Jump to content

bmw d50 gikk varm og Vetus eksospotte i plast smeltet

Stjernen !

Recommended Posts

Heisann! Har du nå fått sjekka om det kommer nok kjølevann ut i eksosen din? Min første åpenbare tanke da jeg leste tråden din er at den første potta smeltet fordi manglende kjølevann gjorde eksostemperaturen så høy at potta smelta. Potter i plastmaterialer fungerer normalt sett helt fint! Om du setter inn ei potte av metall så vil fortsatt slangene dine ta en masse juling om eksostempen er høy. Sammenhengen mellom høy motortemperatur og smeltet potte er viktig å finne ut!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Denne vetus plastpotta er 13 år og fungerer fint. Hadde samme type på forrige båt også.

bilde

Den andre du henviser til har en tendens til att endelokkene tærer opp men de har god lyddemping.

Prinsipp for montering er det samme, laveste punkt lengst fra motor slik att kjølevannet ikke fyller opp potten. Er normalt sett ingenting inni disse pottene da det er vannet og slangen som demper lyden.

Det kommer vann nok,men det stanger i utblåsnings enden pga denne krappe bøyen.

Desverre så er det vansklig og få tak i original vetus vannlås som er original på disse motorene.

Den nye typen jeg hadde kjøpt i plast var omtrent dobbelt så lang som vetusen som skulle stått der originalt.

Og som dere ser får den da denne ukurante bøyen bakover.

Ting ser igrunn ut til og fungere greit nå,men siden den andre potten smeltet,tenkte om det samme skulle skje når jeg evt skal på en langtur i sommer.

Tenkte på og kjøpe en ekstra plast vannlås og ha liggende i båten,men vil heller prøve og fikse/ordne problemet.

Jeg har jo også tempratur sensor på kjølevannet som lyser ved 70 grader +,denne har aldri slått ut.

Jeg fikk 40 prosent avslag !Den ligger ikke i noen eske desverre og ingen tegninger.

Men det ene røret inn går ned til bunn av potta,på andre siden er røret rett så det ligger i toppen av potta omtrent(på innsiden ) !

Det røret som går til bunn i potta skal overbord, det andre til exos bend.

Trodde PE plast ikke ble levjete før på ca. 140 grader eg?

Bend er jo ikke så bra selvfølgelig men siden exos i hovedsak består av gass er det jo ikke så kritisk.

Var rør/slange dimensjoner samme som på den gamle potten?

Kan jo også ha vært at kjølevannet har forsvunnet en stund også?

Flytte på ting går jo, men du må ha rett ende mot exos bend visst ikke får du for mye vann i potta.

Eg har jo 3 meter slange bak potten og nesten 1 meter oppover.

Har 56 hk yanmar og tror potten er 3" (76mm)

Du er sikker på at potten er stor nok?

Og får nok vann igjennom som nevnt av andre.

Manglende systemrens på ferskvannsiden er nok ikke årsaken, for da blir sjøvannet kaldere.

Men partikkler på sjøvannsiden kan jo gi dårlig gjennomstrømmning og dertil høg temperatur i potta + de andre tingene som

har vært nevnt tidligere.

Du har vel saget vekk 40 og 45 mm stussene?

Redigert av volfro (see edit history)

Ja saget bort stussene og nye potten.Den er til 50 hk samme som den i plast.min bmw er vel 45-47 hk ca.

Hadde jeg ikke sagd av 40 og 45 mm så hadde jeg ikke fått på slangen,måtte korte den fra eksosbedet 5cm.

Så plast potta står igrunn og stanger i trappa ned til akterkabin,så blir jo en kraftig bøy vannet bir kastet rundt i (nesten en sirkel,som dere ser).

Denne vetuspotta som vanligvis står sammen med disse motorene er nesten dobbelt så kort,og jeg unngår den kraftige bøyen.

Men desverre ikke så lett og finne.

Det røret som går til bunn i potta skal overbord, det andre til exos bend !?

Ble jeg fortalt over her !(av Volfro)

Nå er jeg litt i tvil !

Som dere ser på dette bildet.

Hvorfor er det omvendt på vetuspottene !?

Der går eksosen ned i vannet før den blåses ut når man ser på bilde under !

Samme prinsipp som den jeg har nå på en måte,og bilde over av (volfro sin ).

bilde

Den Vetusen så veldig grei ut. Der får du vannlås og lyddemping i ett, pluss at den er fleksibel med tanke på plassering. Jeg ville ha gått for denne.

Hvis du ønsker å bruke den andre, må du lage en form for svanehals på slangen fra potta og ut for å forhindre vann inn via hekken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eg hadde en vetus vannlås-potte i summer family. Montert nede i kjølen liggende litt på siden. Potta var altså lavere en propellaksling.

Ingen svanehals på eksosen der. Eksosbend var såvidt over vannlinja, men det hadde alltid vert slik, og fungerte for meg og. Eg satte inn vannlås for sikkerhets skyld.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Potta mi har innløp til høgre på bildet og ut til venstre.

Den du viser bilde av kan jo fks. Ha tilbakeslagsklaff på innløpet og muligens utløpsrøret går nedi ett stykke?

Mange måter å lage potter på men ikke sikkert alle passer på alle båter.

Legget man bare en slange også så vil den tømme seg stort sett ned til laveste punkt på slangen, og har man nok høydeforskjell vil dette også fungere. Men noen god sikkerhet mot vann inn exos ventiler gir det ikke.

Redigert av volfro (see edit history)

Planen var jo og ha vannlås og potte i ett pga liten plass !

Og det er slik vetuspottene fungerer.

Jeg skal ringe dem og høre om hva de mener om denne potten !

Skulle jo ikke og ha en potte ekstra !

Det var jo på grunn av plassen jeg kjøpte den i stål,men er litt skeptisk til og bruke den pga den lille vannlåsen som er innebygd.

Enda han jeg kjøpte den av sa jeg også kunne kutte en del av slangen og korte inn hele potten.

Eksosen min går ut på siden rett over vannlinjen,der er ca 20 cm stigning som blir som en liten vannlås.Så det ikke kommer vann inn når jeg ligger stille.

Men en erfaring rikere,og en potte :blush:.Regner jeg med.Har litt lyst og gi den nye vetusen en sjanse.

Men ringer og forsikrer meg først hehe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...