Jump to content

Kan blålys-båt kjøre så fort de vil i havna?


jsw

Recommended Posts

Jeg er ganske så tollerant når det gjelder RS og deres virken. Men når en utrykning skapet situasjoner at unger og hunder blir slengt veggimellom og slår seg stygt setter jeg foten ned. To knuste glass betyr ingenting for meg. Når manhører unger gråter pga slag fra bølgene får dette en dypere mening.

 

 

 

I dette tilfelle hadde vel ikke RS noe med saken å gjøre. Mulig du sikter til et annet innlegg en det tråstarter skrev men da burde du referere til dette.

Link to post
Share on other sites

SRA. Hvis du leser hva jeg har skrevet så hadde ditt spørsmål vært overflødig.

 

Jeg SÅ båten og fotograferte den også. Men de som hadde barn og dyr ombord inne i havna fikk noen overskelser. Noen fallt og fikk forslått seg. Havna hadde 220 gjestebåter. Det jeg fortsatt vil fram til er at en sirene fra RS ville skapt interesse mot sjøen på utsiden av havna. Dette ville påkalt oppmerksomhet og forholdsregler ville blitt unngått.

 

RS kjørte ikke fort. Den lagde bare et helv... bølger. En 50 foter på utsiden av gjestehavna slang seg noe voldsomt. Der hadde heldigvis selskapet ombord på en haug med damer kommet seg på brygga.

 

Det samme skjedde fornoen år siden utenfor gjestehavna på Borgen. Omtalt tidligere på BP.

RS beklaget der hendelsen i etterkant.

 

For dete som fortsatt ikke har lest tidligere innlegg;

Det er unødvendig å lage nye ulykker under en utrykning.

NB. Jeg har ikke hund. De varslet ikke over K-16.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det har sikkert blitt omtalt i tråden før, men er det slik at utrykningsbåter ikke kan/ikke vil blåse i hornet, så er det vel en grunn for det.

Men mange fritidsbåten har også horn, og det er vel ingenting i veien for at vi kan varsle hverandre når det er fare på ferde?

Med 200 gjestebåter i havnen er det sikkert noen som oppdager fare før andre, og kan varsle. Om bare ti båter blåser i hornet, vil det bli såpass rabalder at

folk blir oppmerksom.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med utrykning vil ofte de involverte bli påvirket av alvoret i situasjonen og gjerne sterkt preget av et forhøyet adrenalinnivå.

Derfor har man funnet det nødvendig med opplæring av de i uttrykningsetatene som driver med dette, da snakker vi om de på land.

Det å ivareta egensikkerheten samt at publikum ikke skal utsettes for fare står sentralt i opplæringen.

 

De som har anledning til regelmessig å fravike fartsbetemmelsene til sjøs burde naturligvis ha opplæring for å få lov til slik kjøring.

Link to post
Share on other sites

Jeg som sto og så RS komme reagerte ikke på farten. Ei heller bølgene den skapte før de slo mot gjestehavna. Det var kaos. Men de ombord vet hva slags bølger de lager. Det samme gjør jeg fra min båts hekkbølger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sendt en henvendelse som følger til sjefen for beredskap i Fredrikstad og Hvaler med kopi til RS. Så håper jeg dette starter en debatt i de rette fora:

 

 

Emne: Kan blålys-båt kjøre så fort de vil i havna?

 

Hei

Emnebeskrivelsen har jeg tatt fra en tråd jeg startet for litt siden på forumet baatplassen.no.
Jeg hadde en svært ubehagelig opplevelse i Fredrikstad sentrum / gjestehavna pga bølgene fra brannbåten, heldigvis bare med noen mindre skader og griseri med mat og drikke for min del. Jeg tok dette opp på forumet, og det trigget et seriøst engasjement fra en rekke medlemmer. Jeg vil si nesten overveldende.
Meningene går allikevel etterhvert i én retning: Utrykning og fart med måte, og gjerne med bruk av sirene ved gjestehavner o.l. Også nattestid, da bølgene på vannet er like store om natten som om dagen, jeg sammenligner med redusert bruk av sirene på land på natten.
Jeg ønsket uansett å ta dette opp, og føler det er rett da også andre tar til orde for dette. Videre kopierer jeg RS da andre har hatt lignende opplevelser med dem.
Tråden har pr nå 53 innlegg, etter min mening er alle vel verdt å lese igjennom for å få full forståelse og se bredden og dybden i argumentasjonen. Dette er innlegg fra folk som er direkte berørt.
Jeg håper dette kan være starten på en debatt om dette innad i nødetatene. En endring hadde vært kjærkomment :-)
Vennlig hilsen
Johan

 

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Dette ble en grei og representativ henvendelse. Vi vil avvente responsen med stor interesse. Fint at du tok tak.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Viktig tråd, men jeg har begrenset tro på at tilskreven havnemyndighet kommer til å følge saken opp seriøst. I farten kommer jeg på to tilfeller der jeg har opplevd "øvrigheta" misbruke det de opplever som sine rettigheter.

 

Den første var for mange år siden under Tall Ship's Race i Bergen, da redningsskøyten lagde maksimalt med hekkbølger gjennom gruppen av tilskuerbåter. I det tilfellet ville en liten beskjed på K16 løst problemet for mange av oss.

 

Den andre gangen var losskøyten på Fedje, som kom feiende gjennom trange sund uten å vise hensyn til noe som helst. Litt senere på dagen ble jeg tilfeldigvis stående og prate med en av de lokale losene, som skulle hentes av samme skøyte. Jeg nevnte dette for ham, og ble skjelt ut etter noter med beskjed om at jeg som amatør og hobbyseiler ikke hadde noe med å kritisere de profesjonelle. Fikk ikke tak i navnet på nevnte los, men hendelsen var avdekkende for holdninger i hans verden (jeg lot være å nevne at jeg faktisk har en viss profesjonell bakgrunn i nødetatene, tror ikke han ville forstått det).

 

Så, saklig henvendelse til "myndighetene" er nok rett vei å gå, men forventningene om positiv effekt er nok begrensede.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto det sånn at henvendelsen ble sendt Fredrikstad Brann og redning samt RS. Det må bety at den skal kunne gjenfinnes på postjournalen for Fredrikstad kommune. Siden de er underlagt forvaltningsloven er de forpliktet til å besvare og det kan vi åpenbart følge opp.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått automatisk generert svar fra begge. Sjefen for etaten i Fredrikstad er på ferie i juli, og RS bekrefter mottagelsen. Så vi hører nok fra dem etter hvert. Og uansett slipper jeg ikke saken. Er litt systematisk sånn :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Til innlegg 63: Sjefen for etaten er selvsagt ikke på ferie. Personen kan være det, funksjonen er det ikke. Jeg går ut fra at du fikk melding om alternativ adresse hvis saken haster? Man har jo plikt til å svare i henhold til forvaltningslovens krav, og da er det vel tre uker som er fristen for å gi en form for svar?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Forskrift om fartsbegrensning i sjø, elv og innsjø § 6 gir farkoster rett til å kjøre i den farten de trenger for å utføre oppdraget. Og de må ikke ha blått lys...

 

Jeg har aldri hørt om at utrykningsfartøy har forårsaket tap av liv under utrykking, men jeg har hørt flere episoder der de har reddet liv. Da mener jeg kopper, kar, bikkja med brekt fot, svigermor i vannet og ungene grinende er en akseptabel pris å betale for å gjøre det ytterste for å redde liv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om at utrykningsfartøy har forårsaket tap av liv under utrykking, men jeg har hørt flere episoder der de har reddet liv. Da mener jeg kopper, kar, bikkja med brekt fot, svigermor i vannet og ungene grinende er en akseptabel pris å betale for å gjøre det ytterste for å redde liv.

 

For hysteriske, selvsentrerte mennesker som mesteparten av sitt liv har vandret i håsslester på slette gulvet i hus, hytte eller campingvogn, må en likevel ha en viss forståelse for at situasjoner som dette kan virke svært oppskakende. Det samme gjelder folk i båt som midt i en traffikert lei, får sjokk når aspargessuppa går i dørken fra bølgene av en forbipasserende båt og den nyinnkjøpte grilldrakten blir tilgriset.

Eneste trøsten er heldigvis at fenomenet er noenlunde lokalt begrenset til beskyttet farvann.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da fikk jeg, etter en purring, svar fra Redningsselskapet.

Limer inn svaret under her.

Mitt svar tilbake var at de ikke kommenterte manglende bruk av sirene som etter hvert ble et vesentlig poeng i tråden. Jeg spurte om det var mulig å få til dette.

 

Har også purret på svar fra Brannvesenet men foreløpig ikke hørt noe.

 

 

God dag,

 

Beklager noe sent svar.

 

Redningsselskapet (RS) er en av de største aktørene i sjøredningstjenesten i Norge. RS gjennomfører hvert år over 5000 oppdrag, av disse er opp i mot 1700 kategorisert som søk og redningsoppdrag.

Redningsskøytene har under noen hendelser behov for å holde en høy hastighet for å kunne redde liv eller berge store verdier.

 

Det er Kystverket og den enkelte kommune som regulerer hastighetsbestemmelser. I disse bestemmelsene er det også oppført hvilke funksjoner som er unntatt hastighetsbestemmelsene, dette inkluderer fartøyer i sjøredningstjenesten.

Om mulig skal disse fartøyene bruke varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen. Dette er for øvrig noe som ikke står oppført i sjøveisreglene.

 

Redningsselskapet har interne prosedyrer for utrykning. I korte trekk kan jeg si at det skal vurderes nøye hvilken risiko en utrykning medfører, herunder spesielt konsekvens av hekksjø fra Redningsskøytene.

 

Håper du fikk svar på noen av dine spørsmål..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...