Jump to content

Hvor kjøpes varmtvannslanger frem til pantry og toalett?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Fra varmtvannstanken og frem til blandebatteriene i pantry og toalett har jeg nå vanlige klare slanger med innvevd forsterkning av drikkevannskvalitet, samme som på kaldtvannet. Men de ligger helt på grensen av hva de tåler av varme. De blir myke og det drypper litt der de er festet med slangeklemmer innpå niplene til tanken og blandebatteriene. Og en gang løsnet en slange helt med vannsprut utover. Men hvor får jeg tak i slanger som tåler varmtvann, har drikkevannskvalitet og har en indre diameter på 12mm? Jeg var innom Hydroscan, men de hadde det ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seatronic, Lars:

15mm: http://www.seatronic.no/vvs-vannslanger-c-53_395/polyesterarmert-pvc-p-3182

 

Eller de sorte som normalt brukers fra motor til vv-bereder: http://www.seatronic.no/vvs-vannslanger-c-53_395/slange-kjolevann-19mm-p-3184

Evt. bytt til andre nippler til tanken: http://www.seatronic.no/vvs-varmtvannsberedere-c-53_448/fittings-til-varmtvannstank-p-2691

og kraner: http://www.seatronic.no/vvs-reservedeler-vvs-c-53_341/nippel-for-kraner-p-2541

Jeg hadde samme problemet i gamlebåten, med 12 mm. (måtte "låne" en halvmeter vannslage fra gjestebrygga i Son, den var 12mm :giggle: )

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De linkene til Seatronic har jeg allerede vært inne på. De sorte fra motor til tank kan gi litt smak på vannet, og ja, jeg bruker varmtvann till kaffen da det tar så lang tid å koke opp kaffevannet fra helt kalt vann med Wallas Safeflame. Å bytte ut diverse nipler og T-stykker er ikke aktuelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spoler av litt ang kaffeproblemet, Lars. Tilgi det..

Tips til alle kaffemissbrukere:

Madammen kjøpte denne på Bestmarin på Fuglevik i helgen, introtilbud. DEN FUNKER ! Helt utrolig 3 minutter, ferdig kopp: http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Annet-elektrisk/Kaffetrakter/WAECO-Kaffetrakter-1-Kopp-12-V-476666-p0010895528.aspx

Om man først ligger med landstrøm.. jeg trodde det bare var noe tull, men nei da.. Anbefales ! 170-180 watt

Link to post
Share on other sites

Ja hvorfor ikke? Men jeg finner hverken røde eller blå slanger hos BT. Har du et artikkelnummer?

 

Lagt til:

Nå fant jeg det, under: "Båt/Øvrig/Drikkevannslange" og ikke under "Båt/VVS". Da stikker jeg nedom BT 5 min unna i gangvei og handler. Slangen er i 5m lengde som er akkurat det jeg trenger, og kr.99,90 er jo absolutt akseptabelt. Håper ikke 13mm blir for stort.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og dermed lå 5m rød 13mm slange klar i bilen til helgens båttur. . Da har jeg noe å gjøre i båten fra i morgen og noen dager fremover. Fruen drar til Kristiansund til svigermor på 95 år i morgen, og da kan jeg ta en laaang båthelg sammen med skipshunden Max frem mot torsdag til uken da hun kommer tilbake. Og noe er det greit å ha å gjøre slik at en ikke blir for sliten i høyrearmen av å løfte halvlitere.

 

Å gå over til stive Pex-rør med diverse koblinger er jo ikke dumt, men blir kostbart og mye arbeid. Så nå får jeg se hvordan den røde slangen fra BT oppfører seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og dermed lå 5m rød 13mm slange klar i bilen til helgens båttur. . Da har jeg noe å gjøre i båten fra i morgen og noen dager fremover. Fruen drar til Kristiansund til svigermor på 95 år i morgen, og da kan jeg ta en laaang båthelg sammen med skipshunden Max frem mot torsdag til uken da hun kommer tilbake. Og noe er det greit å ha å gjøre slik at en ikke blir for sliten i høyrearmen av å løfte halvlitere.

 

Å gå over til stive Pex-rør med diverse koblinger er jo ikke dumt, men blir kostbart og mye arbeid. Så nå får jeg se hvordan den røde slangen fra BT oppfører seg.

 

Høres slettes ikke dumt ut :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og jeg er litt skeptisk til stive rør pga. all vibrasjonen i en liten båt. Jeg er redd det kan bli lekkasjer etter en tid. Gummi eller plast/nylon/el. må da være sikrere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Henger meg litt på svaret fra Worry II : Har samme trakter sjøl og den lager god kaffe, bruker nok 5 min istedenfor 3 min som Worry II skriver. Men god kaffe blir det, nesten ekspresso hvis du fyller filteret fullt (filteret evigvarende) bare å skylle etter bruk. 60 watt i 5 min. er vel kaffen verdt. :yesnod:

Varmtvann og pulverkaffe er jo dårligere enn surogatkaffen som ble servert under krigen. :lol:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare en ordentlig kaffe, kokekaffie på god gammeldags kaffekjel, en såkalt Kaffe-Lars!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den prisen fra SeaSea var ille. Jeg har behov for ca. 4,5m og da hadde det blitt 410 kroner mot 100 kroner for 5m hos BT. Jeg har ingenting mot SeaSea, men jeg tror ikke deres slanger er 4 ganger bedre til mitt formål enn de fra BT. Men først skal jeg jo få disse BT slangebitene på plass. Så får vi se om jeg angrer på valget. Og funker de ikke, kommer jeg helt klart tilbake her med hyl og skrik!

 

Og til Bastarden: Skulle temperaturen på varmtvannet mitt komme opp mot 200oC, ja da må det være i en trykkoker!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man kan aldri være for sikker vet du Lars, hehe

Jeg tenkte først og fremst på slangene som Tess fører, som jeg linket til litt lengere opp.

Skal bytte slanger jeg og, dvs varmtvannslangene. Jeg tok det jeg hadde for hånden den gang bare for og få varmtvann, den byttes ut nr jeg gidder, kveilen med slange har jeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For andre gang har slangene på ferskvann inn og ut fra varmtvannstank gått av i fart. varmtvannet blir så varmt at slangene blir så mye at de glir av koblingene. Nå tenker jeg ikke på kjølevannet, men trykkvannet. Har vanlig klare armerte slanger, tror typene er litt ymse, mulig biltema.

 

Virket de røde og blå biltema slangene bra Lars H ? Vurdere og bytte ut alt jeg har ombord.

Link to post
Share on other sites

For andre gang har slangene på ferskvann inn og ut fra varmtvannstank gått av i fart. varmtvannet blir så varmt at slangene blir så mye at de glir av koblingene. . . . . . . Virket de røde og blå biltema slangene bra Lars H ?

 

Ja, nå har jeg byttet ut de klare armerte varmtvannslangene med rød type fra BT, og de sitter utmerket på niplene uten at det drypper en dråpe! Og som hos deg, så ble de klare armerte så myke at de falt av. Og varmtvannet hos meg er MEGET varmt! Og ikke kostet de all verden heller. De finnes i 5m lengder, og for meg passet det utmerket, - fikk kun 30cm til overs.

 

Lars H. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vanlig armerte har ingen ting på en varntvannslinje å gjøre.

Har hatt det selv, det ble vått.

 

I Mariell var det tynne kobber rør. mye av linjene lå ut mot skutsiden over vannlinjen. ikke ideelt når båten brukes som bo båt på vinteren. byttet alle linjer til

http://www.maritim.no/vvs/slanger-og-ror/vannror-speedfit-/speedfit-ror-15-mm-bla

potte tett og forholdsvis enkelt å legge.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lars-er du fortsatt fornøyd? Biltema sine skal tåle 80grader og det er ca det samme som vanlig motortemp hos meg (80-85 grader). Men holder dette i praksis mht temp som vannslangene til Biltema tåler? Jeg planlegger nemlig en omlegging av samtlige vannslanger i min Baltic til vinteren så jeg er litt ekstra interessert i om Biltema sine til 20kr/m er bra nok eller om jeg bør investere i noen andre som tåler litt høyere temperatur...

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...