valvolainen Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Gummien her vil vel også bli ødelagt hvis du har for lite kjølevann her. Retningen står helt sikkert i monteringsanvisningen i esken. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Har en brukt slik til salgs hvis du er interessert ? Hvilken nypris har du fått ? Jeg tror ikke det er likegyldig hvilken vei den står, mener det er noen piler på den. Redigert 22.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Heisann! Har du nå fått sjekka om det kommer nok kjølevann ut i eksosen din? Min første åpenbare tanke da jeg leste tråden din er at den første potta smeltet fordi manglende kjølevann gjorde eksostemperaturen så høy at potta smelta. Potter i plastmaterialer fungerer normalt sett helt fint! Om du setter inn ei potte av metall så vil fortsatt slangene dine ta en masse juling om eksostempen er høy. Sammenhengen mellom høy motortemperatur og smeltet potte er viktig å finne ut! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
volfro Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Denne vetus plastpotta er 13 år og fungerer fint. Hadde samme type på forrige båt også. Den andre du henviser til har en tendens til att endelokkene tærer opp men de har god lyddemping. Prinsipp for montering er det samme, laveste punkt lengst fra motor slik att kjølevannet ikke fyller opp potten. Er normalt sett ingenting inni disse pottene da det er vannet og slangen som demper lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Det kommer vann nok,men det stanger i utblåsnings enden pga denne krappe bøyen. Desverre så er det vansklig og få tak i original vetus vannlås som er original på disse motorene. Den nye typen jeg hadde kjøpt i plast var omtrent dobbelt så lang som vetusen som skulle stått der originalt. Og som dere ser får den da denne ukurante bøyen bakover. Ting ser igrunn ut til og fungere greit nå,men siden den andre potten smeltet,tenkte om det samme skulle skje når jeg evt skal på en langtur i sommer. Tenkte på og kjøpe en ekstra plast vannlås og ha liggende i båten,men vil heller prøve og fikse/ordne problemet. Jeg har jo også tempratur sensor på kjølevannet som lyser ved 70 grader +,denne har aldri slått ut. Jeg fikk 40 prosent avslag !Den ligger ikke i noen eske desverre og ingen tegninger. Men det ene røret inn går ned til bunn av potta,på andre siden er røret rett så det ligger i toppen av potta omtrent(på innsiden ) ! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Det røret som går til bunn i potta skal overbord, det andre til exos bend. Trodde PE plast ikke ble levjete før på ca. 140 grader eg? Bend er jo ikke så bra selvfølgelig men siden exos i hovedsak består av gass er det jo ikke så kritisk. Var rør/slange dimensjoner samme som på den gamle potten? Kan jo også ha vært at kjølevannet har forsvunnet en stund også? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Samme dimensjon ja 51mm. Tenkt og kansje sveise på en liten svak sving ut/inn av potten,og så la eksosen gå inn i bakant(så snur potten på en måte) Må ned i båten og se litt,mulig jeg kan sette potten rett vet eksosgjennomføringen ut av båten også. Men vil jo helst ha den i motor rommet. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2014 (redigert) Flytte på ting går jo, men du må ha rett ende mot exos bend visst ikke får du for mye vann i potta. Eg har jo 3 meter slange bak potten og nesten 1 meter oppover. Har 56 hk yanmar og tror potten er 3" (76mm) Du er sikker på at potten er stor nok? Og får nok vann igjennom som nevnt av andre. Manglende systemrens på ferskvannsiden er nok ikke årsaken, for da blir sjøvannet kaldere. Men partikkler på sjøvannsiden kan jo gi dårlig gjennomstrømmning og dertil høg temperatur i potta + de andre tingene som har vært nevnt tidligere. Du har vel saget vekk 40 og 45 mm stussene? Redigert 24.Mars.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2014 Ja saget bort stussene og nye potten.Den er til 50 hk samme som den i plast.min bmw er vel 45-47 hk ca. Hadde jeg ikke sagd av 40 og 45 mm så hadde jeg ikke fått på slangen,måtte korte den fra eksosbedet 5cm. Så plast potta står igrunn og stanger i trappa ned til akterkabin,så blir jo en kraftig bøy vannet bir kastet rundt i (nesten en sirkel,som dere ser). Denne vetuspotta som vanligvis står sammen med disse motorene er nesten dobbelt så kort,og jeg unngår den kraftige bøyen. Men desverre ikke så lett og finne. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Kansje dette egentlig hadde vært det beste men ! Om man kan la inn og ut være på samme side ! Men ikke sikker om dette lar seg gjøre,eller blir velykket. Men er jo plast,men ekte vetus så sikkert litt kvalitet. http://www.marineonline.no/vetus-vannlaas-nlp40-/-nlp45-/-nlp50.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Det røret som går til bunn i potta skal overbord, det andre til exos bend !? Ble jeg fortalt over her !(av Volfro) Nå er jeg litt i tvil ! Som dere ser på dette bildet. Hvorfor er det omvendt på vetuspottene !? Der går eksosen ned i vannet før den blåses ut når man ser på bilde under ! Samme prinsipp som den jeg har nå på en måte,og bilde over av (volfro sin ). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Den Vetusen så veldig grei ut. Der får du vannlås og lyddemping i ett, pluss at den er fleksibel med tanke på plassering. Jeg ville ha gått for denne. Hvis du ønsker å bruke den andre, må du lage en form for svanehals på slangen fra potta og ut for å forhindre vann inn via hekken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Eg hadde en vetus vannlås-potte i summer family. Montert nede i kjølen liggende litt på siden. Potta var altså lavere en propellaksling. Ingen svanehals på eksosen der. Eksosbend var såvidt over vannlinja, men det hadde alltid vert slik, og fungerte for meg og. Eg satte inn vannlås for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Potta mi har innløp til høgre på bildet og ut til venstre. Den du viser bilde av kan jo fks. Ha tilbakeslagsklaff på innløpet og muligens utløpsrøret går nedi ett stykke? Mange måter å lage potter på men ikke sikkert alle passer på alle båter. Legget man bare en slange også så vil den tømme seg stort sett ned til laveste punkt på slangen, og har man nok høydeforskjell vil dette også fungere. Men noen god sikkerhet mot vann inn exos ventiler gir det ikke. Redigert 27.Mars.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Planen var jo og ha vannlås og potte i ett pga liten plass ! Og det er slik vetuspottene fungerer. Jeg skal ringe dem og høre om hva de mener om denne potten ! Skulle jo ikke og ha en potte ekstra ! Det var jo på grunn av plassen jeg kjøpte den i stål,men er litt skeptisk til og bruke den pga den lille vannlåsen som er innebygd. Enda han jeg kjøpte den av sa jeg også kunne kutte en del av slangen og korte inn hele potten. Eksosen min går ut på siden rett over vannlinjen,der er ca 20 cm stigning som blir som en liten vannlås.Så det ikke kommer vann inn når jeg ligger stille. Men en erfaring rikere,og en potte .Regner jeg med.Har litt lyst og gi den nye vetusen en sjanse. Men ringer og forsikrer meg først hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Her hva vetus mener er trygt ! Er vel litt drøyt men. Men når jeg ser målene så kan den ikke være store tingen ! Lurer på om det blir for smått men. http://viewer.zmags.com/publication/d43ec278#/d43ec278/72 http://shop.univa.no/vetus/eksossystemer/vannlaas/lyddemper-type-nlp Redigert 28.Mars.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.