Jump to content

Sailor RT-144C VHF - Skal jeg beholde denne i båten?

Erlendo

Recommended Posts

Hallo!

I min seilbåt stod det en Sailor RT-144C når jeg kjøpte den. Radioen i seg selv ser jo ganske antikvarisk ut, men etter å ha google litt ser jeg at den omtales som Rolls Royce blandt VHF etc.

Jeg har nå en M-TECH MT-700 og lurer på i hvilken grad Sailoren har noen nytterverdi i båten. Hvordan vil denne prestere sammenlignet med MT-700? Regner med at dere som har Sailoren i deres båter også har en annen primærradio med DSC, eller er det Sailoren som blir primærradio?

Båten langturrustes og det er jo bare positivt å ha en ekstra stasjonær radio, men den tar veldig my plass.

Jeg har en lignende Sailor og en ny Simrad RT 25. Tjøme radio målte begge og Sailoren var kraftigst selv om begge skulle gå ut med 25 watt. Det gjorde kun Sailoren.

Sailoren brukes i det daglige mens Simraden er for sikkerhet med den røde sikkerhetsknappen. Vi har selvsagt to adskilte antenner på radioene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har ingen planer om å bytte ut min 25år gamle Sailor RT2048. Den overgår det meste av hva som finnes på markedet nå, både på sending og mottak. Og at den tekniske kvaliteten er på topp, hersker det vel ingen tvil om da den har fungert 100% i alle disse årene og er like god som da den var ny.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det dette bildet av meg du mener? Men det er vel fra urtiden og viser meg i radiostasjonen på hurtigruten Sanct. Svithun. Jeg hadde sommerjobb som radiotelefonist ombord som 17-åring (for 52 år siden) og hadde 6 turer tur/retur Bergen-Kirkenes. Litt av en sommerjobb! Og jeg var vel litt tøff med skjermlue?

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...