cheetah Startet 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2013 Er på utkikk etter stasjonær VHF til båten og er litt av hvert å velge mellom. Tenkte først på denne billigste med dsc http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx1100e-stasjonar-sort og så har man denne med innebygget gps http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-vhf-m-gps-gx1700e-stasjonar Er det nødvendig å ha VHF med innebygget GPS? Hva skal jeg velge og har dere noen andre forslag? Valgets kval Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Du har vel GPS fra før? En nyere kartplotter kopler du sammen med VHF. Så finn heller en god stasjonær stasjon med innebygget AIS-mottaker. -Ikke GPS. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41623037&searchQuery=link-8 Redigert 28.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hvis du leser om mine erfaringer med å koble vhf til gps, så vil du finne at det er forholdsvis enkelt. Så jeg vil heller anbefale å bruke den gps du har ombord. Har du ikke gps, så er valget enkelt. Da bør du kjøpe med innebygget Gps Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Artekno Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Bjørn, AIS først... Og det er ikke mange som har både AIS og GPS, om noen. Kartplotter hører med i en Sagen 30, uansett. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Erik Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 INGEN har både AIS og GPS, ihvertfall hadde ingen det i vinter da jeg sjekket. GPS data kan du hente fra andre kilder, men jeg prioriterte en som er selvstendig og har GPS koordinat uten at kart plotter er på/virker, så jeg gikk for SH 1700E. Da virker distress knappen med posisjon uten at noe annet er på / innkoblet i tilfelle krise. Har den montert under dekk i seilbåt og har ingen problemer med GPS fix uten ekstra antenne. AIS er også kjekt å ha, men det ble 2 prioritet hos meg, men det må hver enkelt velge selv. For egendel sparer jeg til en slik : http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-iais-p-2665 for å få AIS opp i cockpit (på padde), men foreløpig kjører jeg på Pc under dekk med en lånt USB AIS antenne. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Bjørn, AIS først... Og det er ikke mange som har både AIS og GPS, om noen. Kartplotter hører med i en Sagen 30, uansett. Jeg er enig. Derfor gikk jeg for en med Ais mottaker. Men ikke alle er avhengig av Ais mottaker. Å de blir jo en del dyrere. Men.. kjekt å følge med på da.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Artekno Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Det ble da en dyr løsning Erik?? Når du først er i gang med å bruke så mye penger, er det ikke da like greit å gå for en transceiver? Bjørn, selv om AIS ikke erstatter radar så kom det raskt på lista mi etter en skikkelig tåketur i Ytre Oslofjorden nylig. Det er mer enn bare "kjekt å ha". At det er så mye dyrere er jeg ikke enig i. 3.000,- for en stasjonær VHF er ikke all verden, selv om du kunne fått litt enklere stasjoner ned i 16-1700,-. Og siden jeg allerede har et egnet display/kartplotter så ser jeg ikke helt nytten av å bruke over 4-5K ekstra på å få AIS på en egen skjerm. Redigert 28.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Erik Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Jeg har ikke bestemt meg helt enda da. Seiler mest kyst, og har ikke savnet AIS, men flere har anbefalt det, så jeg skal teste med lånt utstyr i sommer over Skagerak. Men har forstått at skal det ha noen hensikt må du ha det i cockpit. På en liten skjerm på VHF under dekk har liten hensikt har jeg forstått. Få du det på padda derimot.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) VHF med DSC har vel innebygget GPS? Kjøp stasjonær VHF med DSC!! Redigert 28.Juni.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Christel III Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 VHF med DSC har vel innebygget GPS? Kjøp stasjonær VHF med DSC!! At en VHF har DSC betyr ikke at den har GPS. De fleste VHF med DSC er avhengig av tilkobling til en ekstern GPS-mottaker. Feks plotter. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Sant nok, men den har tilkobling for GPS-signaler (Hele vitsen med DSC?) Da må du ha ekstern GPS da. Har du ikke det, må GPS-enheten sitte i radioen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Jeg synes VHF med intern GPS er en genistrek. Da blir det ett selvstendig distress-system uavhengig av eksterne kilder- ikke minst feilkilder. VHF med innebygd AIS virker for meg som waste og money. En fattigmannsradar. Da ville jeg heller spart litt og satset på AIS transponder. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Det er bare EN eneste stasjonær VHF med innebygget GPS (hvis det ikke er kommet flere de siste mnd),. Dette er Standard Horizon 1700 E. Og den er også relativt ny på markedet (under ett år). Alle andre fastmonterte VHF med Distress knapp er avhengig av å få posisjon fra ekstern kilde for at distress melding faktisk skal inneholde din posisjon når du trykker på knappen. Jeg vurderte det som en ekstra sikkerhet å ha dette i en og samme boks og valgte derfor denne. Valgte da samtidig vekk AIS (siden det ikke finnes med begge deler enda), og andre vil kanskje velge annerledes... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Støtter helt det du skriver H-35. Jeg tenker det er større behov for dere som bor i områder med stor nyttetrafikk. Går det som jeg håper, blir det tur på meg og i ett område med stor trafikk. Derfor kjøpte jeg med Ais mottaker. Spranget opp til Ais transponder syns jeg ble for stort. Siden jeg så sjelden har bruk for det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 VHF med innebygd AIS virker for meg som waste og money. En fattigmannsradar. Da ville jeg heller spart litt og satset på AIS transponder. Vil ikke nevne radar i denne sammenhengen. Du ser ikke land og ikke andre båter (unntatt noen nyttefarøy) Radar (Furuno) får du fra ca 12 båtpenger levert på døra kjøpt på nettet.... AIS transponder fra 4-5 BP Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
LM 9725 Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Vil ikke nevne radar i denne sammenhengen. Du ser ikke land og ikke andre båter (unntatt noen nyttefarøy) Radar (Furuno) får du fra ca 12 båtpenger levert på døra kjøpt på nettet.... AIS transponder fra 4-5 BP Noen nyttefartøy? IMO og SOLAS krever at AIS-system er installert på alle passasjerskip uansett størrelse og ellers på skip over 300bruttotonn i internasjonal trafikk. I praksis har de fleste nyttefartøy AIS installert, i tillegg til økende antall fritidsbåter. Og AIS er betraktelig enklere og stiller mindre krav til operatør for å benytte enn RADAR gjør, og med AIS vet du hva som er på vei mot deg og som er en uformelig klatt på RADAR-skjermen. Og motsatt vei om du har transponder, så kan du endre status på din fritidsbåt fra å være en usynlig del av bølge-forstyrrelsen som blir filtrert bort hos et stort skip til faktisk å bli synlig for dem i tåkehavet. Men AIS og radar er to forskjellige ting, og mulig de kan i prakis delvis utfylle hverandre så er de i hovedsak veldig forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Jeg har valgt en løsning med stasjonær DSC VHF og ekstern GPS. Koblet begge disse til strømforsyning direkte fra batteri. Motivet er mest mulig uavhengighet av feil i andre systemer. Ville i alle fall ikke ha VHF koble til kartplotterens NMEA signaler. Ble samlet sett dyrere med VHF + GPS enn med en VHF med innebygget GPS, men trengte en som hadde mål som matcher mulighetene for flush/innbygning (Cobra). Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Helge78 Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Eg har montert ein Standard Horizon gx2100(med ais receiver) i kombinasjon med Garmin gpsmap 5008. Dette fungere kjempefint. Valgte å prioritere ais fremfor vhf med ais, enn innebygd gps i vhf'en. Ser ais som ein veldig fin ting å ha når eg ferdes i indre farleie i Nordhordland, hvor det går noen rutebåter som eg ikkje ønsker å møte hvor som helst. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Masse gode ideer her Jeg har ikke gps fra før. eneste med gps som jeg bruker som kartplotter nå er min iphone. Hvis jeg ikke har skjønt det helt feil så hvis jeg har en vhf med ais og vhf antenne selvfølgelig og en kartplotter med ekstern antenne så har jeg en god pakke? Må det være litt størrelse på kartplotteren eller går det fint med 4 eller 5" skjerm? Det beste sånn økomomisk hadde vært å bruke min macbook pro som kartplotter :confused:Ser ut som om denne http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunkssjonsskjerm/hoecom-radio-ocean-ochart-5.aspx kartplotteren har ganske kraftig innebygd gps så da trengs vel ikke ekstern gps antenne eller? Redigert 28.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 De fleste har vel i dag en moderne kartplotter ombord FØR det kommer på tale med en registrert VHF-stasjon. Så hvorfor da velge bort "gratis" AIS ved å kjøpe VHF med integrert GPS?? Det skjønner ikke jeg. Helt feil prioritering. -Og så bruke masse penger på en løs AIS-mottaker etterpå?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Erik Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 I mitt tilfelle er det fordi kartplotteren i minst 10 tilfeller har mistet fix mens jeg har hatt den, og da har måttet restartes. Tror dette har med gps antennen som er separat bak på pushpit. Jeg ser for meg stor sjø over pushpit og da vekk med fix, og DA skjer det som gjør at jeg trenger å trykke distress. Dessuten har jeg helt ærlig ikke følt det store savnet etter AIS enda, men det er sikkert fordi jeg ikke har prøvd det i praksis. Og AIS på en miniskjerm under dekk i seilbåten så jeg ihvertfall ikke vits i, men det er sikkert anderledes i en motorbåt der Vhf er ved styrepos. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 #20. Håper jeg virkelig ikke. Kartmaskin klarer jeg meg helt utmerket uten. VHF er grunnleggende sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 H-35: så vhf med ais og kartplotter er det jeg trenger og den billigste løsningen for da har jeg vhf med ais og gps siden den er koblet til kartplotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) for da har jeg vhf med ais og gps siden den er koblet til kartplotteren? Ja, du har gps helt til kartplotteren sier takk for seg. Det skjer som regel på det mest ubeleilige tidspunktet (her snakker jeg av erfaring). En ekstra uavhengig gps mottaker ombord anser jeg som en viktig sikkerhetsfaktor. Spesielt i forbindelse med DSC distress call. Dersom du satser på at kartplotteren skal forsyne VHF med gps posisjon, er du avhengig av at to duppeditter + forbindelsen mellom disse virker som de skal for at du skal få sendt ut nødmelding med posisjonsangivelse. Redigert 29.Juni.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) så vhf med gps da Har meldt meg på vhf kurs den 21 juli i bergen kostet 2k pluss eksamensavgift. Har lest noe og kunne ha tatt den uten kurs men er nå kjekt å ha Så da vil jeg ha alt i orden med vhf utstyr til da Redigert 29.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.