Jump to content

Gjestebrygge på Hernar eller Sanden?


Bergen

Recommended Posts

Vurderer å ta en overnatting på Hernar eller øyene rundt men lurer på mulighetene for å finne en kai å ligge inntil. Blir den kommunale kaien på Hernar også brukt av rutebåten? eller finnes det andre muligheter. Ankring lang fjellet eller på svai er selvfølgelig en opsjon men foretrekker å ligge til kai.

Er innseilingen til Hernar fra vest farbar for 37 fot seilbåt? Dybden skal være grei men det ser veldig smalt ut på kartet.

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg var der, men fortsatt går rutebåten (av og til) og bruker nok hovedkaien. Resten er vel stort sett privatisert, men som oftest ordner det seg hvis du snakker med de "innfødte". Innseilingen fra vest tror jeg blir i smaleste laget, og har det vært/er nord, nord-vest vind er det ofte såkalte "stråk" som drar seg inn i sundene. Ville nok valgt å gå inn fra sør/sørøst. Et tips kan jo være å ringe til skyssbåten som holder til på Hellesøy, og forhøre seg ...

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Rutebåten bruker nok kaien, men der er gjestebrygge like innenfor (flytebrygge), Jeg går igjennom sundet med min 5,5 m breie skøyte, så det går nok fint for deg og. Er forøvrig fantastisk mange flotte plasser i det området, Hernar, sulen, nordøyane og sanden

Link to post
Share on other sites

Har du seilbåt er der et linje strekk på vei inn i sundet. Den gamle gjestebryggen er blitt privat eid, der blir du jaget. Du kan ligge rett ved butikken. Rutebåten legger seg litt lengre øst på samme kai. Sanden kan du glemme, ingen brygge for deg der. Men Lyngøy like ved kan du ligge med tau inn til moloen. Eller Nordøysund, fint å ankre i sundet der...

God tur...

Link to post
Share on other sites

Var eneste båt som lå vest på kommunekaien i natt. Luftspennet står med 17 m i mine gamle kart og der er omtrent det samme som min mast men skiltet sa kun 14m så tror ikke jeg burde prøvd meg der. Sundet fra vest er også såpass smalt at jeg ikke ville gått der i.annet enn maksvær. Spent på hvor lenge butikken klarer å holde det gående med 8 fastboende, godt fiske og artig sted å ha vært.

Link to post
Share on other sites

Hun Vera har holdt det gående slik med samme kundemasse i åresvis, så det går nok skal du se, er vel bare en hobby nesten..

 

Vi ligger ved Torghatten, fantastisk her oppe, men savner de gode beskyttet havnene vi er vant til hjemme..

 

Forsøk deg på Utvær neste gang du seiler Bergen, min favoritt perle ... Og lengre vest kommer du ikke, da snakker de Engelsk... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...