Los Endos Startet 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2013 Hei dere. Har hatt en del problemer hittil i år, og trenger innspill. Saken er som følger. Skulle sette ut båten i slutten av mai, og det var strøm på batteriene et par dager før utsetting. Jeg har vedlikeholdsladet batteriene flere ganger i løpet av vinteren, og satte på ladekabelen før utsetting. Når alt var klart for å løfte båten på lastebilen oppdaget jeg at alt var dødt. Ingen reaksjon noe sted når jeg skrudde på tenningen. Vi måtte utsette sjøsettingen. Synes det var et merkelig sammentreff at begge startbatteriene skulle ta kvelden på samme tid, men de var kaputt. To nye batterier, og alt funket fint igjen. Båten kom på vannet til slutt. Tirsdag kveld denne uken skulle vi ut og hilse på noen venner som lå ute i skjærgården her. Etter 15 minutters kjøring i lav hastighet går plutselig en alarm, og det blinker et batterisymbol på styrbord motor. Vi snur og kommer oss greit til land. Jeg sjekker at ingen reimer e.l. har hoppet av eller røket. Symbolet som blinket indikerer at dynamoen ikke lader. Jeg skrudde av hovedstrømsbryterne som vanlig. I går kveld skulle jeg få hjelp av en kollega til å sjekke om dynamoen ladet, og om det kanskje var den som hadde tatt kvelden. Når vi skrudde på tenning på styrbord motor var det dødt, ingen reaksjon overhodet. Tomt for strøm, igjen. Tenningen på babord motor fungerte normalt. Hva er det som skjer? Tilfeldigheter har skjedd før, men det var jo voldsomt mye strømrelaterte problemer på kort tid. Det kan jo være helt adskilte problemer; først to batterier som kortslutter samtidig, så en kaputt dynamo styrbord motor, så en defekt hovedstrømsbryter styrbord motor… Eller henger dette sammen? Forslag til hva som kan være årsaken til dette??? Alle innspill tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Ville startet feilsøkingen med å få målt ladespenningen. Er de elektriske anleggene på styrbord og babord motor separate? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.