Erlendo Startet 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2013 Hallo! I min seilbåt stod det en Sailor RT-144C når jeg kjøpte den. Radioen i seg selv ser jo ganske antikvarisk ut, men etter å ha google litt ser jeg at den omtales som Rolls Royce blandt VHF etc. Jeg har nå en M-TECH MT-700 og lurer på i hvilken grad Sailoren har noen nytterverdi i båten. Hvordan vil denne prestere sammenlignet med MT-700? Regner med at dere som har Sailoren i deres båter også har en annen primærradio med DSC, eller er det Sailoren som blir primærradio? Båten langturrustes og det er jo bare positivt å ha en ekstra stasjonær radio, men den tar veldig my plass. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg har beholdt Sailoren min fordi den ser fantastisk ut, og fordi det ikke skader å ha en reserve-VHF. Men bruker primært en nyere VHF med DSC og trådløst håndtak. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg har en lignende Sailor og en ny Simrad RT 25. Tjøme radio målte begge og Sailoren var kraftigst selv om begge skulle gå ut med 25 watt. Det gjorde kun Sailoren. Sailoren brukes i det daglige mens Simraden er for sikkerhet med den røde sikkerhetsknappen. Vi har selvsagt to adskilte antenner på radioene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
grawis Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg satte inn den nye VHFen for bare noen uker siden, og siden jeg ikke har fått satt opp ekstra VHF-antenne ennå er Sailoren følgelig kun tilkoblet en coax-kabel. Likevel tar den imot sendingene fra kystradiostasjonene... Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Du vil hvertfall høste anerkjennelse og misunnelse fra gamle radio og sjøfolk med en slik vhf i drift. Hvertfall hvis det er ett pent eksemplar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg har ingen planer om å bytte ut min 25år gamle Sailor RT2048. Den overgår det meste av hva som finnes på markedet nå, både på sending og mottak. Og at den tekniske kvaliteten er på topp, hersker det vel ingen tvil om da den har fungert 100% i alle disse årene og er like god som da den var ny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
grawis Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg, og tipper flere med meg, blir glad om du hiver ut et bilde av "radiorommet"... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 (redigert) Er det dette bildet av meg du mener? Men det er vel fra urtiden og viser meg i radiostasjonen på hurtigruten Sanct. Svithun. Jeg hadde sommerjobb som radiotelefonist ombord som 17-åring (for 52 år siden) og hadde 6 turer tur/retur Bergen-Kirkenes. Litt av en sommerjobb! Og jeg var vel litt tøff med skjermlue? Redigert 27.Juni.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
grawis Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Fantastisk!!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.