Vestkystseiler Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Erik: Hvordan er dine erfaringer med SH 1700. Lydkvalitet ? Jeg er i ferd med å kjøpe ny VHF og har halvveis bestemt meg for denne, men har ikke hatt anledning til å teste den Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Jeg har strukket høytaler utgang opp under sprayhood og der har jeg en liten uforsterket høytaler. I praksis er det denne lyden jeg hører, og den er ihvertfall veldig bra synes jeg. Ellers var jeg spent på om den fikk GPS fix der nede i kjelleren, men det har ikke vært problem. Jeg er godt fornøyd med den. Har hatt den siden i vinter. Redigert 29.Juni.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Hvis jeg skal ha ais mottaker senere går det greit å ha det på denne http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/gps-kartplotter/garmin/garmin-gpsmap-421 kartplotteren eller blir skjermen for liten? Skal avgårde på handletur i dag så da blir det litt utstyr til båten Tenkte å dra i maritim butikken. Redigert 29.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Den støtter NMEA183 og 2000. Så den kan du få både Ais og vhf på. Men skjermen er litt liten. Men du får hva du betaler for.. større skjerm... større pris.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Er prioritering det går på og er nok viktigst å ha en vhf med gps og dsc enn det aller dyreste innen kartplotter utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Hva skal jeg velge og har dere noen andre forslag? Valgets kval Du skal velge denne: http://nettbutikk.serco.no/vhf-kommunikasjon/vhf/sailor-6215-vhf-dsc-class-d/prod406215A.html Skal ta opp arven etter 2048. Vanntett så det holder og tåler det meste. Gikk du glipp av noe som blir sagt, spoler du tilbake. Husk at VHF er sikkerhetsutrustning. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 da ble det sh1700 med glassfiber antenne og kartplotteren gpsmap 720 :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Gratulerer, det blir nok en bra match. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Siden tråden virker konkludert så tør jeg (såvidt :-)) å spørre litt. I snekka står det en eldre VHF, jeg har ikke tatt "lappen" enda, men har planer om å gjøre det. Utover det står det et eldre ekkolodd som kun viser dybde, og har dybdealarm, samt en eldre eagle fishfinder som også tar dybden. Til navigasjon bruker jeg i hovedsak Locus på en Samsung 10.1 padde og har navionics som backup på en Ipad. Har også Locus på en Samsung galaxy 2 (mobil) som plan C. Jeg stoler forsåvidt på GPS signalene jeg får fra både Samsungpadda, Ipadda og telefonen. Har prøvd alle tre i praksis over en del timer og har enda ikke opplevd noen store avvik. Har også en eldre håndholdt og vanntett Garmin GPS som jeg kan putte batterier i og fyre opp. Og er kona og unger med så har i praksis de telefoner med GPS de også. Er jeg dum som stoler på slik "forbrukeelktronikk" i båten? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Ser nå at han i butikken fant fram feil vhf.. men skulle vel sett det selv. Ser nå at det er en sh 2100e med ais http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-2223 Var visst bare den de hadde på lageret virker det som. så er spørsmålet om jeg skal be de om å bestille inn sh 1700 eller beholde den jeg har fått.. Redigert 29.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ser nå at han i butikken fant fram feil vhf.. men skulle vel sett det selv. Ser nå at det er en sh 2100e med ais http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-2223 Var visst bare den de hadde på lageret virker det som. så er spørsmålet om jeg skal be de om å bestille inn sh 1700 eller beholde den jeg har fått.. Har du fått en 2100e til prisen for en 1700 er det vel opp til samvittigheten din. Beholde 2100e og holde kjeft, eller returnere 2100e og motta en 1700. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Hadde det vært så vel. hehe. Så det på kvitteringen også at den var dyrere ja. Da har jeg bestemt meg for å beholde vhfen Lisens er også bestillt elektronisk fra maritimradio Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ser det sikkert i manualen men er det noen som har koblet vhf med ais til en kartplotter og har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Jobber med det. Bruker NMEA2000 nettverk. Skal visst stå strøm tilkoblet nettverket, uten at jeg skjønner hvorfor. Blir vel klokere utover dagen... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Mangler ikke Horizon NMEA2000 da?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Min 2100 bruker NMEA 183.. Får ikke til å linke fra tlf. Men les gjerne mine tråder om den koblingen. Det er ganske enkelt. Brun ledning ut fra vhf er Ais. Den kobler du til plotter på inngang. Hvilken det er, finner du nok i manualen til plotter. Gps kobles fra plotter til blå ledning. Felles jord for disse to er grønn. Lykke til Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
cheetah Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 jeg får vel koblet til kartplotter selv om det er NMEA 2000 inn og utganger på plotteren eller? Fant det her på nettet http://www.seatronic.no/pdf/standard/GX2100E_Koblingsskjemaer.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Du får ganske sikkert til å kople med NMEA0183. Litt sent nå, men NMEA2000 er nok det som blir standarden i nettverk. De fleste velger enheter med dette hvis man skal bygge nettverk med flere utvidelser etterhvert. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
cheetah Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 står i manualen til vhfen at den er komptabel med NMEA 0183 og 2000 og høyere så skal vel ikke være noe problem Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Da er utstyret på plass Beklager litt dårlige bilder men iphone har ikke de beste bildene.. Har ikke fått testet vhfen men fikk 2 signaler inn på ais og den lengste av de to var 7.5nm unna. Det andre kom etter at jeg tok bildet. VHFen får også inn gps signalet fra plotteren Men ser ikke ut til at jeg får ais signalene på kartplotteren.. Er det en innstilling i vhfen som må ordnes eller noe? Får lese litt i manualen. Redigert 30.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hei Standard Horizon i USA har skjama som viser deg hvordan du kobler GX2100 til Garmin 700 serie http://standardhorizon.com/downloadFile.cfm?FileID=6140&FileCatID=86&FileName=Wiring%20Garmin%20700%20Series.pdf&FileContentType=application/pdf Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Har koblet etter det skjemaet så tror ikke at det er feilkobling.. Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Trur det ligger i plotterens innstillinger av hastighet på innganger og utganger. Det hadde eg trøbbel med på min 5008, og ting virket som ein drøm nåreg bare stilte det korrekt inn. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Kjenner ikke de enhetene du har spesifikk, men vil anta du å gå inn i oppsettet og se over konfigurasjon for portene. AIS-porten (port 2) må settes til 38 400baud. Og ang standarder skal du ikke bekymre deg for NMEA0183 mot NMEA2000. NMEA0183 vil være gyldig og funksjonell standard i sannsynlig flere år enn skuta de kommer til å vare fremover. Den er enklere og mer stabil for hjemmesnekra nettverk. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 helge: hvor gikk du inn på plotteren for å stille inn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.