Jump to content

Slakk i bakre akselforing og en- eller tokomponent primer..


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Sollux 24 med Yanmar 3QM30.

 

Det er mellom 1 og 2mm slakk i foringen der propellakselen kommer ut av 'skroggjennomføringen' bak (altså like før propellen). Gjør det noe? Jeg kunne godt tenke meg å overhale aksel og hylse til høsten hvis jeg ikke pga dette MÅ gjøre det nå. Hvilken type lager står vanligvis ytterst, nærmest propellen på ei snekke? Plastforing eller messinglager?

 

Det er ingen spesielle ulyder og akselen lekker heller ikke.

 

Den utvendige aksel'hylsa' er som vanlig festet med to utvendige mutre, en under og en over akslingen. Jeg håper at disse boltene er godt festet til den innvendige delen av hylsa slik at de ikke går rundt når jeg prøver å løsne mutrene? Jeg kan tenke meg at det ikke er lett å komme til den nedre bolten på innsiden for å holde den igjen....

 

Så er en millimeter og to med gammelt bunnstoff snart skrapet forsiktig av. Jeg tenker å pusse forsiktig av resten av bunnstoffrester og primer. Jeg aner ikke om det er brukt en- eller tokomponent primer, og forstår at en ikke skal bruke to-komponent over rester av enkomponent. Hvor lang tid går det før gammel enkomponent primer reagerer hvis jeg legger på et lite testlag med to-komponent?

 

Eller skulle jeg bare satse på enkomponent primer uansett, er det egentlig like bra som tokomponent?

 

MÅ jeg pusse ned og fjerne absolutt ALT av gammel primer? Snekka ligger altså inne i tørt båthus utenom sesongen hvis det har noe å si (tenker på plastpest... etc).

 

Tusen takk for kommentarer på dette.

 

vennlig hilsen

btor

Link to post

Alt av gammelt bunnstoff må vekk før du påfører primer. 2K primer går som regel greit også oppå rester av 1K. Faren for pest er uansett minimal for deg som har båten på land vinterstid.

 

Cutless lageret kan skiftes uten å demontere ytre del av hylsa, jeg vil faktisk anbefale det. Men akslingen må ut først. Ta av roret, løs akslingen fra klemflensen og dra den forsiktig ut. Det skal være en settskrue eller to som holder selve lageret, men i noen tilfeller må hylsa sages med et baufilblad på langs for å få den til å slippe taket. Pass på å ikke sage i stykker braketten. Rengjør hylserøret godt for grease med det samme akslingen er ute, mange er altfor ivirge med smørekoppen med det resultat at hylsa fylles opp med grease og kjølingen av akslingen svikter. Å ta inn slakken på smørekoppen 4-5 ganger i året er plenty for en vanlig fettsmurt pakkboks...

 

Ta en runde tape rundt enden av akslingen før montering for å beskytte tetningene i pakkboksen. Disse ødelegges lett av skarpe kanter.

 

Litt slakk i cutlesslageret er ingen krise så lenge det ikek bråker under gange. Det har ingenting med lekkasje å gjøre, dette lageret er uansett vannsmurt og skal ikke holde tett på noen måte. Teningen er pakkboksens jobb, i andre enden av akslingen.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for kommentarer. Nå er balja slipt ned.

 

Jeg hadde tenkt å bruke Jotun's Antipest i 3-4 lag under og så legge et par lag med Biltema bunnstoff med ulik farge over det. Men så ser jeg at Antipest kan kun overmales med Nonstop hvis en ikke vil matte ned imellom. Nonstop er vel ikke akkurat greia for en saktegående snekke..?

 

Hvilken to-komponent primer kan jeg bruke som underlag for vanlig mykt bunnstoff hvis jeg ikke vil matte ned imellom?

 

Takk for tips om dette.

 

vennlig hilsen

 

btor

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...