Jump to content

Hvor kjøpes varmtvannslanger frem til pantry og toalett?


Lars H.

Recommended Posts

Noen som vet hvor man får tak i slike push-in fittings til 18mm plastrør, samt hva det heter på fagspråket?

 

I båten min er det 18mm røde og blå plastrør og jeg kunne tenkt meg og bl.a ha mulighet for å drenere utedusj og dekkskran samt stenge av disse i kaldt vær.

 

Noen som vet?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lars-er du fortsatt fornøyd? Biltema sine skal tåle 80grader og det er ca det samme som vanlig motortemp hos meg (80-85 grader). Men holder dette i praksis mht temp som vannslangene til Biltema tåler?

 

Når det gjelder bruk av disse slangene, er de beregnet på det varme ferskvannet til pentry og toalett, ikke kjølevannet inn til varmtvannstanken. Der har jeg solide gummislanger (ikke godkjent for drikkevann).

 

Men om jeg er fornøyd? Tja, her om dagen kom det et hyl fra fruen inne på toalettet. Den røde varmtvannslangen hadde hoppet av nippelen inn til blandebatteriet og glovarmt vann sprutet rundt! Jeg fikk slått av pumpen i en fart, og hun ble heldigvis ikke skoldet selv om varmtvannet vårt er glovarmt.

 

Etter litt grubling, tror jeg nok at jeg ikke hadde skrudd slangeklemmen hart nok til på nippelen oppunder blandebatteriet. Slangene var jo kalde og stive da jeg monterte de. Så nå har jeg etterdradd på alle nipler når slangene er myke og varme. Når det gjelder den slangestussen slangen hoppet av, er den uten noe særlig med riller og kun snaue 1,5cm slik at jeg kun har fått på plass en slangeklemme. Der skal jeg se om jeg finner en stuss som er litt lengre hvor jeg kan bruke to slangeklemmer.

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man får tak i slike push-in fittings til 18mm plastrør, samt hva det heter på fagspråket?

 

I båten min er det 18mm røde og blå plastrør og jeg kunne tenkt meg og bl.a ha mulighet for å drenere utedusj og dekkskran samt stenge av disse i kaldt vær.

 

Noen som vet?

 

Ta en titt hos Seatronic.

Link to post
Share on other sites

I min båt er det plastrør og koblinger. Har holdt tett i over 25 år, og er kompatibelt med rør og koblinger som kjøpes på maxbo eller byggmakker. Har selv bygd videre med rør og nytt dusjuttak. Er tett og fint, koblinger henger i butikkhyllene og det fremstår til å være helt standard og tåle varmen godt. Det er mange vinkler og skjøter i systemet, men dette virker å være gode patenter, selvom jeg nesten har forventet at det skulle lekke. bruker vanlige blandebatterier for hus, og koblingene der har aldri hoppet av. Varmtvannet hos meg blir grisevarmt, tror berederen er innstilt på 85 grader, og motoroppvarmingen medfører vel omtrent det samme.

 

Ulempen med etgrepsbatteriene for hus er jo at de ikke liker kulden så bra. Det ene overvintrer hjemme, de tre andre tåler tydeligvis vinteren sånn noenlunde.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen Lars! Det som jeg skal bruke de til er til kjøkken og bad. Mange mulige typer å velge mellom herunder også Ø15 eller Ø13 i dimensjon. Speedfit har Ø15 men ikke så gær'n pris egentlig. Billige klips også samt diverse koplingsmateriell. Skal i tenkeboksen forut for vinterens prosjekt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...