bli ubehagelig å holde hånden under, så blir vannet kaldere og så stopper det å renne, når det begynner å renne igjen er den varm, blir så kaldere og slutter å renne...

Forklaringen din hørtes jo logisk ut, var ikke klar over at det var termostat på disse, men kanskje dette er i orden da...

Takk for svar

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Det er jo et glimrende system, man har kontinuerlig sjekk på at termostaten fungerer. Og slike utenbordstermostater har ikke evig liv...

På de fleste motorer taes kontrollstrålen ut foran termostaten, da har man ingen kontroll. Er det en eldre motor er sannsynligheten stor for at man kjører med en termostat i permanent åpen posisjon. (heldigvis er det her de låser seg, ikke i stengt. Iallfall ut fra min erfaring)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...