Jump to content

Bygge inn vannbalast i seilbåt, forslag til løsning

Bjørkski

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig. Har ikke greie på seilbåt. Når man reiser på tur, er ikke båten tung nok da? Jeg mener kan du ikke legge tunge ting der du ønsker vekt?

Forøvrig tenker jeg at du bør kjøpe skikkelig vanninntak, gjerne syrefast og stengekran.

Resten av utstyret blir et lukket system som du kan la drenere ned til lensepumpe, og jeg mener da du kan kjøpe rimelige ting. Jeg tenker at hvis det går lekk får du jo ikke mer vekt i båten enn du allerede har.

Men du burde selvfølgelig montere slik at evt. lekkasje renner ned i kjølsvinet og ikke ødelegger innredning.

Du kan sikkert bruke 1/2 toms rørdeler, og belage deg på 13mm slanger. Det haster vel ikke så voldsomt å fylle vann.

En god trykkvannspumpe leverer 11 liter i minuttet, og koster 1000 kr.

Tenker du å bruke sjøvann eller fylling fra land?

Jeg tenkte bare på at du kunne skaffa deg en reserve vanntank, og at ferskvann var snillere å slippe inn i båten.

Jeg ville tatt en prat med noen som har slikt installert, det er jo en vanlig måte å få ballast på i planende regattabåter. Hvis du søker på blur.se (vattenballast) finner du en del treff: http://www.blur.se/searchresults/?cx=partner-pub-9483198008377139%3Ac6q0fu-h060&cof=FORID%3A11&ie=UTF-8&q=vattenbalast&sa=S%C3%B6k&siteurl=www.blur.se%2F&ref=&ss=6015j7221025j16

Forøvrig er Solo fortsatt for salg, og til en latterlig pris :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Der er tale om vannbalast for å øke stabiliteten. Jeg ser for meg to tanke på hver side. Agterste kan fylles på slør, ellers er de tenkt brukt på kryss. Min båt er designet for ful crew, men jeg seiler kun short handed. Så ca 300 kg vil gi et ekstra trykk gjennom bølgene. Jeg vet fra før at vann er brukt på bla Figaro2 og likende båter.

Min båt er bygget etter west metoden, dvs tre med epoxy/glassfiber på begge sider. Jeg tenker på å bygge tankene med skroget som den ene side (forsterket med glassfiber). Rør og ventiler må være store, dvs ca Ø 100 mm. For å kunne få vannet raskt fra side til side.

Spørsmålet er hvor får jeg kjøpt ventiler (plast ikke stål)

Med hensyn til skade på inredning er det ikke noe problem, der er ikke innredning i båten -:)

Og Solo er kanskje billig å kjøpe med der gå jo med over 100.000,- i året på vedlikehold.

MacGregor har vannballast i hele vannlinjas lengde.

Utvendig på akterspeil er en ventil som åpnes for å slippe vann inn og ut. For raskere fylling og tømming fins en lufteventil under køya i forpiggen. Denne ventilen ligger i vannlinja, og i "brønn" sånn at evt overfylling ikke renner utover.

Fyller 700kg på 6 minutter ved å åpne begge når man ligger rolig i vannet.

Tømmes ved å legge seg i 5-7 knop ti minutters tid med begge åpne. Bakre ventil stenges med foten før man eventuelt stanser og stenger den fremre, om man er alene ombord.

Enkel og genial løsning såvidt jeg har sett det i bruk.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...