Jump to content

Gjæresaging av båtbord

Suzuki

Recommended Posts

heisann,

jeg har behov for å få "skjært ned" bordet i salongen min, samt kartbordet. Flikene er så store at man nesten må stå i sofaen, for å så slått opp bordet.

I tillegg har jeg lyst til å ta 45grader av hjørnene, for å "knekke" profilen litt. Og sette på nye slingrelister etter endt dyst.

Så til saken, jeg har ikke noe sag som egner seg. Finnes noe medlem på Baatplassen.no som kan tenke seg jobben, mot et passende honorar ? Vil tro en skarp ELU eller GJERDESAG, med fintannet blad, skulle duge bra.

Noen som føler seg kallet ? Bor selv i Stor Oslo, men jeg kjører jo rundt av og til..

OBS - kvalifikasjoner må fremlegges, bildebevis avkreves :lol::lol:

Båten er fra 1971, så finnishen er ikke som den var. Men å sage med sirkelsag, blir allikevel litt i "overkant" røfft.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Så til saken, jeg har ikke noe sag som egner seg. Finnes noe medlem på Baatplassen.no som kan tenke seg jobben, mot et passende honorar ? Vil tro en skarp ELU eller GJERDESAG, med fintannet blad, skulle duge bra.

Noen som føler seg kallet ? Bor selv i Stor Oslo, men jeg kjører jo rundt av og til..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Du har vel en trelasthandel i nærheten med litt utagerende servicenivå??

Da får du hjelp :yesnod:

Du kan også gjøre som jeg gjorde da jeg skar til sidepanelene i min Nidelv 26, og når teakbordet i Uniquen brakk i to i fjor vår; Ta de med til et sneekkerveksted nær deg,og be dem om hjlep. De har all slags fancy utstyr for å lage møbler/ detaljer, og gjør dette på "no time"

Selv har jeg brukt disse:Syversen Egil A/S,Telefon: 66 89 20 60,Fløisbonnv. 4,1412 Sofiemyr

Kolbotn er jo et vakkert sted du kan svinge innom når du er ute og kjører :seeya:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Mye bra forslag, men bordet skal sages i sånn "proffsag" og ikke på frihånd. Noen er mer modige enn andre, jeg er generelt sett "pyse" når det gjelder å sette saga i ting det bare finnes en av..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig enig med deg her. Det eneste som duger er skikkelig bordsag med "nal".

Forslag : ta bordet i bilen, 200 kr i lomma. Kjør til et nytt boligfelt i nærheten av deg. Stopp der hvor du finner snekkere og bank på, legg 200 på bordet og få en av dem til å skjære dette for deg. For dem tar dette 5-10 minutter, godt betalt mao.

Forviss deg om at saga er ren, og at bladet ikke er altfor gammelt.....

Lykke til.

(har selv slike sager, men bor nok litt for langt unna.....)

Tar du jobben da ? :rolleyes:

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

det kan jeg nok gjøre, men å spørre en som driver med interiør uka før påske, eller andre slags ferier... har mye og gjøre, men om du kommer til verkstedet, skal jeg nok få kappet det

Jobber forøvrig på oslos eldste snekkerverksted, 104 år. Holder til på lørenskog.

Redigert av henboe (see edit history)

Er bordplata i finer?

Kunne du ikke da saget med en god rotterumpe, med fintannet blad, stilt inn på lav sagehastighet og saget fra undersiden av bordet?

F.eks. en blå Bosch, med tre trinns sagehastighet(egentlig en tretrinns bladstilling), 0, 1, og 2. Hvor stilling 0 er saktest og finest kutt.

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke for å være belærende... :wink: En "rotterumpe" er en håndsag med et blad som er nesten helt spiss i tuppen, ofte rundt 30-35cm lang og rundt 2-4cm inne ved håndtaket. fin på trange steder..

Det du beskriver er en på katalogspråket en stikksag, eller pendelstikksag når den har I,II,II instilling på siden av huset. Denne funksjonen gjør at bladet i ulik grad (I,II,II) når bladet er lengst ute beveger seg fremover skrått med tuppen (pendler) og drar bladet oppover osv. Denne funksjonen tilater deg å sage mye fortere men det blir mye mer flising, og du vil føle at sgen vil dra seg fremover. Som du sier: sagen på I vil gi minst flising med saging fra "styggsiden". MEN det finnes en rekke forskjellige sagblder (nesten egen vitenskap), en fagbutikk med informert personale vil kunne gi deg en kort leksjon med mye og riktig lærdom!! Bosch har f.eks. blader som heter "clean cut", på disse er ikke tennene viket og er velegnet til å skjære(med saga på I, hvis pendel) finer, parkett eller utskjæring til vaskekum i benkeplate med fra pensiden.

Igjen, ikke for å være belærende (jeg jobber med dette til daglig i butikk, er tømrer og synes det er kjempegøy med el. verktøy!! :yesnod: )

hilsen biggen

Ikke for å være belærende... :wink: En "rotterumpe" er en håndsag med et blad som er nesten helt spiss i tuppen, ofte rundt 30-35cm lang og rundt 2-4cm inne ved håndtaket. fin på trange steder..

Det du beskriver er en på katalogspråket en stikksag, eller pendelstikksag når den har I,II,II instilling på siden av huset. Denne funksjonen gjør at bladet i ulik grad (I,II,II) når bladet er lengst ute beveger seg fremover skrått med tuppen (pendler) og drar bladet oppover osv. Denne funksjonen tilater deg å sage mye fortere men det blir mye mer flising, og du vil føle at sgen vil dra seg fremover. Som du sier: sagen på I vil gi minst flising med saging fra "styggsiden". MEN det finnes en rekke forskjellige sagblder (nesten egen vitenskap), en fagbutikk med informert personale vil kunne gi deg en kort leksjon med mye og riktig lærdom!! Bosch har f.eks. blader som heter "clean cut", på disse er ikke tennene viket og er velegnet til å skjære(med saga på I, hvis pendel) finer, parkett eller utskjæring til vaskekum i benkeplate med fra pensiden.

Igjen, ikke for å være belærende (jeg jobber med dette til daglig i butikk, er tømrer og synes det er kjempegøy med el. verktøy!! :yesnod: )

hilsen biggen

<{POST_SNAPBACK}>

Da burde du jo vite at det ikke heter "viklet" men "vigget"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...