jsw Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Slik jsw kommenterer i siste innlegg var overraskelsen et poeng ift at man uforberedt eksponeres for bølger av ubehagelig størrelse. Det bringer jo opp spørsmål om noen sireneklemt kunne forebygge noe. Mvh Arne Aldeles korrekt, Arne. Jeg har ikke tenkt tanken før du skrev det nå, men sirene, helst med et annet lydbilde enn den vi hører på land, hadde trolig gjort dette til en helt annen opplevelse for oss og de andre båtene. Vi hadde sett opp, sett hva som kom, og fått en god del sekunder til å sikre PCn på bordet, den fulle middagstallerkenen og holdt fast i campingbordet. Kanskje tom holdt båten litt ut. Og, ikke minst, vært mentalt forberedt. Jeg er en del i båten, men har også kun sjelden sett båt med blålys i bruk. Så en skikkelig sirene, brukt som på land, dvs i terreng med mye trafikk / mennesker, bør kunne foreslåes i de rette fora :-) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Min erfaring er at bare blålys gir svært liten oppmerksomhetseffekt. I tett trafikkert farvann må sirene brukes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 For at DET skal telle i en evt. rettsak, bør det vel endring til i de norske særreglene? (Sirene altså...) Og til Lett Match: materielle skader ER ikke underordnet! Du har INGEN kontroll på evt. personskade som følger av slik uvettig kjøring! Blålys på veien gir INGEN RETTIGHETER til å forvolde evt skade på annet/andre. Bryter du trafikkreglene og det medfører skade, er det føreren som får/har det hele og fulle ansvar! Bryter du trafikkreglene som utrykningssjåfør og ikke skade oppstår pga kjøringen, blir du ikke straffet på noen måte for bruddet. Kjører du uforsvarlig fort og uvørent derimot, blir saken en annen. Men DET skyldsspørsmålet er det kommisjoner / rettsapparat som bestemmer utfallet av. Vil tro at det samme kommer til å gjelde på sjøen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Joda kommer nok noen øvelser også,så hold ut ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Jeg tenker at det kan ære en idé å sende en klage til brannvesenet. Eller vil du at noe skal skje til ordføreren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Skjønner at slikt kan oppleves som ubehagelig, Men man bør jo ta litt forholdsregler selv også. Når man ligger i en byhavn på denne tiden av året bør det jo ikke komme som en overraskelse at det både kan oppstå behov for utrykning fra en eller annen nødetat eller det som verre er: idiotkjøring. Så man kan jo være litt obs og ikke la de der kostbare glassene stå uten tilsyn. Er mange havner i forholdsvis trange sund uten fartsbegrensning langs kysten av vestlandet og videre nordover der det både går hurtigbåter, godsbåter, tankbåter og all mulig annen større tonnasje som drar adskillig med hav etter seg. For de som har båter liggende slike steder er det naturlig å ta forholdsregler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svebe Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Jeg er av klar oppfatning at Sjøveisreglene gjelder ved utrykning med blålys Har vært borti dette tidligere og kan bekrefte at du har rett, men samtidig så kommer regler om utrykningsfartøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Aldeles korrekt, Arne. Jeg har ikke tenkt tanken før du skrev det nå, men sirene, helst med et annet lydbilde enn den vi hører på land, hadde trolig gjort dette til en helt annen opplevelse for oss og de andre båtene. Vi hadde sett opp, sett hva som kom, og fått en god del sekunder til å sikre PCn på bordet, den fulle middagstallerkenen og holdt fast i campingbordet. Kanskje tom holdt båten litt ut. Og, ikke minst, vært mentalt forberedt. Jeg er en del i båten, men har også kun sjelden sett båt med blålys i bruk. Så en skikkelig sirene, brukt som på land, dvs i terreng med mye trafikk / mennesker, bør kunne foreslåes i de rette fora :-) Enig her, hadde ikke vært dumt med en sirene som hjelpte til å få opp oppmerksomheten. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Noen som vet hva utrykkningen gjaldt? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Det jeg var/er ute etter, er om det finnes formelle regler på området. Slik som referert fra Danmark ovenfor. Nærmeste du kommer er nok Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr. 1, 3 og 464, Fredrikstad kommune, Østfold. § 1. Fartsbegrensning 5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann: .......................... ................ § 2. Unntak Forskriften gjelder ikke for a) Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege om bord, c) fartøyer i sjøredningstjenesten, hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Takk til Jens_P Da skal det vel ikke være tvil om at de har lov til å bryte fartsgrensene. Men like fullt står de ansvarlig for påført skade under denne utrykningen. Ordet BLÅLYS er ikke nevnt... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Takk igjen til Jens_P! Derved er vel det formelle helt avklart Og alle her virker jo enige i at fart må brukes ved behov, men med forstand og med måte. Det står ikke blålys, men "om mulig vise varellys (er vel blålys) eller på annen måte (er vel sirene?) varsle om utrykningen eller oppdraget". Da gjenstår det "bare" å sørge for at etatene har og bruker blålys og sirene... Sender en "klage" til brannvesenet, jeg. Så er det kanskje starten på en prosess. Er jo optimist av natur Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 men samtidig så kommer regler om utrykningsfartøy. Av ren nyskjerighet. Kva seier sjøveisreglene om utrykningsfartøy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Ja, det er kanskje litt av dét også fra min side. Iallefall så lenge det gikk bra. Men jeg ble faktisk også litt redd og rådløs da det kom uten varsel (så ikke båten komme), var skikkelig heftig og det raste rundt oss. Deretter kom sinne og følelsen av provokasjon (dumt nok, kanskje). Og så kom innlegget her. Det jeg var/er ute etter, er om det finnes formelle regler på området. Slik som referert fra Danmark ovenfor. Ingen her har så langt noen henvisning, så ved bedre leilighet skal jeg lete litt rundt. Finner jeg noe, legger jeg det inn her. Uansett litt gråsone dette, virker det som. Og kanskje litt viktig, ikke minst i lys av de tragiske eksemplene nevnt her. Er også glad for den lille smule støtte, da er jeg vel ikke helt på tur.. :-) Jeg synes ikke du er "på tur" i det hele tatt. Min far kjørte utrykkningskjøretøy i 40 år, og han sa en gang at det ikke var sjeldent de måtte stagge yngre sjåfør som gasset for mye på. Men jeg har forståelse for at må være vanskelig å holde seg når du rår over hundrevis av hester og kan fly av gårde i 30-40 knop. Send inn en klage, og så kommer det kanskje noe positivt ut av det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TwinCab Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Av ren nyskjerighet. Kva seier sjøveisreglene om utrykningsfartøy? Sjøveisreglene sier vel ingen ting om utrykningsfartøy. Men ovennevnte forskrift for Fredrikstad er vel omtrent ordrett fra § 6 (unntaksbestemmelse) i Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø som er fastsatt med hjemmel i lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann § 8 og § 13. Se også http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20091215-1546.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Vi hadde blålyskjøring fra Horn Flyer forbi gjestehavna på Skjærhalden med 220 båter som alle fikk bølgene på tvers. Det et havnefestival denne helgen og her var det både voksne og barn over alt i havna denne fredagskvelden. Vi så skøyta komme men rakk ikke å redde alt ombord og mye gikk i knas. Vi skjønner at det går fort når det står om liv. Og aksepterer det. Men.... Det hadde kostet lite å gi ett støt med sirenen når de passerte. Horn Flyer laget sjø. Denne båttypen har de kuttet ut på Oscarsborg også pga bølgene den lager. Ikke alle sitter og ser på alle båtene som til stadighet passerer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Send mail til maritim avdeling i RS om dette. Det var flere årsaker enn det du skriver til at flyern ble flytta fra Oscarsborg. Lite poeng med havgående skøyte i indre Oslofjord Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Ad mail til RS for andres del og Brannvesen for min del: Kanskje en innledning med hvorfor vi skriver og så en link til denne ganske så nøkterne og meningsfulle tråden kan være én vei å gå. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Det synes jeg er en god ide. Det er åpenbart en viss tilbakeholdenhet med sirenebruk for å ikke "plage" omgivelsene for mye. En bieffekt av dette er åpenbart at vi overrasket og ikke rekker å forberede oss. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 De aller fleste som kjører blått på sjøen har vel D5L. En god del har også hurtigbåtkurs i tillegg. Er nok veldig mange som bare er "båtvandte" som sitter bak rattet i politi- og brannbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) I så fall, er det virkelig synd. Men endringer kommer nok. Anektote: For 50 år siden var det et fløttebyrå som hadde syketransporten her i byen. Sjåførene skiftet mellom å kjøre magasinkomfyrer og ulykker. Trodde de helberedet folk med gasspedalen. I dag er situ en helt annen!! Får håpe at endringer kommer på sjøen også til"De Blålysbesatte" med tunnel-syn og "May-Day"-syndrom.... Redigert 1.Juli.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Jeg er ganske så tollerant når det gjelder RS og deres virken. Men når en utrykning skapet situasjoner at unger og hunder blir slengt veggimellom og slår seg stygt setter jeg foten ned. To knuste glass betyr ingenting for meg. Når manhører unger gråter pga slag fra bølgene får dette en dypere mening. Ligger man i båser er det kun de ytterste som vet hva som foregr utenfor bryggene. I visshet at det er 5 knop i sundet og selv taxibåten tar til vettet, vet vi at det er gsnske trygt. Ale som en fikk bølgene på tvers. Igjen ville jeg trodd at noen støt i sirenen ville hjulpet på oppmerksomheten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Hvis det er Politi eller Brann mannskaper og noen Tolltjenestemenn så har de Kode 160 for og kunne kjøre i utrykking langs med veg. Dette er jo selvsagt ikke det samme som på vann men de har inngående kjennskap til og føre kjøretøy i høy hastighet mm. Så at det bare er noen "båtvante" bak roret på slike farkoster er en svært mild betraktning. Her er link til krav om Kode 160 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090612-0637.html Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Kan ikke se at BÅT er nevnt i den utredningen... På tide med en ny kravspec. for "De bolde redningskapteiner"? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Ja, det er kanskje litt av dét også fra min side. Iallefall så lenge det gikk bra. Men jeg ble faktisk også litt redd og rådløs da det kom uten varsel (så ikke båten komme), Vet ikke hva prosedyre for utrykning er der dette skjedde, men det er ikke uvanlig at en varsler via vhf kanal 16 at en er i ferd med å pasere et gitt område og vil bryte fartsgrensen. Hørt dette på vhf flere ganger her på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.