jarlebh Startet 27.Juni.2013 Del på Facebook Startet 27.Juni.2013 I fjor kjøpte jeg en brukt seilebåt, til denne fulgte det med en Zodiac med en Yamaha 4 motor(2 takter). Motoren er fra tidlig 2000 tallet mener jeg, Jeg har ikke rukket å sjekke denne motoren før nå og det viser seg at den sitter bom fast, er helt umulig å dra i snora eller vri propellen rundt. Vil dette si at motoren er total havarert eller er det noe man kan prøve ? Jeg har ganske lite erfaring med motorer generelt, men hvis noen har en service manual så kan jeg jo prøve å plukke den fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 står motoren i fri/nøytral? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Begynn med å spraye en penetrerende olje (5-56 el.l) inn alle steder di kommer til. Er en mulighet for at det kun er salt,tæring og gammel grease som gjør at du ikke får bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 NB husk at gearhendelen på disse er laget av plast - fort gjort å knekke. Som nevnt over. Gå på med penetrerende oljer. Har ved flere anledninger opplevd at dette er det som skal til. Oljer på sprayflasker er ofte bankers. 556 og DW. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Den sitter ganske sikkert i hylsen under powerhead. I denne ligger tetting for at det ikke skal komme sjøvann opp til veiven. Hylsen er rundt 10 cm lang, og pakker seg med salt o.a. slik at aksling blir sittende fast. Sitér dette innlegget Link to post
jarlebh Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Når giret står i nøytral går propellen rundt, men veiven sitter bom fast. Jeg skal prøve med 556 og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Den sitter ganske sikkert i hylsen under powerhead. I denne ligger tetting for at det ikke skal komme sjøvann opp til veiven. Hylsen er rundt 10 cm lang, og pakker seg med salt o.a. slik at aksling blir sittende fast. Og under snella til startsnora er det noen hakk. Sett en skrutrekker inn på skrå og bank løs hodet. Er ikke helt fortrolig med betegnelsene. Kan legge inn bilde fra innmaten på min 4 HK om behov. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Hadde en 8 hk med samme problemet. Hylsen under powerhead var full av salt som var forsteinet. Endte med å knuse hylsen og kjøpe ny. Inni hylsen var det forsteinet salt som satt som sveist fast på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.