Jump to content

Kan blålys-båt kjøre så fort de vil i havna?


jsw

Recommended Posts

Slik jsw kommenterer i siste innlegg var overraskelsen et poeng ift at man uforberedt eksponeres for bølger av ubehagelig størrelse. Det bringer jo opp spørsmål om noen sireneklemt kunne forebygge noe.

Mvh Arne

 

Aldeles korrekt, Arne. Jeg har ikke tenkt tanken før du skrev det nå, men sirene, helst med et annet lydbilde enn den vi hører på land, hadde trolig gjort dette til en helt annen opplevelse for oss og de andre båtene. Vi hadde sett opp, sett hva som kom, og fått en god del sekunder til å sikre PCn på bordet, den fulle middagstallerkenen og holdt fast i campingbordet. Kanskje tom holdt båten litt ut. Og, ikke minst, vært mentalt forberedt.

 

Jeg er en del i båten, men har også kun sjelden sett båt med blålys i bruk. Så en skikkelig sirene, brukt som på land, dvs i terreng med mye trafikk / mennesker, bør kunne foreslåes i de rette fora :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

For at DET skal telle i en evt. rettsak, bør det vel endring til i de norske særreglene? (Sirene altså...)

 

Og til Lett Match: materielle skader ER ikke underordnet! Du har INGEN kontroll på evt. personskade som følger av slik uvettig kjøring!

 

Blålys på veien gir INGEN RETTIGHETER til å forvolde evt skade på annet/andre. Bryter du trafikkreglene og det medfører skade, er det føreren som får/har det hele og fulle ansvar! Bryter du trafikkreglene som utrykningssjåfør og ikke skade oppstår pga kjøringen, blir du ikke straffet på noen måte for bruddet. Kjører du uforsvarlig fort og uvørent derimot, blir saken en annen. Men DET skyldsspørsmålet er det kommisjoner / rettsapparat som bestemmer utfallet av.

Vil tro at det samme kommer til å gjelde på sjøen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at slikt kan oppleves som ubehagelig, Men man bør jo ta litt forholdsregler selv også.

Når man ligger i en byhavn på denne tiden av året bør det jo ikke komme som en overraskelse at det både kan oppstå behov for utrykning fra en eller annen nødetat eller det som verre er: idiotkjøring.

Så man kan jo være litt obs og ikke la de der kostbare glassene stå uten tilsyn.

 

Er mange havner i forholdsvis trange sund uten fartsbegrensning langs kysten av vestlandet og videre nordover der det både går hurtigbåter, godsbåter, tankbåter og all mulig annen større tonnasje som drar adskillig med hav etter seg. For de som har båter liggende slike steder er det naturlig å ta forholdsregler.

Link to post
Share on other sites

 

Aldeles korrekt, Arne. Jeg har ikke tenkt tanken før du skrev det nå, men sirene, helst med et annet lydbilde enn den vi hører på land, hadde trolig gjort dette til en helt annen opplevelse for oss og de andre båtene. Vi hadde sett opp, sett hva som kom, og fått en god del sekunder til å sikre PCn på bordet, den fulle middagstallerkenen og holdt fast i campingbordet. Kanskje tom holdt båten litt ut. Og, ikke minst, vært mentalt forberedt.

 

Jeg er en del i båten, men har også kun sjelden sett båt med blålys i bruk. Så en skikkelig sirene, brukt som på land, dvs i terreng med mye trafikk / mennesker, bør kunne foreslåes i de rette fora :-)

 

Enig her, hadde ikke vært dumt med en sirene som hjelpte til å få opp oppmerksomheten. :thumbsup:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva utrykkningen gjaldt?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

 

 

Det jeg var/er ute etter, er om det finnes formelle regler på området. Slik som referert fra Danmark ovenfor.

Nærmeste du kommer er nok Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr. 1, 3 og 464, Fredrikstad kommune, Østfold.

 

 

§ 1. Fartsbegrensning

5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann:
..........................
................
§ 2. Unntak
Forskriften gjelder ikke for
a) Forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,
b) fartøyer med lege om bord,
c) fartøyer i sjøredningstjenesten, hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.
Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk igjen til Jens_P! Derved er vel det formelle helt avklart :thumbsup: Og alle her virker jo enige i at fart må brukes ved behov, men med forstand og med måte.

 

Det står ikke blålys, men "om mulig vise varellys (er vel blålys) eller på annen måte (er vel sirene?) varsle om utrykningen eller oppdraget".

 

Da gjenstår det "bare" å sørge for at etatene har og bruker blålys og sirene...

 

Sender en "klage" til brannvesenet, jeg. Så er det kanskje starten på en prosess. Er jo optimist av natur :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

 

Ja, det er kanskje litt av dét også fra min side. Iallefall så lenge det gikk bra. Men jeg ble faktisk også litt redd og rådløs da det kom uten varsel (så ikke båten komme), var skikkelig heftig og det raste rundt oss. Deretter kom sinne og følelsen av provokasjon (dumt nok, kanskje). Og så kom innlegget her.

Det jeg var/er ute etter, er om det finnes formelle regler på området. Slik som referert fra Danmark ovenfor. Ingen her har så langt noen henvisning, så ved bedre leilighet skal jeg lete litt rundt. Finner jeg noe, legger jeg det inn her. Uansett litt gråsone dette, virker det som. Og kanskje litt viktig, ikke minst i lys av de tragiske eksemplene nevnt her.

Er også glad for den lille smule støtte, da er jeg vel ikke helt på tur.. :-)

Jeg synes ikke du er "på tur" i det hele tatt.

Min far kjørte utrykkningskjøretøy i 40 år, og han sa en gang at det ikke var sjeldent de måtte stagge yngre sjåfør som gasset for mye på.

Men jeg har forståelse for at må være vanskelig å holde seg når du rår over hundrevis av hester og kan fly av gårde i 30-40 knop.

Send inn en klage, og så kommer det kanskje noe positivt ut av det!

Link to post
Share on other sites

 

 

Av ren nyskjerighet. Kva seier sjøveisreglene om utrykningsfartøy?

Sjøveisreglene sier vel ingen ting om utrykningsfartøy. Men ovennevnte forskrift for Fredrikstad er vel omtrent ordrett fra § 6 (unntaksbestemmelse) i Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø som er fastsatt med hjemmel i lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann § 8 og § 13.

Se også http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20091215-1546.html

Link to post
Share on other sites

Vi hadde blålyskjøring fra Horn Flyer forbi gjestehavna på Skjærhalden med 220 båter som alle fikk bølgene på tvers. Det et havnefestival denne helgen og her var det både voksne og barn over alt i havna denne fredagskvelden.

Vi så skøyta komme men rakk ikke å redde alt ombord og mye gikk i knas. Vi skjønner at det går fort når det står om liv. Og aksepterer det. Men....

Det hadde kostet lite å gi ett støt med sirenen når de passerte. Horn Flyer laget sjø. Denne båttypen har de kuttet ut på Oscarsborg også pga bølgene den lager.

Ikke alle sitter og ser på alle båtene som til stadighet passerer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ad mail til RS for andres del og Brannvesen for min del:

Kanskje en innledning med hvorfor vi skriver og så en link til denne ganske så nøkterne og meningsfulle tråden kan være én vei å gå.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er en god ide. Det er åpenbart en viss tilbakeholdenhet med sirenebruk for å ikke "plage" omgivelsene for mye. En bieffekt av dette er åpenbart at vi overrasket og ikke rekker å forberede oss.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

I så fall, er det virkelig synd.

Men endringer kommer nok.

 

Anektote:

For 50 år siden var det et fløttebyrå som hadde syketransporten her i byen. Sjåførene skiftet mellom å kjøre magasinkomfyrer og ulykker. Trodde de helberedet folk med gasspedalen.

I dag er situ en helt annen!! Får håpe at endringer kommer på sjøen også til"De Blålysbesatte" med tunnel-syn og "May-Day"-syndrom....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske så tollerant når det gjelder RS og deres virken. Men når en utrykning skapet situasjoner at unger og hunder blir slengt veggimellom og slår seg stygt setter jeg foten ned. To knuste glass betyr ingenting for meg. Når manhører unger gråter pga slag fra bølgene får dette en dypere mening.

 

Ligger man i båser er det kun de ytterste som vet hva som foregr utenfor bryggene. I visshet at det er 5 knop i sundet og selv taxibåten tar til vettet, vet vi at det er gsnske trygt.

 

Ale som en fikk bølgene på tvers. Igjen ville jeg trodd at noen støt i sirenen ville hjulpet på oppmerksomheten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis det er Politi eller Brann mannskaper og noen Tolltjenestemenn så har de Kode 160 for og kunne kjøre i utrykking langs med veg. Dette er jo selvsagt ikke det samme som på vann men de har inngående kjennskap til og føre kjøretøy i høy hastighet mm.

 

Så at det bare er noen "båtvante" bak roret på slike farkoster er en svært mild betraktning.

 

Her er link til krav om Kode 160 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090612-0637.html

 

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

 

Ja, det er kanskje litt av dét også fra min side. Iallefall så lenge det gikk bra. Men jeg ble faktisk også litt redd og rådløs da det kom uten varsel (så ikke båten komme),

 

Vet ikke hva prosedyre for utrykning er der dette skjedde, men det er ikke uvanlig at en varsler via vhf kanal 16 at en er i ferd med å pasere et gitt område og vil bryte fartsgrensen. Hørt dette på vhf flere ganger her på Vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...