Jump to content

Er det nødvendig å ha VHF med innebygget GPS?


cheetah

Recommended Posts

Er på utkikk etter stasjonær VHF til båten og er litt av hvert å velge mellom. Tenkte først på denne billigste med dsc http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx1100e-stasjonar-sort og så har man denne med innebygget gps http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-m-gps-gx1700e-stasjonar Er det nødvendig å ha VHF med innebygget GPS? Hva skal jeg velge og har dere noen andre forslag? Valgets kval :confused:

Link to post

INGEN har både AIS og GPS, ihvertfall hadde ingen det i vinter da jeg sjekket.

 

GPS data kan du hente fra andre kilder, men jeg prioriterte en som er selvstendig og har GPS koordinat uten at kart plotter er på/virker, så jeg gikk for SH 1700E.

Da virker distress knappen med posisjon uten at noe annet er på / innkoblet i tilfelle krise.

 

Har den montert under dekk i seilbåt og har ingen problemer med GPS fix uten ekstra antenne.

 

AIS er også kjekt å ha, men det ble 2 prioritet hos meg, men det må hver enkelt velge selv.

 

For egendel sparer jeg til en slik : http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-iais-p-2665 for å få AIS opp i cockpit (på padde), men foreløpig kjører jeg på Pc under dekk med en lånt USB AIS antenne.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Bjørn, AIS først... Og det er ikke mange som har både AIS og GPS, om noen. Kartplotter hører med i en Sagen 30, uansett.

 

Jeg er enig. Derfor gikk jeg for en med Ais mottaker. Men ikke alle er avhengig av Ais mottaker. Å de blir jo en del dyrere. Men.. kjekt å følge med på da.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det ble da en dyr løsning Erik?? Når du først er i gang med å bruke så mye penger, er det ikke da like greit å gå for en transceiver?

 

 

Bjørn, selv om AIS ikke erstatter radar så kom det raskt på lista mi etter en skikkelig tåketur i Ytre Oslofjorden nylig. Det er mer enn bare "kjekt å ha". At det er så mye dyrere er jeg ikke enig i. 3.000,- for en stasjonær VHF er ikke all verden, selv om du kunne fått litt enklere stasjoner ned i 16-1700,-. Og siden jeg allerede har et egnet display/kartplotter så ser jeg ikke helt nytten av å bruke over 4-5K ekstra på å få AIS på en egen skjerm.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Jeg har ikke bestemt meg helt enda da. Seiler mest kyst, og har ikke savnet AIS, men flere har anbefalt det, så jeg skal teste med lånt utstyr i sommer over Skagerak.

 

Men har forstått at skal det ha noen hensikt må du ha det i cockpit. På en liten skjerm på VHF under dekk har liten hensikt har jeg forstått.

 

Få du det på padda derimot....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det er bare EN eneste stasjonær VHF med innebygget GPS (hvis det ikke er kommet flere de siste mnd),.

Dette er Standard Horizon 1700 E. Og den er også relativt ny på markedet (under ett år).

 

Alle andre fastmonterte VHF med Distress knapp er avhengig av å få posisjon fra ekstern kilde for at distress melding faktisk skal inneholde din posisjon når du trykker på knappen.

 

Jeg vurderte det som en ekstra sikkerhet å ha dette i en og samme boks og valgte derfor denne. Valgte da samtidig vekk AIS (siden det ikke finnes med begge deler enda), og andre vil kanskje velge annerledes...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Støtter helt det du skriver H-35. Jeg tenker det er større behov for dere som bor i områder med stor nyttetrafikk. Går det som jeg håper, blir det tur på meg og i ett område med stor trafikk. Derfor kjøpte jeg med Ais mottaker. Spranget opp til Ais transponder syns jeg ble for stort. Siden jeg så sjelden har bruk for det.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

VHF med innebygd AIS virker for meg som waste og money. En fattigmannsradar.

Da ville jeg heller spart litt og satset på AIS transponder.

Vil ikke nevne radar i denne sammenhengen. Du ser ikke land og ikke andre båter (unntatt noen nyttefarøy)

Radar (Furuno) får du fra ca 12 båtpenger levert på døra kjøpt på nettet.... AIS transponder fra 4-5 BP

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Vil ikke nevne radar i denne sammenhengen. Du ser ikke land og ikke andre båter (unntatt noen nyttefarøy)

Radar (Furuno) får du fra ca 12 båtpenger levert på døra kjøpt på nettet.... AIS transponder fra 4-5 BP

 

 

Noen nyttefartøy? IMO og SOLAS krever at AIS-system er installert på alle passasjerskip uansett størrelse og ellers på skip over 300bruttotonn i internasjonal trafikk. I praksis har de fleste nyttefartøy AIS installert, i tillegg til økende antall fritidsbåter.

 

Og AIS er betraktelig enklere og stiller mindre krav til operatør for å benytte enn RADAR gjør, og med AIS vet du hva som er på vei mot deg og som er en uformelig klatt på RADAR-skjermen. Og motsatt vei om du har transponder, så kan du endre status på din fritidsbåt fra å være en usynlig del av bølge-forstyrrelsen som blir filtrert bort hos et stort skip til faktisk å bli synlig for dem i tåkehavet.

 

Men AIS og radar er to forskjellige ting, og mulig de kan i prakis delvis utfylle hverandre så er de i hovedsak veldig forskjellig.

Link to post

Jeg har valgt en løsning med stasjonær DSC VHF og ekstern GPS. Koblet begge disse til strømforsyning direkte fra batteri. Motivet er mest mulig uavhengighet av feil i andre systemer. Ville i alle fall ikke ha VHF koble til kartplotterens NMEA signaler.

 

Ble samlet sett dyrere med VHF + GPS enn med en VHF med innebygget GPS, men trengte en som hadde mål som matcher mulighetene for flush/innbygning (Cobra).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Eg har montert ein Standard Horizon gx2100(med ais receiver) i kombinasjon med Garmin gpsmap 5008. Dette fungere kjempefint.

Valgte å prioritere ais fremfor vhf med ais, enn innebygd gps i vhf'en.

Ser ais som ein veldig fin ting å ha når eg ferdes i indre farleie i Nordhordland, hvor det går noen rutebåter som eg ikkje ønsker å møte hvor som helst.

Link to post

Masse gode ideer her :smiley: Jeg har ikke gps fra før. eneste med gps som jeg bruker som kartplotter nå er min iphone. Hvis jeg ikke har skjønt det helt feil så hvis jeg har en vhf med ais og vhf antenne selvfølgelig og en kartplotter med ekstern antenne så har jeg en god pakke? Må det være litt størrelse på kartplotteren eller går det fint med 4 eller 5" skjerm? Det beste sånn økomomisk hadde vært å bruke min macbook pro som kartplotter :confused:Ser ut som om denne http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunkssjonsskjerm/hoecom-radio-ocean-ochart-5.aspx kartplotteren har ganske kraftig innebygd gps så da trengs vel ikke ekstern gps antenne eller?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

De fleste har vel i dag en moderne kartplotter ombord FØR det kommer på tale med en registrert VHF-stasjon. Så hvorfor da velge bort "gratis" AIS ved å kjøpe VHF med integrert GPS?? Det skjønner ikke jeg. Helt feil prioritering. -Og så bruke masse penger på en løs AIS-mottaker etterpå??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

I mitt tilfelle er det fordi kartplotteren i minst 10 tilfeller har mistet fix mens jeg har hatt den, og da har måttet restartes. Tror dette har med gps antennen som er separat bak på pushpit. Jeg ser for meg stor sjø over pushpit og da vekk med fix, og DA skjer det som gjør at jeg trenger å trykke distress.

 

Dessuten har jeg helt ærlig ikke følt det store savnet etter AIS enda, men det er sikkert fordi jeg ikke har prøvd det i praksis. Og AIS på en miniskjerm under dekk i seilbåten så jeg ihvertfall ikke vits i, men det er sikkert anderledes i en motorbåt der Vhf er ved styrepos.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

for da har jeg vhf med ais og gps siden den er koblet til kartplotteren?

 

Ja, du har gps helt til kartplotteren sier takk for seg. Det skjer som regel på det mest ubeleilige tidspunktet (her snakker jeg av erfaring). En ekstra uavhengig gps mottaker ombord anser jeg som en viktig sikkerhetsfaktor. Spesielt i forbindelse med DSC distress call. Dersom du satser på at kartplotteren skal forsyne VHF med gps posisjon, er du avhengig av at to duppeditter + forbindelsen mellom disse virker som de skal for at du skal få sendt ut nødmelding med posisjonsangivelse.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...